דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

פרידה / נפטר הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל אביחי רונצקי

הרב רונצקי נודע כאקטיביסט שלא היסס להצטרף ללוחמים במבצעים צבאיים, אך עורר מחלוקת כשהרחיב את פעילות הרבנות הראשית לקידום ה'תודעה היהודית' בקרב כלל חיילי צה"ל | הוא נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן

הרב אביחי רונצקי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
הרב אביחי רונצקי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
אסף צבי

הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל (מיל') אביחי רונצקי, נפטר היום (ראשון) ממחלת הסרטן, והוא בן 66. רונצקי היה מהבולטים מרבני הזרם המרכזי בציונות הדתית. תפקידו האחרון היה ראש ישיבת איתמר, שהיה בין מקימיה.

רונצקי נולד למשפחה חילונית, ושירת כמפקד וקצין בצנחנים. בהמשך שירת כמפקד פלוגה בסיירת שקד והשתתף בקרבות החזית הדרומית במלחמת יום כיפור. הוא חזר בתשובה במהלך שירותו הצבאי, למד בישיבת מרכז הרב ובמכון להכשרת מורים ליהדות. הוא ואשתו רונית היו ממקימי היישוב איתמר שבשומרון, בו הקים את ישיבת איתמר המונה נכון להיום כ-200 תלמידים. חיבר סדרת ספרים בהלכות צבא בשם "כחיצים ביד גיבור". במקביל לתפקידיו בהוראה, התקדם רונצקי בסולם הדרגות במילואים ושימש כקצין מטה של חטיבה מרחבית וכראש מנהלת "השילוב הראוי" בצה"ל, שהובילה את קביעת נהלי הצבא בנוגע לשירות משותף של גברים ונשים.

בשנת 2006 מונה רונצקי לתפקיד הרב הראשי הצבאי. התפישה שהוביל היא הרחבת החיכוך של הרבנות הצבאית ורבניה עם החיילים, לא רק בענייני כשרות וסיוע הלכתי לחיילים דתיים, אלא גם בהצטרפות לכוחות הלוחמים והנחלת ערכי התורה לכלל החיילים בצבא. בין השאר הוא הצטרף מספר פעמים לכוחות הלוחמים, והצהיר כי הרב הצבאי הוא חלק אורגני מיחידתו. לאורך כהונתו, וגם לאחריה, קרא רונצקי לחיילים הדתיים להימנע מסירוב פקודה, גם במקרה של פינוי יישובים.

כחלק מחזונו להרחבת השפעתה של הרבנות הצבאית הקים רונצקי חטיבה בשם "תודעה יהודית", שקיימה הרצאות ופעילות חינוכית עם גוונים דתיים ביחידות השונות. המהלך גרר חיכוכים עם חיל החינוך והנוער, בטענה שרונצקי חרג מסמכותו. בין השאר שוחחו רבני החטיבה עם לוחמים במהלך מבצע עופרת יצוקה ועמוד ענן, ובחלק משיחות אלו נטען שנאמרו לחיילים אמירות הסותרות את ערכי צה"ל. הנושא זכה להתייחסות בדו"ח מבקר המדינה, שקרא לצה"ל ליצור חלוקת גזרות ברורה בין היחידות העוסקות בחינוך חיילי צה"ל. רונצקי סיים את תפקידו כרבצ"ר בשנת 2010.

הרב אביחי רונצקי בעת שירותו כרב הראשי (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
הרב אביחי רונצקי בעת שירותו כרב הראשי (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

ב-2013 עמד בראש 'המינהלת לזהות יהודית' במשרד לשירותי דת, שהוקמה תחת השר נפתלי בנט. מטרת המינהלת היתה לקדם פרוייקטים חינוכיים וקהילתיים ברוח ערכי היהדות, ואף היא זכתה לביקורת בשל כפילות לפעילות משרד החינוך והעדפה של פעילות הקשורה לציונות הדתית. בדצמבר 2014 התמודד רונצקי בפריימריז של מפלגת הבית היהודי ושובץ למקום ה-13 ברשימה. מאחר שהמפלגה קיבלה 8 מנדטים בבחירות, הוא נותר מחוץ לכנסת.

