דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

דע את זכויותיך / רפורמת פנסיות ברירת מחדל: זה הזמן לבדוק עם המעסיק מה גובים מכם

החל מהיום (1.4) מחויב מעסיק שעובדיו נמצאים בהסדר עם דמי ניהול גבוהים להעביר את עובדיו לקרנות בהן דמי הניהול נמוכים משמעותית, או לערוך מכרז חדש | המשמעות: חיסכון של אלפי שקלים בשנה לעובדים החלשים במשק

זה הזמן לבדוק עם המעסיק מה גובים מכם(PEXELS)
זה הזמן לבדוק עם המעסיק מה גובים מכם(PEXELS)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה של קרנות ברירת המחדל בפנסיה נכנסת היום (ראשון) לשלב חדש. אם אתם עובדים שכירים, כדאי מאוד שתבדקו את התנאים הפנסיונים שלכם מול המעסיק.

החל מהיום (1.4) יחויבו המעסיקים שעובדיהם נמצאים בהסדר פנסיוני עם דמי ניהול מקסימאליים להעבירם לקרנות ברירת המחדל, בהן דמי הניהול נמוכים משמעותית. על פי רשות שוק ההון, כ-6000 מעסיקים עדיין מחזיקים בהסדרים של דמי ניהול מקסימאליים, במסגרתם גובות קרנות הפנסיה דמי הפקדה של 6% בגין כל הפקדה בנוסף לכ-0.5% בשנה מהסכום השוטף שנצבר בקרן. מהיום, חייבים כל המעסיקים שעובדיהם נמצאים בהסדר זה לבצע את אחת משתי הפעולות הבאות: להעביר את העובדים לאחת משתי קרנות ברירת המחדל שזכו במכרז (הלמן אלדובי או מיטב דש) או לחלופין לערוך מכרז בין קרנות הפנסיה, על פי הכללים החדשים של רשות שוק ההון.

קרנות ברירת המחדל שזכו במכרז שביצע משרד האוצר ב-2016 הן הלמן אלדובי שהבטיחה דמי ניהול של 1.49% על ההפקדות וגביה שנתית של 0.001% מהצבירה, ומיטב דש שהבטיחה דמי ניהול של 1.31% מההפקדות ו-0.01% מהסכום הנצבר. במסגרת המכרז הבטיחו הקרנות הזוכות לשמור על דמי הניהול הנמוכים למשך עשר שנים.

הפערים בין תשלומי המקסימום לבין קרנות ברירת המחדל הם משמעותיים מאוד, ויכולים להגיע לאלפי שקלים בשנה. עם זאת, כדאי גם לבחון את שאר תנאי הפוליסה ובינהם גם את התשואות שהקרנות מצליחות להשיג עבור החוסכים.

לפי גורמים בענף, בקרנות ברירת המחדל שזכו במכרז מאוכזבים עד כה ממספר המבוטחים החדשים שההסדר הצליח לספק להן בשנה האחרונה. עם זאת, הקרנות נערכות לקלוט גל נוסף של מבוטחים החל מאפריל. במקביל, במקומות עבודה רבים הצליחו מעסיקים וועדי עובדים לנצל את הרפורמה כדי ללחוץ את חברות הביטוח האחרות להוריד את דמי הניהול שהן גובות בהסכמים הקיימים.

הרפורמה של קרנות ברירת המחדל אמורה להיטיב עם העובדים החלשים ביותר במשק, ויוצאת מנקודת הנחה שמקומות עבודה עם ועד עובדים חזק או לחלופין עובדים בעלי מודעות פיננסית, כבר השיגו הנחות בתשלום דמי הניהול עוד לפני הרפורמה. משרד האוצר ורשות שוק ההון לקחו על עצמם לנהל את המכרז עבור אותם עובדים חלשים ולהשיג עבורם תשלום דמי ניהול מינימאליים. עם זאת, חשוב לציין כי מעסיקים רבים אינם מודעים לרפורמה, ולכך שהחודש הם יצטרכו להעביר את העובדים לקרנות ברירת המחדל. רשות שוק ההון אינה מפקחת על המעסיקים באופן ישיר, ולכן יש חשש כי עובדים רבים יפלו בין הכיסאות ויישארו בקרנות עם דמי ניהול מנופחים.

ברשות שוק ההון חוששים גם מ'טריקים' שונים שיאפשרו לחברות הביטוח לשמור על הלקוחות שמשלמים את דמי הניהול המקסימאליים. דוגמא לטריק כזה היא החתמת העובדים על טפסים המאשרים שהם בחרו את קרן הפנסיה. עובדים שאינם מודעים לנושא הפנסיה עלולים לחתום על טפסים מסוג זה ובכך לשחרר את המעסיק מהחובה המוטלת עליו לדאוג להשיג לעובדים עסקה טובה יותר מול קרן הפנסיה, או לחילופין להעבירם לקרנות ברירת המחדל.

אם אתם שכירים ואינכם מודעים לתנאי הניהול של קרן הפנסיה שלכם, כדאי מאוד שתנצלו את נקודת הזמן הזו כדי לבדוק עם המעסיק שלכם – באיזו קרן הוא מפקיד את הפרשות לפנסיה שלכם? מהם דמי הניהול שנגבים מכם? והאם כדאי לכם לדרוש לעבור לאחת מקרנות ברירת המחדל?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!