דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת חוץ וביטחון

השאלה הדמוגרפית / תגובות סוערות לקביעת המנהל האזרחי כי 5 מיליון ערבים חיים בעזה וי"ש

בדיון שעסק בסכסוך עבודה של עובדי המנהל, אמר סגן ראש המנהל אל"מ אורי מנדס נקב בנתון, ועורר תגובות נרחבות | על פי נתוני שלום עכשיו, שנת 2017 הייתה שנת שיא בבנייה בהתנחלויות

קהל בהופעה ברמאללה (צילום ארכיון: איסם רימאווי / פלאש 90).
קהל בהופעה ברמאללה (צילום ארכיון: איסם רימאווי / פלאש 90).
שי ניר

כחמישה מליון פלסטינים רשומים בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה, כך עולה מנתוני המנהל האזרחי שהוצגו הבוקר (שני) לחברי ועדת החוץ והביטחון. כשלושה מיליון מהם מתגוררים בשטחי יו"ש (לא כולל מזרח ירושלים), ולצדם מתגוררים כחצי מיליון אזרחים ישראלים.

במהלך דיון דחוף של הוועדה, שעסק בסכסוך העבודה של עובדי המנהל ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה השיב סגן ראש המנהל, אל"מ אורי מנדס, לשאלה על היקף האוכלוסייה הפלסטינית המקבלת שירותים מהמנהל. לדבריו, במרשם האוכלוסין הפלסטיני רשומים כיום כשלושה מיליון פלסטינים כתושבי יו"ש, אך הוסיף כי "אנו מעריכים שבפועל שוהה בשטח אוכלוסייה של 2.7-2.5 מיליון פלסטינים, גם בשל רישום נפטרים וגם בשל הגירה שמתקיימת לארצות העולם. כך למשל, פלסטיני שנולד בברזיל וחי שם כל חייו, עדיין רשאי להירשם במרשם האוכלוסין והפלסטינים מנפיקים לו דרכון".

יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אמר בתגובה כי "אם מחברים את זה לנתון של למעלה משני מיליון פלסטינים בעזה, הרי שאנו מדברים על כ-5 מיליון פלסטינים בין הירדן לים, וזה לא כולל את הערבים בירושלים". מנדס אישר את הדברים והוסיף כי הנתון אינו כולל את תושבי הקבע של מזרח ירושלים "שכן הפלסטינים לא מזינים אותם למערכות שלהם, כי אז יסתכנו באיבוד התושבות בישראל".

דברים אלה עוררו דיון סוער בוועדה ותגובות במערכת הפוליטית, כשחלק מהמגיבים הטילו ספק במהימנותם של הנתונים.

חבר הוועדה, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) טען כי נתוני המנהל האזרחי לא מדויקים וכי הרשות הפלסטינית משקרת. "הדיווח של סגן מתאם הפעולות בשטחים, על חמישה מיליון פלסטינים בין הים התיכון לירדן, למצער אינו מדויק" טען. "לצערי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים לא מילא את אחריותו לספור ולדעת כמה פלשתינים יש ביו"ש או לפחות בשטחי C שבאחריותו והוא מסתמך על דיווחי הרשות הפלשתינית בלבד". יוגב הוסיף כי "הרשות הפלשתינית משקרת וסופרת גם את 317 אלף תושבי מזרח ירושלים. הרש"פ אינה מדווחת על נפטרים וכך הוגש לוועדת החוץ והביטחון מסמך לפיו בעשור האחרון נולדו ביו"ש פי עשר ערבים ממה שנפטרו".

