דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הצלת מזון

שאר ירקות / סטארט-אפ חברתי: בית אוכל שיכין לכם ארוחת שף ממזון שכמעט נזרק לפח

בעולם המערבי וגם בישראל מתבזבזות בכל שנה כמויות אדירות של אוכל | לקבוצת 'רובין פוד' יש רעיון: מקום שיגיש לכם ארוחה טבעונית וטעימה ממזון ש"הוצל", עליה תשלמו כמה שתרצו בכסף או בשעות התנדבות | פרויקט ה'הד סטארט' למימון היוזמה בעיצומו

רובין פוד (צילום: גל צברי)
רובין פוד (צילום: גל צברי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

סוגיית בזבוז המזון קיימת לא רק בעולם השלישי ומאפיינת גם את העולם ראשון, כאשר בין שליש לחצי מהאוכל שגדל לא נאכל בכלל. כיצד נתמודד עם בזבוז המזון? לקבוצת "רובין פוד" יש רעיון – בית אוכל שיגיש ארוחות טבעוניות שנעשו ממזון שעמד להתבזבז בהנחיית שף מנוסה. נהינתם? שלמו כמה שתרצו, בכסף או בהתנדבות במקום. יוזמת גיוס הכסף להקמת המקום דרך פרוייקט 'הד-סטארט' בעיצומה.

ישנן מספר אסטרטגיות להתמודד עם בזבוז מזון. בין אם דרך הפחתת כמות האוכל שאנו קונים לכמות שאנו אוכלים, דרך בישול מאכלים שמתאימים לירקות ש"התעייפו" במקרר, ועד לפעילות חברתית ופוליטית לשינוי שוק המזון, מוטה הבזבוז. ארגון גג לוגיסטי כמו "לקט ישראל" אוסף כמויות גדולות של אוכל ומעביר אותן בעיקר לבתי תמחוי ומוסדות חינוך. היקף הפעילות של קבוצת הצלת המזון "רובין פוד" קטן בהרבה, אך היא מציגה תפיסה אחרת – לא ל"קהלים שבויים" אלא אוכל לכולם.

רובין פוד (צילום: גל צברי)
רובין פוד (צילום: גל צברי)

שי רילוב, מיוזמי הקבוצה, סיפר ל"דבר ראשון" על החלום להקים בית אוכל בשכונת הדר בחיפה, אשר יאכלו בו ארוחה בבישול שף, כאשר באותם השולחנות ישבו "עורכי דין, סטודנטים וחסרי בית".

מה קורה עכשיו ברובין פוד?
"כרגע אנחנו מקימים את המקום. חבורת אנשים מוכשרים ממני, עושים עבודת נגרות, שיפוץ ותשתיות. שם אנו רוצים להקים את בית האוכל הראשון בישראל שמבוסס על הצלת מזון. כל אחד יוזמן לטעום מהארוחות שלנו, שכולן מבוססות על פירות וירקות שאנחנו מצילים מחקלאים, שווקים וחנויות, שאחרת היו מתבזבזים מסיבות של אסתטיקה או לוגיסטיקה ואנחנו הופכים אותן לארוחות מדהימות ביחד עם שף, בתפריט שמשתנה כל הזמן. כולם מוזמנים להינות מזה ולשלם כמה שהם רוצים. זו חוויה כיפית".

איזה אוכל יהיה אצלכם?
"יהיו אצלנו תבשילים, מרקים, מוקפצים ואנטי פסטי".

הרבה מסעדות מתגאות בספקי המזון שלהם.
"אנחנו גאים שאנחנו מגיעים לחקלאים ואוספים אוכל שלא עומד בסטנדרט האסתטי של שיווק מסחרי, או שאין להם יכולת לקטוף. אנחנו מגיעים לשוק הסיטונאי ששם נשארים דברים בסוף היום. אנחנו מגיעים לחנויות שיש להן עודפים ואנחנו נגיע לעוד המון מקומות, כשנעבור לפעילות קבועה".

