דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

ההפגנות בעזה / מזכ"ל האו"ם: להקים ועדת חקירה לאירועים בעזה

מועצת הבטחון כונסה במהלך ליל הסדר, בהיעדרות נציג ישראלי | יו"ר מרצ תמר זנדברג: "התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית" | ליברמן: "מגבה את החיילים"

הפגנות בדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, 30 במרץ 2018. (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90).
הפגנות בדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, 30 במרץ 2018. (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90).
שי ניר

דרישה בינלאומית להקמת ועדת חקירה לאחר האירועים הקשים בעזה: בעקבות מותם של 16 פלסטינים מירי צה"ל בהפגנות בסמוך לגבול עזה בשישי, התכנסה מועצת הביטחון של האו"ם בערב שישי (ליל הסדר) לדיון בנושא. מזכ"ל האום אנטוניו גוטרש קרא לפתוח ועדת חקירה על התנהלות צה"ל באירוע, קריאה שבישראל הצטרפו אליה מפלגת מרצ והרשימה המשותפת. גורמים אחרים במערכת הפוליטית דחו את הביקורת.

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדרישת הפלסטינים ביום ששי, בזמן ערב ליל הסדר, וזאת למרות התנגדות ישראל לקיום המפגש. במהלך הדיון נאם הנציג הפלסטיני בעוד שאף נציג ישראלי לא נכח בדיון. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לחקירה עצמאית ושקופה של האירועים.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון תקף את מועצת הביטחון ואמר שמדובר ב״מחטף שפל ומכוער, לא ימנעו מאיתנו להציג את האמת״. דנון אף הגיש תלונה רשמית למוסדות האו"ם בה נכתב כי "כווית ביצעה מחטף, תוך הכרה מלאה בכך שהמשלחת הישראלית, ככל היהודים, חוגגת את חג הפסח. היא דחפה לדיון פתוח של המועצה והזמינה את הפלסטינים לשאת דברים, שהוכנו היטב מראש, בעוד שמנעה מישראל להשתתף בדיון בשל החג."

סיכול חוליית הטרור שביצעה את הירי בצפון רצועת עזה (צילום: דובר צה"ל).
סיכול חוליית הטרור שביצעה את הירי בצפון רצועת עזה (צילום: דובר צה"ל).

גם בישראל יש מי שהצטרפו לקריאה להקים ועדת חקירה לבחינת האירועים.  יו״ר מרצ תמר זנדברג אמרה כי ״התוצאות הקשות והעדויות המצולמות מחייבות בדיקה ישראלית עצמאית, לרבות בחינת הוראות הפתיחה באש וההתכוננות הצבאית והמדינית לאירועים. זוהי חובה ישראלית לדעת מה קרה שם, ומעבר לכך זהו גם אינטרס ישראלי כדי למנוע הידרדרות לסבב אלימות מסוכן… בדיקה ישראלית אמתית ובלתי תלויה מתחייבת לצורך הפקת לקחים והימנעות מהסלמה נוספת זה הזמן להסיר את המצור מעל עזה ולדון בהקלות הומניטריות במקום לדרדר את האזור לסבב אלים נוסף״

שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף את אמירה זאת ואמר כי "חיילי צה"ל הדפו את פעילי הזרוע הצבאית של החמאס בנחישות ובמקצועיות, בדיוק כפי שציפינו מהם. אני מגבה אותם באופן מלא. בזכותם חגגנו את ליל הסדר בביטחון. אינני מבין את מקהלת הצבועים שרוצה ועדת חקירה. הם התבלבלו וחשבו שהחמאס אירגן אתמול את פסטיבל וודסטוק ואנחנו צריכים לחלק להם פרחים."

גם השר לבטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן התייחס לדברים ואמר: "‏‎האינטרס הישראלי הוא להתאחד מול ארגוני טרור רצחניים ולגבות את צבא ההגנה לישראל. לא להטיל ספק בחיילינו ולהחליט ש״היד קלה על ההדק״. עד לאן ידרדר השמאל הישראלי, שגם מול ארגון שחפץ בהשמדת ישראל אינו מסוגל לתת גיבוי נחרץ לצה״ל ולממשלה."

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאירוע ואמר "‏כל הכבוד לחיילינו ששומרים על גבולות המדינה ומאפשרים לאזרחי ישראל לחגוג את החג בשקט. ישראל פועלת בתקיפות ובנחישות כדי להגן על ריבונותה וביטחון אזרחיה"

כ-30 אלף פלסטינים ברצועת עזה השתתפו ביום שישי ב"צעדת השיבה" ויצאו לעבר הגבול עם ישראל במספר אזורים. מפגינים התכנסו בכ-5 מוקדים – שלושה בעיר עזה ושניים נוספים ברפיח ובחאן יונס, משם הגיעו רבים בהסעות מאורגנות לאתרים מרכזיים סמוך לגדר המערכת, כל זאת בברכת ארגון הטרור חמאס השולט ברצועה. צה"ל הציבו כוחות רבים לאורך הגבול כדי לשמור על הסדר. צה"ל הודיע מראש כי יערך לאירועים, עם דגש על ניסיונות לפגוע בגדר המערכת, והודיע כי הוא מציב צלפים שימנעו כל פגיעה במתקנים ביטחוניים.  בחלק מהמקומות התלקחו עימותים בין המפגינים לכוחות צה"ל. מצה"ל נמסר כי הם "מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר נסיונות פגיעה בתשתיות בטחוניות ובכוחות צהל".

היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)

משרד הבריאות הפלשתיני עדכן בלילה כי ישנם 16 הרוגים וכ-1,300 פצועים כתוצאה מהירי שביצע צה"ל, כשלטענת הפלסטינים רובם מאש חיה ולא מאמצעים לפיזור הפגנות. בצה"ל הודיעו כי עשרה מתוך ההרוגים הם פעילי טרור. אתמול (שבת) הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס כי 5 מההרוגים הם פעילים בארגון. חמאס לא פירט מה הנסיבות בהם נהרגו אך אמר כי הם נפגעו בזמן שהשתתפו בהפגנות לצד הגדר.

במהלך השבת המשיכו תקריות לאורך הגבול. לפי משרד הבריאות הפלסטיני 49 אנשים נפצעו. אלפי בני אדם השתתפו בלוויותיהם של ההרוגים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!