דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

פולין / פולין: כ-50 אלף בני-אדם הפגינו נגד החמרת חוקי ההפלות במדינה

"תפסיקו להדק את חוקי ההפלות" דרשו המפגינות והמפגינים מול מטה מפלגת השלטון השמרנית | בכוונת הממשלה לאלץ נשים שלא לבצע הפלה, גם אם ידוע שיש לעוברן בעיות בריאותיות בלתי הפיכות

הפגנה בפולין נגד החמרת חקיקה המגבילה הפלות (AP Photo/Alik Keplicz)
הפגנה בפולין נגד החמרת חקיקה המגבילה הפלות (AP Photo/Alik Keplicz)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"תפסיקו להדק את חוקי ההפלות", דרשו ביום שישי כ-50 אלף מפגינות ומפגינים בורשה. חוקי ההפלות במדינה נחשבים לשמרניים ומתירים הפלה רק במקרה של סכנת חיים לאם או לעובר, במקרה של היריון כתוצאה מאונס, וכאשר ישנם סיכונים לפגמים בריאותיים אצל העובר. בכוונת הממשלה להחמיר את החוק לגבי הסעיף השלישי, ולאלץ נשים שלא לבצע הפלה, גם אם ידוע שיש לעוברן בעיות בריאותיות בלתי הפיכות.

https://twitter.com/olgalengyel/status/977227750279958528

ההפגנה נערכה מול מטה מפלגת השלטון PIS ("מפלגת החוק והצדק") השמרנית. ההפגנות בנושא מכונות הפגנות "בלאק פריידי" ללא קשר לחגיגה הצרכנית האמריקאית תחת אותו השם. ירוסלב קצ'ינסקי, נציג ה-PIS בפרלמנט, נחשב לאיש החזק במפלגה אף שאינו הנשיא או ראש הממשלה. ביחס להצעת החוק צוטט: "אנו נתמוך בכך שאפילו הריונות קשים, בהם הילד נידון למוות, או בעל עיוותים קשים, יסתיימו בלידה, כך שהילד יוכל להיות מוטבל לנצרות, להיקבר ולזכות בשם". בהפגנה מול מטה המפלגה נשמעו קריאות: "שלטונכם יסתיים, אך הבושה שלכם תישאר".

לפי הניו יורק טיימס, כ-200 ארגוני החברה האזרחית בפולין יפנו במכתב למחוקקים המזהיר מפני השלכות בריאותיות קשות על נשים אם התיקון לחוק יתקבל. גם הממונה על זכויות אדם מטעם האו"ם גינה את ההצעה.

בשנת 2016 הצליחו ההפגנות ההמוניות במדינה למנוע כוונות לביטול גמור של הזכות להפלה כיומיים לאחר שהתרחשו. במקום זאת, הממשלה מתכננת להחמיר את חוק ההפלות הקיים, שנחשב למחמיר בפני עצמו, הפעם ללא סנקציות פליליות.

מגמת הממשלה הנוכחית בפולין היא דתית שמרנית, והיא תומכת בביטול שיעורי החינוך המיני והמרתם בשיעורי "הכנה לחיי משפחה". קונדומים מכונים "אמצעי לא בטוח", והתלמידים מעודדים שלא לקיים יחסי מין לפני החתונה. 87% מהאוכלוסיה בפולין הם קתולים והממשלה השמרנית בוחרת להתאים את החינוך במדינה למדיניותה ולערכי הכנסיה. למרות התמיכה הפוליטית בבחירות, המדיניות האקטיבית של הממשלה להתנגד למה שהיא מכנים כ'הטיית המדינה' לכיוון הליברלי בעשור הקודם, מעוררת מחאות חברתיות גוברות. חוק ההפלות הוא אחד הנושאים המפלגים ביותר במדינה במאבק בין שמרנים לליברלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!