בדרך כלל שפים יכולים לדרוש דרישות מאוד מפורטות לגבי חומרי הגלם הדרושים להם להכנת המנות. כאשר מתבססים על מזון מוצל זה לא אפשרי. על הכנת הארוחות מחומרי גלם בלתי צפויים אחראי השף קובי קרולה, שהכין בשנתיים האחרונות עשרות ארוחות על בסיס חומרי הגלם המזדמנים שהיו טובים למאכל בסמוך לזמן הבישול.

מה הפעילות שלכם כרגע?
"כרגע אנחנו עדיין במתכונת של בישול לאירועים, כמו שעשינו כבר שנתיים וחצי. השאיפה היא לעבור לפעילות קבועה. המקום פתוח מדי פעם, אבל ללא גיוס הכסף, לא נצליח להעמיד את המקום. אנחנו צריכים 120,000 שקלים בשביל צוות מקצועי, ציוד ותשתיות כדי שנוכל לפתוח את המקום, בלי דאגות".

בעת הכנת הכתבה נותרו 12 ימים בלבד, כאשר חסרים עוד כ-70,000 שקלים להצלחת המימון בהד-סטארט. התורמים יזכו בארוחות במקום, חולצות או בבניית פורטרט אישי של התורמ/ת שעשוי מירקות מוצלים בסגנון פיבן.

רובין פוד (צילום: גל צברי)
רובין פוד (צילום: גל צברי)

יש לך מודלים לחיקוי ש"רובין פוד" שואב מהם?
"יש פרויקטים בחו"ל שעושים דברים דומים, אבל אנחנו הראשונים בארץ שלוקחים את הנושא לרמה הזו. יש בחו"ל בתי קפה חברתיים ממזון מוצל. הכסף שאנחנו מגייסים לא הולך לממן את הפעילות השוטפת, אלא את הוצאות ההקמה".

מי יבוא לאכול?
"אני רוצה שכולם יבואו. שיגיעו עורכי דין, סטודנטים לצד חסרי בית. אנשים גם יכולים לשלם בזמן וביכולות שלהם. כל אדם יכול לתרום ערך למפעל הזה. אנחנו נפתח את בית האוכל ברחוב סירקין בשכונת הדר, ליד שוק תלפיות. חשוב לנו להיות חלק מהחייאת השוק ולהיות במקום שיש בו מגוון אנושי גדול".

איזו מין קפיצת מדרגה זו?
"התחלנו מאירועים קטנים – דוכן פלאפל, ואירועים ססגוניים עם הופעות סביב החוויה והכיף. עשינו אירועים בתוך פסטיבלים. פעלנו גם במתכונת של קייטרינג. כל הזמן חיפשנו איך להגדיל את הפעילות ואת החשיפה. פתחנו עמותה שעושה קייטרניג והרצאות, וחיפשנו מקום קבע. זה שדרוג רציני בשבילנו עם ערך מוסף גדול".

רובין פוד (צילום: גל צברי)
רובין פוד (צילום: גל צברי)

יש לכם שותפים או מוסדות תומכים?
"קיבלנו מענק מקרן של"י, וגם זכינו במקום שני במאיץ יזמות חברתית של שותפות חיפה-בוסטון".

הקמת בית אוכל מסוג כזה לא אפשרית ללא יצירת רשת של תמיכה קהילתית – חקלאים או חנויות שיסכימו לתרום את חומרי הגלם, אנשים שיפעילו את הפרויקט, מיעוטם בשכר ורובם בהתנדבות, וכאלה שיפיצו את הבשורה. כמובן שאי אפשר להחזיק מקום כזה אם כל הסועדים יבחרו שלא לשלם. למרות שחומרי הגלם ניתנים כמעט כולם בחינם, יש הוצאות תפעול למערך האיסוף, וכן להחזקת המקום עצמו. לפי רילוב, ל"רובין פוד" יש כיום כ-100 פעילים אשר 20%-10% מהם מהווים "גרעין קשה" אקטיבי יותר. לשאלה האם המקום שניתן לאכול בו בחינם יחזיק מעמד, השיב: "כרגע האתגר המיידי זה להצליח להקים אותו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!