דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

פרסום ראשון / אחרי מאבק של כעשור: הסכם קיבוצי לעוזרות המשפטיות

במסגרת ההסכם החדש הוגדרה העסקתן של העובדות, מחויבות מוגברת של המערכת כלפיהן ובוטלה באופן סופי מגבלת העסקתן לשש שנים בלבד | יו"ר הוועד, עו"ד שרית טוביס: "לראשונה זה עשור נשב לשולחן הסדר ללא חשש לגורל עתידנו המקצועי"

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתום מאבק של כעשור, הגיעו אתמול (רביעי) הנהלת בתי המשפט והעוזרות המשפטיות לשופטים להסכם סופי המסיים את כל המחלוקות בין הצדדים. ההסכם הושג בשיתוף משרד האוצר, הממונה על השכר, נציבות שירות המדינה וההסתדרות הכללית. "עם סיום הסכסוך ומשהושג הסכם, פונים הנהלת בתי המשפט והעוזרים המשפטיים לדרך חדשה, תוך שיתוף פעולה להגשמת יעדים משותפים", נמסר בהודעה המשותפת שהוציאו הצדדים.

ההישג המרכזי שרשמו העובדות בהסכם הוא הביטול הסופי והמוחלט של מגבלת העסקתן לשש שנים בתפקיד. עד כה נפלטו העוזרות המשפטיות לשופטים מהמערכת בתום שש שנות העסקה, ללא קשר לאופן תפקודן ולמידת שביעות הרצון של השופט עמו עבדו. בנושא זה, יש לציין, הנהלת בתי המשפט נכנסה למו"מ רק אחרי שבג"ץ הורה לה לעשות כן.

לראשונה הסכימה ההסתדרות לחתימת הסכם במגזר הציבורי שאינו כולל קביעות – וזאת בשל ייחודיות התפקיד, המהווה למעשה מעין משרת אמון של השופטים. גובש מודל העסקה ייחודי המגדיר את העסקתן של העוזרות המשפטיות, וכולל מחויבות מוגברת של המערכת כלפיהן – הכוללת תקופת הודעה מוקדמת ארוכה יותר לפני סיום העסקה, במטרה לאפשר לה לחפש עבודה חלופית במערכת ובכלל שירות המדינה, וכן פיצויי פרישה מוגדלים. כמו כן, האפשרות למעבר למשרות אחרות במערכת יהיה קל ופשוט יותר.

"ערב חג הפסח, הושג הסכם היסטורי עבור עוזרים המשפטיים לשופטים, המגדיר לראשונה בתולדות המערכת את העסקתם ומיטיב עם המערכת המשפטית כולה" מסרה עו"ד שרית טוביס, יו"ר ועד העובדים, "היום, בתום עשר שנות מאבק, הכירה סוף סוף המערכת בחשיבותם העצומה של העוזרים המשפטיים לשופטים למערכת, וזאת במסגרת הסכם קיבוצי.  אנו מברכים את מנהל בתי המשפט החדש, השופט יגאל מרזל ואת צמרת הנהלת בתי המשפט ומשרד האוצר על ההסכם החשוב ומאחלים להם חג שמח ורוצים לאחל חג שמח במיוחד לעוזרים המשפטיים, שלראשונה מזה עשור יישבו לשולחן הסדר כשהם לא חוששים לגורל עתידם המקצועי".  גם מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל שנכנס זה עתה לתפקיד – בירך על חתימת ההסכם.

עו"ד יצחק (יצי) גורדון, יו"ר איגוד המשפטנים, מסר כי "בשעה טובה, ערב חג החירות, הסתיים מאבק צודק וארוך שנים, שהביא לראשונה להסדרה כוללת וראויה של העסקת העוזרים המשפטיים על כל תנאי העבודה שלהם בהסכם קיבוצי. אני מברך את העוזרים המשפטיים ובראשם את יו"ר הוועד עו"ד שרית טוביס מנהיגת המאבק, על ההתמודדות הנחושה לאורך השנים עד להשגת המטרה המבוקשת. אבקש להודות ליו"ר ההסתדרות מר אבי ניסנקורן שליווה אישית ובאופן אינטנסיבי את המאבק של העוזרים המשפטיים לאורך שנים ארוכות עד לסיומו המוצלח בישיבה שהוביל אתמול. עוד אבקש להודות לאגף הכלכלה של ההסתדרות בראשות מר שי בירן ולעובדי האגף מאיה וסרמן ובני כהאן על כל המאמצים הרבים, ההשקעה והיצירתיות שהובילו לתוצאה המוצלחת, ללשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ובמיוחד לעו"ד איריס ורדי היועצת המשפטית ולעו"ד מאיה צחור על הליווי המשפטי הצמוד והממושך, לעו"ד אמיר ירון סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי שליווה את הסכסוך ורבים אחרים בהסתדרות שליוו את המאבק ותמכו בו לאורך השנים".

ההסכם כולל צמצום של ארבע שעות עבודה, אולם לצד זאת מסדיר לראשונה באופן מלא את האפשרות לעבוד שעות נוספות בשכר – אפשרות שהנהלת בתי המשפט מנעה עד כה, בעקבות פסק דינו של בית הדין לעבודה המורה כי יש לשלם להן תשלום נוסף בגין עבודתן בשעות נוספות.

סוגיה נוספת שהייתה במחלוקת ממש לאחרונה הייתה אופן העסקתן של העוזרות המשפטיות. במשא ומתן שהסתיים הלילה  הסכימו הצדדים על אופן העסקה של חוזה מיוחד במסגרת הסכם קיבוצי. עוד נקבע כי העובדות הקיימות במערכת יוכלו לבחור אם לעבור למודל העסקה באמצעות הסכם קיבוצי, או להישאר במודל הקיים, של העסקה באמצעות חוזה אישי

לצד זאת יזכו העוזרות המשפטיות למענק חתימה בגובה 4,000 שקלים בשתי פעימות, לתוספת ותק לשכר בשיעור של אחוז בשנה, ושכרן יוצמד לתוספות שיינתנו בהסכמי המסגרת במגזר הציבורי. בעוד שנתיים תפתח להם גם דרגת שכר שישית ונוספת. כל כללי התקשי"ר בשירות המדינה, כולל אלו המיטיבים עם משפטנים ופרקליטים  – יוחלו על העוזרות המשפטיות.

הישג נוסף שרשמו העובדות הוא ביטול הכוונה לייצר מערכת של דורות בהסכם העבודה.

העוזרות המשפטיות לשופטים הן עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בעבודה המשפטית ובניסוח פסקי הדין. הרוב המוחלט של המשמשות בתפקיד זה הן נשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!