דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האו"ם

מדיני / מועצת זכויות האדם של האו"ם אישרה חמש החלטות נגד ישראל

ההחלטות שהתקבלו מגנות את יחסה של ישראל נגד הפלסטינים, ולצדן רק שתי החלטות נגד המשטר הסורי והחלטה אחת כנגד מדינות כקוריאה הצפונית ואיראן, המדכאות את אזרחיהן כדרך קבע | שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי: "המועצה מטופשת וכושלת במילוי חובתה"

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נואמת באסיפת האו"ם לקראת ההצבעה על הכרת טראמפ בירושלים. היום 21 בדצמבר (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)
שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נואמת באסיפת האו"ם לקראת ההצבעה על הכרת טראמפ בירושלים. היום 21 בדצמבר (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)
שי ניר

מועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה אתמול (שישי) חמש הצעות החלטה המגנות את ישראל על יחסה לפלסטינים, לצד שתי הצעות החלטה נגד המשטר הסורי על רקע מלחמת האזרחים המדממת זה שבע שנים. עוד גינתה המועצה מדינות נוספות, המשליטות על אזרחיהן משטר עריצות ודיכוי כדרך קבע כגון קוריאה הצפונית, איראן, ומיאנמר, כאשר ביחס לכל אחת מהמדינות הללו התקבלה החלטה אחת בלבד. גם נגד סודאן הדרומית המצויה במלחמת אזרחים והחשודה בביצוע פשעי מלחמה נגד אזרחיה התקבלה הצעת החלטה אחת.

החלטות מועצת זכויות האדם נגד ישראל הן: ההתנחלויות בשטחים הכבושים אינן חוקיות, זכות הפלסטינים להגדרה עצמית, מצב זכויות האדם בשטחים הכבושים והבטחת עשיית דין וחשבון על הפרות המשפט הבינלאומי בשטחים הכבושים, כולל מזרח ירושלים, והחלטה נוספת על מצב זכויות האדם ברמת הגולן.

בהודעת משלחת ארה"ב של האו"ם נמסר כי בכל חודש מרס מקיימת המועצה רק שני דיונים העוסקים בהפרות זכויות אדם וניצול בכל מדינות העולם ודיון אחד נוסף הנוגע רק לישראל.

מועצת זכויות האדם של האו"ם מונה 47 חברות למשך כהונה של שלוש שנים על בסיס מפתח אזורי. אמנם ישראל אינה פעילה במועצה אך בדומה למדינות רבות בעולם, יש לה שגרירה, אביבה רז שכטר, הפעילה מול הגוף בהיותו פועל כביכול בשם כלל חברות האום. סעיף 7 בפרוטוקול הקבוע של המועצה קובע כי מדינת ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם שתשמש כנושא קבוע בדיוני המועצה. ההליך מנוצל בקביעות כדי לפגוע בלגיטימיות של מדינת ישראל, ויוצר הטייה לא הוגנת וחסרת פרופורציות של דיוני המועצה נגד ישראל, תוך התעלמות או הכחשה, של הפרת זכויות אדם ברחבי העולם. בעוד שמאז הקמתה של המועצה התקבלו למעלה מ-70 החלטות נגד ישראל, כנגדה של איראן, לשם ההשוואה, התקבלו כשמונה הצעות החלטה.

"כאשר מועצת זכויות האדם מתייחסת לישראל באופן גרוע יותר מלקוריאה הצפונית, איראן וסוריה, זו המועצה עצמה שמטופשת ולא ראויה לשמה. הגיע הזמן שמדינות המבינות טוב יותר ידרשו שינויים" תקפה בחריפות ניקי היילי, שגרירת ארה"ב לאומות המאוחדות את מועצת זכויות האדם והוסיפה, "מדינות רבות מסכימות כי סדר היום של המועצה מוטה באופן בוטה נגד ישראל, אך מעטות מוכנות להילחם בכך". בדבריה חזרה היילי על המסר בו ארה"ב בוחנת את המשך חברותה במועצה, "המועצה כושלת במילוי חובתה לשמור על זכויות האדם בעולם. ארה"ב ממשיכה לשקול את חברותה במועצת זכויות האדם. סבלנותנו אינה בלתי מוגבלת" והוסיפה כי החלטות המועצה מוכיחות כי "הארגון חסר את האמינות הדרושה לו כדי לשמש מגן אמיתי לזכויות האדם".

דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב הת'ר נאורט כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "פעם נוספת מועצת זכויות האדם של האו"ם נכשלה בתפקידה לשמור על זכויות האדם ברחבי העולם. זה לא מתקבל. ההטיה האנטי ישראלית חייבת להיעצר. על מדינות נוספות להתייצב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטות: "עוד החלטות מנותקות מהמציאות של קרקס האבסורד שנקרא מועצת זכויות האדם. הגיע הזמן שישנו את השם ל"מועצה להחלטות נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון תקף היום (שבת) בחריפות את החלטות מועצת זכויות האדם וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מועצת זכויות האדם היא זיוף ולעג למטרות האצילות אותן היא מתיימרת לייצג. זוהי פלטפורמה אנטי ישראלית, המנוהלת בידי דיקטטורות צמאות דם המסתירות את הפרת זכויות האדם המסיביות שלהן עצמן באמצעות תקיפת ישראל".

שר הביטחון, ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב להחלטות המועצה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אין לישראל מה לחפש במועצת זכויות האדם של האו"ם. בעבר כשהייתי שר החוץ הובלתי החלטה לעזוב את המועצה אך לצערי כשסיימתי חזרנו לשם. הישיבה שלנו שם נותנת לגיטימציה להחלטות האנטישמיות והפארסה חייבת להיפסק."

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד אמר כי "הגיע הזמן שארה״ב וישראל יעזבו את מועצת זכויות הטרוריסטים של האו״ם יחד עם המימון".

 שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר באירוע שבת תרבות בחדרה כי ״מועצת זכויות האדם של האו"ם מוכיחה שוב שזהו ארגון פוליטי ולא ארגון של זכויות האדם. ההחלטות הצבועות נגד ישראל לא יחפו על הכישלונות של המועצה בסוריה ובמקומות נוספים בעולם״.

חנן עשראווי חברת הוועד המנהל של אש"ף הביעה בשבת סיפוק מהחלטות המועצה ואמרה כי, 'באימוצן של החלטות אלה, המועצה אישרה את זכותו של עמנו לעצמאות ולמדינה ריבונית בגבולות 67 שירושלים המזרחית בירתה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!