ח״כ עפר שלח (יש עתיד), חבר ועדת החוץ והביטחון אמר בתגובה כי הוויכוח על הנתונים הדמוגרפיים שהוצגו בפני ועדת החוץ והביטחון הוא מופרך. " שום ויכוח דמוגרפי לא יכסה על העובדות: היפרדות, או סכנה לקיומו של החזון הציוני" אמר שלח והוסיף, "לא צריך את הלמ״ס הפלסטינית. תקראו כל מומחה ישראלי, פרופ ארנון סופר למשל. כולם אומרים שבין הים לירדן מתקיים היום בקושי רוב יהודי, וגם אם מוציאים מהחשבון את שני מיליון העזתים מתקבלים מספרים שמשמעותם אחת: אם לא ניפרד מהפלסטינים, ישראל לא תוכל להיות יהודית (אם נספח את איו״ש) או דמוקרטית (אם נמשיך לשלוט בהם ללא זכויות)".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) אמר "נתוני המנהל האזרחי שהתפרסמו הבוקר הקובעים כי מספר הפלסטינים מגיע לחמישה  מיליון – תמרור אזהרה להנהגה ישראלית שלא מבינה את עצמת הסכנה הדו לאומית וממשיכה לייצר מציאות בלתי הפיכה של מדינה אחת. כל מי שחרד למדינת הלאום היחידה של העם היהודי חייב להתייצב לצד המטרה של היפרדות מהפלסטינים ומימוש חזון שתי המדינות".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה הגיב בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי ‏״בין הירדן לים חיים מספר שווה של פלסטינים ויהודים וזה לא מידע חדש, לכן הצומת שאנחנו נמצאים בה עכשיו היא ברורה: או שתי מדינות על בסיס 67' או מדינה אחת שהיא מדינת אפרטהייד או מדינה אחת דמוקרטית בה לכולם יש זכות הצבעה. אין שום אופציה אחרת, ולפחות את האמת הפשוטה הזאת צריך לומר בבירור.״

ח״כ אחמד טיבי אמר כי, "הנתון על שוויון בין יהודים לערבים בין הים לנהר הוא ברור והכיוון ברור עוד יותר. כיום אפילו יש למעשה יתרון קל לפלסטינים" והוסיף, "החזון של ראש ממשלה ערבי הנראה כעת כרעיון הזוי הולך ומתקרב.. ואז זו תהיה מדינה שוויונית ודמוקרטית ולא יהודית ודמוקרטית".

מועצת יש"ע הגיבו גם לנתוני המנהל האזרחי ואמרו: "הפרסומים המגמתיים בעניין הדמוגרפיה הערבית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן מסתמכים על נתוני הלמ"ס פלסטיני שאינם אמיתיים ומדויקים".

שלום עכשיו: שנת שיא בבניה בהתנחלויות

לצד זאת, לפי דו"ח  שפרסם היום ארגון שלום עכשיו, שנת 2017 הייתה שנת שיא בפרסום מכרזים ליחידות דיור חדשות בהתנחלויות, 3,154 במספר, ובמהלכה החלה המדינה לקדם תכניות ל 6,742 יחידות דיור ב-59 התנחלויות שונות מעבר לקו הירוק. סך הכל החלו להיבנות בשנה שעברה  2,783 יחידות דיור חדשות, כ- 17 אחוזים מעל לממוצע בשמונה השנים האחרונות. עוד עולה מן הדו"ח כי 10 אחוזים מהבנייה (282 יחידות) היא אינה חוקית בהתאם לחוקים שהחילה ישראל בהתנחלויות, מרביתם המכריע (234) במאחזים בלתי חוקיים.

עוד עולה מהדו"ח כי ההתנחלות בה נבנו המספר הגבוה ביותר של יחידות דיור היא אפרת, הממוקמות על הציר שבין בית לחם וחברון, בה החלו להיבנות 292 יחידות חדשות. התנחלות נוספת שבה נבנה מספר גבוה במיוחד של יחידות היא  קרני שומרון שבקרבת שכם, בה החלו להיבנות 261 יחידות מהתנועה נמסר בעניין זה כי " האצת הבנייה באפרת ובקרני שומרון משקפת היטב את האופן בו שבויה ממשלת ישראל בשנים האחרונות בידי מיעוט קטן וקיצוני ש את הסיפוח על ראש סדר יומה." גם בהתנחלויות ביתר עילית ואלפי מנשה החלו השנה בבנייה מואצת, 270 ו 126 יחידות דיור בהתאמה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!