דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיצור שבוע העבודה

שאלות ותשובות / כל מה שצריך לדעת על קיצור שבוע העבודה שנכנס היום (א') לתוקף

על מי משפיע השינוי, מה זה אומר על ההטבות והזכויות ומה נסגר עם שכר המינימום לשעה? המדריך המלא לעובדים ולמעסיקים

שעון נוכחות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שעון נוכחות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה מאז שנת 1995, היום (ראשון) יקוצר שבוע העבודה בישראל בשעה, מ-43 שעות ל-42, ובהתאם יקוצר חודש העבודה ל-182 שעות, זאת בהתאם לצו ההרחבה על חתם שר העבודה והרווחה חיים כץ להסכם בין ההסתדרות לנשיאות הארגונים העסקיים.

כיצד תבוא לידי ביטוי קיצור שעת עבודה בשבוע?

כל מעסיק יקבע יום מוגדר וקבוע בשבוע אשר יקוצר בשעה. היום המקוצר יקבע בהתאם לצרכי מקום העבודה ולמקובל בו, אולם צו ההרחבה קובע כי ככל הניתן יקבע גם בהתחשב בבקשות ובצרכי העובדים. כאשר צרכי העבודה דורשים זאת, יהיה המעסיק רשאי לשנות את היום המקוצר בשבוע מסוים – ובפרט שיינתן לעובדים יום מקוצר חלופי באותו השבוע.

האם שבוע העבודה יתקצר לכולם?

שבוע העבודה צפוי להתקצר לעובדים המועסקים בשיעור של משרה מלאה, 43 שעות, אשר יעבדו מעתה 42 שעות. כמו כן יחול גם על עובדים המועסקים למעלה מ-42 שעות, אך פחות מ-43 שעות, באמצעות קיצור השעה החלקית אותה עבדו בשבוע.

עם זאת – לעובדים המועסקים כיום 42 שעות בשבוע ופחות – שבוע עבודתם לא יקוצר, למעט אם חוזה העסקתם או ההסכם הקיבוצי החל עליהם קובע כי שבוע העסקתם צמוד לשבוע העבודה הכללי במשק.

האם ניתן לדרוש ממני לעבוד שעות רגילות ביום המקוצר?

צו ההרחבה מבהיר כי במידה ועובד נדרש לעבוד בשעה המופחתת ביום המקוצר – ישולם לו בגין שעה זו תמורה בגין עבודה בשעה נוספת, דהיינו 125% שכר.

האם המהלך ישפיע על שכר המינימום השעתי?

התשובה לשאלה הזו נמצאת כרגע בוויכוח בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים, כאשר משרד העבודה והרווחה אינו מספק תשובות ברורות בנושא. על פי גורמים במשרד, המהלך אכן ישפיע על גובה שכר המינימום השעתי, שיחושב מעתה על בסיס 182 שעות עבודה בחודש במקום 186 כפי שקובע החוק כיום. לפיכך השכר המעודכן אמור לעמוד על 29.1 ש"ח (עליה של שישים אגורות). עם זאת, כדי ליישם זאת ייתכן ונדרש תיקון בחוק שכר מינימום, שעדיין לא בוצע.

האם קיצור שבוע העבודה ישפיע על זכויות נוספות?

חישוב ערך השעה על בסיס 182 שעות במקום 186, ישפיע על שווי ערכן של שעות עבודה נוספות. עם זאת, עובדים המקבלים את התגמול בגין שעות נוספות כרכיב 'שעות נוספות גלובליות', לא יראו בו עליה בעקבות קיצור שבוע העבודה.

במקומות עבודה שבהם מחושבת צבירת הזכויות לימי חופשה ומחלה על בסיס שעתי – יותאמו זכויות אלה לשיעור הצמצום בשעות העבודה.

כמה שעות נוספות מותר להעסיק עובד בעקבות קיצור שבוע העבודה?

על מנת שלא ליצור זעזוע במשק, נקבע כי במקביל לקיצור שבוע העבודה בשעה, יתארכו בשעה מספר שעות העבודה הנוספות המותרות בשבוע ל-16 שעות (ועד 12 שעות ביום). כזכור, בגין שתי העבודה הנוספת הראשונות (תשיעית ועשירית) זכאי עובד לשכר בשיעור של 125%, ועל כל שעה מעבר לכך לשכר של 150%.

כיצד ישפיע קיצור שבוע העבודה על העסקת עובדים במשמרות לילה?

במסגרת ההסכם בין המעסיקים להסתדרות, תוקן חוק שעות עבודה ומנוחה, כך שיאפשר לראשונה העסקת עובדים במשמרות לילה במתכונת שבוע-שבוע. נקבע כי בשבוע עבודת לילה תתאפשר העסקתם של עובדים 12 שעות מדי לילה, כשהחל מהשעה השביעית יחלו לקבל תוספת שעות נוספות.

העסקתם של עובדים במשמרת לילה בת 12 שעות טרם הורחבה על כלל המשק, ולכן לא חלה עדיין. שר העבודה והרווחה צפוי לתקן נושא זה בתקנות בעתיד הקרוב.

האם אפשר לשכוח מסופי שבוע ארוכים?

היוזמה לקביעת מספר סופי שבוע ארוכים בשנה עלתה במקביל למו"מ לקיצור שבוע העבודה מצד שר הכלכלה ח"כ אלי כהן, אולם המעסיקים התנגדו לכך. מנגד, בהסתדרות העדיפו את מודל קיצור שבוע העבודה בשעה המשפיע גם על עליית שכר המינימום וערך השעות הנוספות. לעת עתה נראה כי רעיון זה נגנז, אולם בעתיד הצהיר יו"ר ההסתדרות כי בכוונתו לפעול להמשך קיצור שבוע העבודה בישראל ל-40 שעות – וייתכן והרעיון יעלה מחדש, אולם לעת עתה, נראה כי רעיות זה נגנז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!