דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלון חסן

לאחר 5 שנים / אחרי הזיכוי: אלון חסן יוכל לחזור לנמל תוך חודש וחצי

אם לא תגיש הפרקליטות ערעור, יחזור חסן המושהה לעבודה בנמל, אך חזרה לתפקיד בוועד תהיה מורכבת ביותר | בינתיים בנמל אשדוד, למרות ההסכמות על הגנה מפיטורים הדיונים בין העובדים להנהלה על הרפורמה תקועים

אלון חסן (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלון חסן (צילום ארכיון: פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

5 שנים עברו מאז התחילו החקירות ועד לזיכויו המפתיע והמלא של אלון חסן, יו"ר ועד בנמל אשדוד לשעבר, וכעת נפתחות אפשרויות חדשות בעבור מי שהיה אחד האנשים החזקים בנמל. חסן מושעה מעבודתו בנמל כבר מספר שנים, אך אם הפרקליטות לא תערער, הוא יוכל לחזור לעבודתו בנמל בחודשים הקרובים, מהם נמסר כי הם  "לומדים את פסק הדין". עם זאת, חזרתו לתפקיד בוועד העובדים, אם ירצה, תהיה קשה יותר ותדרוש תמיכה נרחבת מעובדי הנמל.

על רקע החקירות נגדו, הושעה ב-2015 חסן מעבודתו בנמל אך בהתאם לנהלים, הוא עדיין מקבל מחצית משכרו במעמד זה. השעייתו נמשכת כל עוד זיכויו איננו חלוט, ואם הפרקליטות לא תגיש ערעור תוך 45 יום, יוכל חסן לשוב ולהיות עובד בנמל אשדוד. בתגובה לזיכוי, נמסרה מנמל אשדוד הודעה עמומה במיוחד: "בעקבות זיכויו של עובד החברה, אלון חסן, מהאישומים כנגדו בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, מתכוונת החברה ללמוד את פסק הדין והמשמעויות שלו, ולפעול בהתאם לדיני העבודה, ההסכמים הקיבוציים והוראות רשות החברות הממשלתיות".

בכל הנוגע לחזרה לוועד העובדים, הדרך מורכבת יותר. גורם בהסתדרות הסביר ל"דבר ראשון" כי כדי להתקבל מחדש לוועד עובדים, קיימים 2 תרחישים אפשריים – להמתין שנתיים לפחות, עד למועד הבחירות לוועד, או לבקש את פיזור הועד הקיים, בהגשת פטיציה עליה חתומים 60% מהעובדים, כדי לגרום לעריכת בחירות מחודשות לוועד, ולזכות באפשרות להיבחר מחדש במסגרת זו. ב"ישראל היום" דווח כי חסן אמר שברצונו לחזור לראשות הוועד בנמל.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התראיין בתחילת 2017 ואמר ביחס לחסן: "אני לא תומך במי שעומד למשפט פלילי". גם שר התחבורה ישראל כץ, העביר ביקורת קשה על חסן, כאשר משפטו התנהל, והזהיר מפני אימוץ ההתנהגות של חסן כשאמר, "מי שינהג כמוהו ימצא את עצמו במקומו מבחינה ציבורית". כעת חסן זוכה, אך עוד מוקדם להעריך באיזו מידה יצליח לשקם את מעמדו הציבורי גם אם ירצה בכך. למרות שאינו נושא בתפקיד רשמי, חסן ביטא עמדות ברורות כאשר קרא לעובדי נמל אשדוד להחליש את ההסתדרות ולהעביר ואת ועדי הנמל להסתדרות הלאומית, שאכן ניסתה לבצע זאת – מאמץ שנכשל אך יצר מתחים רבים בקרב עובדי הנמל.

בינתיים, בנמל

למרות ההסכמות בין הממשלה להסתדרות על ביטחון תעסוקתי לעובדי הנמל בזמן ההפרטה, העובדים בנמל אשדוד נמצאים במצב מורכב מאד. ההסכם עצמו טרם נסכם, ותלוי במו"מ קשוח מאוד עם ההנהלה, אשר לטענתם תובעת "דרישות חלומיות" בלתי ראליות לגבי תכנית התייעלות בנמל. גורמים רבים מתלוננים על תפוקות אטיות של הנמל ונוטים להאשים את עובדי הנמל בהאטה מכוונת, אך ל"דבר ראשון" נודע כי העובדים טוענים שהבעיה נובעת דווקא מהיעדר דחפורים תקינים לפריקת אוניות והליכים בירוקרטיים ממושכים המעכבים את תיקון הכלים המקולקלים ורכישת חדשים.

הנהלת הנמל לא מצליחה לפתור מחלוקות עם העובדים, ופונה באופן סדרתי לבית הדין לעבודה. התגובה העקבית של בית הדין היא להוציא צווי מניעה כנגד עיצומי העובדים, אך גם לחייב את ההנהלה לשבת למו"מ בפיקוחו עם הוועדים ולדווח על התקדמות. חלק מן העובדים בנמל, בו פועלים 9 ועדים שונים, עדיין מעוניינים לעבור להסתדרות הלאומית. הפילוג הפנימי בין עובדים בנמל לגבי מצבם מול ההנהלה, עלולות להחליש את כוחם להתמודד אם הבעיות בנמל עצמו, כאשר לידו הולכים ונבנים רציפים חדשים של רציף המכולות הפרטי, אשר יתחרה בהם משנת 2020, תוך שימוש בציוד אוטומטי חדיש, שלא יהיה לנמל אשדוד הממשלתי. נראה שהתקופה הקרובה תציב מבחנים גדולים לעובדי הנמל, כשבמרכזן השאלה: האם יצליחו עובדי נמל אשדוד לפעול במשותף להשגת מטרותיהם?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!