דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

מתיחות בדרום / דובר צה"ל: האזעקות אמש הופעלו עקב ירי מקלעים בעזה, אין נפילות בישראל

אירוע חריג בדרום: אזעקות נשמעו במספר מרחבים בעוטף עזה, וכיפת ברזל הופעלה | בעקבות ירי המקלעים תקף צה"ל שתי מטרות בצפון הרצועה | מוקדם יותר הודיע שר הפנים הפלסטיני לשר האוצר כחלון כי בכוונת הרש"פ להפסיק לשלם משכורת לפקידיה ברצועה

אירוע ביטחוני בעוטף עזה, 25 במרץ 2018 (קרדיט: בטחון שדה)
אירוע ביטחוני בעוטף עזה, 25 במרץ 2018 (קרדיט: בטחון שדה)
שי ניר

שעה קלה לאחר שאזעקות החרידו את תושבי יישובי עוטף עזה אמש (א'), הוציא דובר צה"ל הודעה שמבהירה כי "המצב הוא מצב שגרה" וכי בניגוד לרושם הראשוני לא התרחש מטח מכיוון עזה ולא היו כלל נפילות בשטח ישראל. עוד נמסר כי "זוהה ירי מקלעים חריג. בצה"ל בודקים את נסיבות הפעלת מערכת כיפת ברזל".יצוין כי באותה שעה התקיים תרגיל צבאי של חמאס בשטח הרצועה, ויתכן כי הדברים קשורים זה בזה. 

בתגובה לירי תקף צה"ל באמצעות טנק שתי עמדות תצפית בצפון רצועת עזה. עוד צויין בהודעה כי "צה״ל רואה בארגון הטרור חמאס אחראי לכל הנעשה ברצועה וממנה ורואה בחומרה ירי מכל סוג שהוא לעבר שטח מדינת ישראל".

הלילה (א') נשמעו אזעקות צבע אדום נשמעו בכמה יישובים בדרום. תושבים בשדרות דיווחו על פיצוצים רבים שנשמעו באיזור מגוריהם. מדוברות איחוד הצלה – מחוז דרום נמסר כי שישה נפגעי חרדה (מתוכם גבר וחמישה נשים) טופלו על ידי מתנדבי יחידת חוס"ן – היחידה לסיוע נפשי של איחוד הצלה, בעקבות האזעקה שהופעלה בשדרות.

מרים באלין מנהלת יחידת חוס"ן מסרה: "מדובר בתושבת שדרות ובקבוצה של מטיילים מחו"ל שתוך כדי הסיור בשדרות נשמעה האזעקה והם לקו בהתקף בחרדה. כמו כן תוגברה פעילות מתנדבי יחידת חוס"ן בגזרת דרום עקב חשש לנפגעי חדשה נוספים".

סוללת כיפת ברזל סמוך לאשדוד (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש90)
סוללת כיפת ברזל סמוך לאשדוד (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש90)

לקראת משבר הומניטרי חמור ברצועה?

בחדשות 2 דווח מוקדם יותר כי השר משה כחלון שוחח עם מחוסיין א-שייח, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, וזה עדכן אותו שמה-1 באפריל הרשות הפלסטינית תפסיק לשלם משכורות לפקידים שלה בעזה. חשוב להדגיש כי משכורות הרשות הפלסטינית המשולמות לעשרות אלפי אנשים, משמשות כצינור חמצן יציב של הכנסה לרצועת עזה הסובלת ממציאות הומניטרית קשה ואחוזי אבטלה גבוהים ביותר. זו לא פעם ראשונה שהרשות הפלסטינית מפעילה לחץ כלכלי כבד על ממשלת החמאס בדרך הזו. בישראל חוששים כי הסלמה ביריבות בין הפלגים הפלסטינים תביא להסלמה ביטחונית והפעלת לחץ בדרך זו מצד החמאס על ישראל כדי "שתרגיע" חזרה את הרשות.

על פי הדיווח הבהיר כחלון לשר הפנים הפלסטיני כי ישראל לא תסכים שהמלחמה הפנימית בין הרשות לחמאס 'תתפוצץ על ישראל', והזהיר את הרשות מלנקוט מהלכים חד צדדים שעשויים להצית את הרצועה. עוד דווח כי ההערכה היא ששר האוצר ייפגש עם הפלסטינים עוד השבוע כדי למצוא פיתרון. בכל מקרה אלה הדברים ששמעו גם היום השרים בישיבת בקבינט –שדנה בהיערכות לקראת צעדת הגדרות ביום שישי – כשמערכת הביטחון הזהירה מפני התלקחות שעלולה להיגרם בשילוב בין המצוקה של אבו מאזן ובין המשבר ההומניטרי ברצועה.

בית במחנה הפליטים רפא ברצועת עזה (עבד רחים כתיב פלאש90)
בית במחנה הפליטים רפא ברצועת עזה (עבד רחים כתיב פלאש90)

בתוך כך בשבת הסתננו ארבעה פלסטינים דרך גדר רצועת עזה לאזור כיסופים וניסו להצית כלי הנדסי של צה"ל. הארבעה תועדו מכיוון הרצועה כאשר הם חוצים את הגבול. בתגובה, חיל האוויר האוויר תקף הלילה מטרה במחנה אימונים של חמאס ברפיח שבדרום הרצועה.

הארבעה הגיעו כשאמתחתם מכלי דלק וניסו להצית את כלי הרכב. הם נמלטו חזרה לשטח הרצועה לאחר שהבחינו בכוח צה"ל. לא היו נפגעים באירוע, אך נזק קל נגרם לכלים ההנדסיים.

מצה"ל נמסר כי במהלך הלילה "תקף צה"ל באמצעות מטוסי קרב מטרת טרור של ארגון הטרור חמאס במחנה אימונים ברפיח, דרום רצועת עזה. צה"ל רואה בחומרה כל ניסיון לפגוע בתשתיות ביטחוניות ובגדר הביטחון וכן כל הפרה של הריבונות הישראלית מעל ומתחת לקרקע".

עוד ציינו בצה"ל כי "האירוע שהתרחש אמש, בו זוהתה פגיעה בגדר הביטחון וניסיון להצתת כלי-רכב הנדסי, הינו אירוע חמור נוסף ברצף אירועים במרחב הגדר" והוסיפו כי "ארגון הטרור חמאס הוא האחראי הבלעדי לנעשה ברצועה וממנה".

בצה"ל התייחסו גם לצעדות ההמוניות לעבר גבול הרצועה שיוזם חמאס והזהירו "מפני אירועים בהם אזרחים נקראים ל'הפגנות' שמשמשות כיסוי לפגיעה בתשתיות ביטחוניות ולניסיון פגיעה באזרחי ישראל או בחיילי צה"ל. נמשיך להגיב ביד קשה לכל ניסיון מסוג זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!