דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

העיקר הבריאות? / נתניהו לא מתרגש מההוצאה הנמוכה על בריאות: "אני מסתכל על התפוקות"

רה"מ אמר היום בכנס של משרד הבריאות כי כשבוחנים את התפוקות והתוצאות במערכת הישראלית, מגלים כי היא מהמובילות בעולם | מנגד, טען מנכ"ל משרד הבריאות: יש להעלות את ההוצאה מ-7.5% מהתל"ג ל-8.7%

ראש הממשלה נתניהו, בכנס בריאות (קרדיט: דוברות משרד הבריאות)
ראש הממשלה נתניהו, בכנס בריאות (קרדיט: דוברות משרד הבריאות)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"ההשקעה שלנו בבריאות היא 7.5 אחוז מהתל"ג. אומרים לי 'זה נמוך מדי', אבל מי קבע את זה?" – כך אמר היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס תובנות ויעדים 2018 של משרד הבריאות. ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל נחשבת לאחת הנמוכות ביותר בעולם המערבי, וללא שינוי מאז 1995. במדינות המפותחות (OECD) גדלה ההוצאה באותה תקופה משיעור של 7.5% ל-9.8% – פער של מיליארדי שקלים בשנה לעומת ההוצאה בישראל.

לטענת ראש הממשלה, "אני לא מסתכל על תשומות. אם אתה בשירות הציבורי אתה רק מסתכל על התשומות, זה בסדר, אבל אני בא ממקום אחר, אני מסתכל על תפוקות, מה אתה נותן עם הכסף שאתה מקבל, אני יכול להכפיל לך את זה. למשל, בארה"ב זה יותר מפי שניים ביחס לתל"ג, 17% מהתל"ג הולך לבריאות – אבל התוצאות שלנו עדיין יותר טובות. וכשאתה לוקח את הגרף הזה – השקעה בתל"ג, אחוזים, זה ציר ה-X וציר ה-Y, תוחלת חיים, תמותת תינוקות, או ניהול מחלות, אז ישראל היא לא במקום הראשון בעולם בתפוקות – אבל כמעט במקום הראשון בעולם. יפן משיגה אותנו, אבל הם מוציאים הרבה יותר מאיתנו. אנחנו גם צריכים להוציא גם על כיפות ברזל, על F-35. אולי גם הם, אני לא בטוח, אבל אנחנו זה בטוח".

"איך נשקיע יותר, מאין תבוא ההשקעה? רק מדבר אחד: מהצמחת הכלכלה" הוסיף נתניהו, "אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית, אין דבר כזה. אם יש לך משק צומח, משק חופשי, משק יצרני, משק עם יזמות – יזמות זה אומר גם כישלון וגם הצלחה, וההצלחה יכולה להיות גדולה – אז אתה יכול לממן את זה, לממן את הביטחון ולממן את החינוך ולממן את כל שאר הדברים שאנחנו צריכים. אנחנו עושים את זה, אנחנו בנתיב הזה, אני לא חושב שמישהו חושב שנחזור אי פעם למשק ריכוזי, שכביכול נועד לתת מענה לחברה, אבל למעשה חונק אותה. את זה נמשיך ואת זה נעשה".

למרות ההרצאה הארוכה והנלהבת של נתניהו, טען בכנס מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב, כי ביחס לאתגרים שעומדים בפני מערכת הבריאות ובראשם הזדקנות האוכלוסייה בישראל – יש להעלות את ההוצאה הציבורית על הבריאות ל-8.7% מהתל"ג.

מנכ"ל משרד הבריאות בר- סימן, בכנס בריאות (קרדיט: דוברות משרד הבריאות)
מנכ"ל משרד הבריאות בר- סימן, בכנס בריאות (קרדיט: דוברות משרד הבריאות)

ראש הממשלה התייחס גם לתכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית, אותה אישרה הממשלה בתחילת השבוע. לדבריו, "זה ודאי שזאת תהיה תעשיית המחר, בניכר – אבל כמו בסייבר וכמו ברכב האוטונומי, זאת יכולה להיות תעשיית המחר היום, כאן בישראל".

על החשש העיקרי מהתכנית – דליפה של מידע רפואי אישי שיועבר לחברות פרטיות, אמר ראש הממשלה כי "ברור שנדרשת הגנה על פרטיות. אם מישהו מסכים למסור את נתוניו הרפואיים מיוזמתו – זאת זכותו. אבל אם הוא לא מסכים, או היא לא מסכימה, אנחנו נתארגן פשוט בצבת ברזל להגן על הפרטיות הזאת, זה קריטי. כשיש הגנה חזקה על הפרטיות ונוצר מאגר קולקטיבי יכולה להתרחש פריצת דרך מהפכנית בשירותי הבריאות".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!