בשנתיים האחרונות נאבק במחלת סרטן המעי הגס. הוא הותיר אחריו את רעייתו רונית ושישה ילדים. הלווייתו החלה היום (ראשון) ב-17:00 ביישובו, איתמר.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר על רונצקי ז"ל: "הרב רונצקי ז״ל היה שילוב מובהק של ספרא וסייפא, למדן ולוחם, רב ומפקד שצעד והסתער בראש חייליו ופקודיו.
התנהלותו הממלכתית המרשימה ליוותה את פועלו כל השנים, בכל תפקידיו, מתוך כבוד למדינת ישראל, אמונה עמוקה ומחויבות למען כלל ישראל. זכורה לי במיוחד אצילותו ורגישותו כרב היישוב איתמר ברגעים הקשים והנוראיים שעברו על היישוב.
תנחומי העמוקים למשפחתו, לתלמידיו ולבית איתמר כולו."

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בדף הפייסבוק שלו: "בשם כל אזרחי ישראל אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתו ולתלמידיו של הרב תא״ל (במיל׳) אביחי רונצקי ז״ל. הרב רונצקי שירת כרב הצבאי הראשי לשעבר וכראש הישיבה באיתמר. הוא היה לוחם ותלמיד חכם, שאהב את עם ישראל ואת ארץ ישראל. יהי זכרו ברוך."

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין על לכתו של הרב הראשי לצה"ל לשעבר וראש הישיבה הגבוהה באיתמר (תא"ל במיל') הרב אביחי רונצקי: ״שולח תנחומים לאלמנתו ולששת ילדיהם. הרב רונצקי איש אמיץ ופורץ דרך בכל תפקיד שביצע, אדם חסד שבדרכו לתרום כליה גילה בבדיקות שחלה במחלה קשה, נלחם בגבורה במחלה שריסקה את גופו, המשיך ללמד ולעשות חסד עד שגופו אמר די. דמותו והמורשת שהנחיל לאלפי תלמידיו ימשיכו ללוות אותנו ולהפיץ את תורתו. חבל על דאבדין, יהיה זכרו ברוך!״

יו״ר סיעת הבית היהודי ח״כ שולי מועלם-רפאלי אמרה: "ההרב רונצקי חולל שינוי דרמטי ברוח צה"ל בתפקידו כרב הצבאי הראשי , בחיבור שלו לכל חייל ומפקד ובהצטרפות שלו לארועים מבצעיים ולתרגילים בכל יחידות צה"ל. המחויבות שלו למשפחות השכולות היתה מוחלטת והוא הגיע לאזכרות רבות בכל רחבי הארץ .
הרב רונצקי הוביל אותנו כשליחי ציבור במפלגת הבית היהודי למחוייבות לכל חלקי החברה הישראלית מתוך עולם של תורה."

הראשון לציון הרב הראשי לישראל רבי יצחק יוסף אמר: ״קבלתי בצער רב את הידיעה על לכתו של הרב אביחי רונצקי, ביקרתי אצלו בישיבה ונפגשנו מספר פעמים, בהם התרשמתי עמוקות מאישיותו, מנהיגותו, אהבתו לארץ ישראל ומסירותו למען תלמידיו, יהי זכרו ברוך״.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה על מותו של רונצקי: "הרב אביחי רונצקי היה דוגמה ומופת ליהדות מאירת פנים ולקירוב לבבות בין חלקי העם. הוא היה אדם מיוחד במינו, ישר כסרגל, אוהב אדם ומקבל כל אחד כמו שהוא, באופן שרק הוא ידע להכיל.
הספרא והסייפא היו נר לרגליו של הרב רונצקי. כרב הצבאי הראשי הוא הנחיל את העיקרון שרב צריך להיות עם החיילים בשטח, והקדיש רבות מפעולותיו לחיזוק רוח הלוחמים. לפני הכל הוא היה ראש וראשון בדוגמה עצמית: הגיע הביתה פעם בשבוע ובכל ימות השבוע לן במיטת שדה כאילו היה חייל בן 20. את המסירות הזאת פגשתי באופן אישי לפני חמש שנים. הרב רונצקי, נפתלי בנט ואני הקמנו את תנועת "ישראלים", כעבור מספר חודשים השתלבנו בבית היהודי וחרשנו את הארץ. הרב רונצקי היה הכוח המניע של החיבור הזה בין דתיים לחילונים. הוא היה מלא טוב בלי טיפת רע. יהי זכרו ברוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!