דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / הכירו את 'טיגיסט', הבובה האתיופית הראשונה בישראל

טזתה גרמאי, עובדת סוציאלית ואם לילדה בת 4 רצתה שלבתה תהיה דמות להזדהות איתה | הרצון הזה הוביל אותה "להעלות לארץ" בובה מיוחדת עם סיפור חיים מרתק וסט בגדים מסורתיים

טזתה גרמאי והבובה טיגיסט (צילום: באדיבות המצולמת, יח"צ)
טזתה גרמאי והבובה טיגיסט (צילום: באדיבות המצולמת, יח"צ)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

טזתה גרמאי עשתה מעשה שצריך היה להיעשות כבר לפני זמן רב וייבאה לישראל בובה בעלת גוון עור כהה. הכירו את טיגיסט, הבובה האתיופית הראשונה בישראל.

טיגיסט (יח"צ)
טיגיסט (יח"צ)

"זאת מחשבה שהייתה לי הרבה שנים ותמיד חשבתי שחסר את זה בארץ. לימים הפכתי לאמא לילדה בת 4 וחברה שלי שבאה לבקר מניו-יורק שאלה אותי מה להביא לה ועניתי: 'תביאי לה בובה'". גרמאי היא עובדת סוציאלית בהכשרתה ובעיסוקה וככל הנראה השילוב של זהותה האישית והמפגש עם החברה הישראלית הוביל אותה להיות ערה לצורך הזה.

"כשיש לך ילדה את מבינה קצת מה קורה בחינוך, מה קורה בחברה, ואת רואה את המודלים לחיקוי שיש במרחבי החינוך ומסביב לבת שלי. היא לא מצליחה לראות את עצמה. יש בבית אותי ויש אולי עוד כמה אנשים כמוה".

זיהוי הצורך שתהיה לבתה דמות בעלת צבע עור כשלה להזדהות איתה, הוביל את גרמאי לנסות לתת לו מענה. "שאלתי מסביבי חברות אתיופיות מה הן עושות ולא היה להן פתרון. רק לייבא עם חברים מחו"ל. יש לי חברה לבנה שביקשה ממני 'תביאי לי  בובה אתיופית או משהו שדומה לך' ואמרתי לה שאין לי. המחשבה הזאת שצריך לאפשר לילדים דמות שהם יכולים להזדהות איתה ועם ההתמודדויות שלה היא זו שהובילה אותי".

הבובה טיגיסט נמכרת יחד עם שני סטים של בגדים האחד יומיומי והשני מסורתי, כאשר הקונה יכול לבחור מבין שלוש אפשרויות של בגדים מסורתיים, וספרון שמספר את סיפורה של ילדה שנולדה באתיופיה וגדלה שם עד גיל חמש. "רציתי להוסיף סיפור מאחורי הבובה, שאנשים יכירו ויראו סיפור חיים אחר". את הספרון יצרה גרמאי בשיתוף פעולה עם זיו עדאקי שעסקה בכתיבה ובעריכה ועם עדי רמות שעסקה בגרפיקה ובאיור הספרון.

ייצור הבובה נעשה בסין וייצור הבגדים הוא בעל ערך מוסף ומיוצר בעבודת יד באתיופיה. "שניים מהסטים מיוצרים באתיופיה בעבודת יד עדינה ואותנטית. כל בגד לבובה הוא בעל ערך רב".

טיגיסט (יח"צ)
טיגיסט (יח"צ)

מחיר הבובה, הבגדים והספרון הוא 200 שקלים. לדבריה של גרמאי, המחיר שלא עונה להגדרה 'שווה לכל כיס' קשור בייצור החוץ, בשלב ההתחלתי בו היוזמה נמצאת ובשל הכמויות הקטנות יחסית בהן הבובה מיוצרת. "אני לא מתכוונת להתעשר מהרווחים, אני עובדת סוציאלית בשתי משרות ואני מאמינה שזה מחיר הגון יחסית להוצאות".

בובות דומות ניתן למצוא בארה"ב במחירים זולים יותר אך שם אין לא ניתן לרכוש ביגוד מסורתי לבובה המיוצר באתיופיה, וכמובן שמימדי התעשייה שונים. "אני מעודדת קנייה בקבוצות רכישה בה ניתן לקבל הנחה. אני אפילו מחברת אנשים שפונים אליי לפנות ביחד".

על מנת להזמין את הבובה יש להתקשר למספר הטלפון הישיר של גרמאי או לפנות אליה דרך הפייסבוק, ואכן נראה שאופן הפעולה עוד לא קיבל מימדים תעשיתיים גדולים. האם הבובה טיגיסט תצליח לקנות את מקומה בשוק? "אחת המטרות שלי היא שטיגיסט תהיה בכל גן בישראל" חולקת גרמאי את חזונה "שילדים ילמדו דרך המסע שלה לקבל את האחר ובעיקר את עצמם. אני מאמינה שהשינוי נמצא אצל כולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!