דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועד מפעילי עגורן צריח

ההפקרות נמשכת / הוגשה תלונה: פועל זר הפעיל מנוף, ללא הכשרה או הסמכה

חברות הבנייה מנסות לחסוך עלויות מנופאי מוסמך ואף מבצעות כך פעולות שהן בניגוד להוראות הבטיחות, זאת על פי ועד מפעילי עגורן צריח בישראל | האירוע התרחש בנתניה, באתר שבביצוע החברה הקבלנית רמי שבירו בע"מ

מנוף באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מנוף באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תלונה הוגשה אמש לוועד מפעילי עגורן צריח בישראל, מלווה בתיעוד של פועל בניין סיני המפעיל מנוף – בניגוד להוראות החוק, באתר בניה ברחוב בני רייך בנתניה. בעקבות התלונה פנה הארגון לרשות האוכלוסין וההגירה בדרישה לחקור את האירוע ולגרש את העובד מישראל, ולמשרד העבודה והרווחה בדרישה לפתוח בחקירה כנגד מנהל העבודה באתר במטרה להביא לשלילת רישיונו ולהפסקת העבודה באתר.

בוועד מפעילי עגורן צריח מתריעים מזה תקופה ארוכה על תופעת הפעלתם של המנופים באמצעות מהגרי עבודה ועובדים שאינם מוסמכים. לטענתם צעד זה ננקט על מנת לחסוך בהוצאות השכר של מנופאי מוסמך, כפי שנקבע בהסכם הקיבוצי, ואף על מנת לבצע עבודות בניגוד להוראות הבטיחות שמנופאי יסרב לבצען. על פי החוק, רק אזרחי מדינת ישראל רשאים לקבל תעודת הסמכה להפעלת עגורנים.

האירוע התרחש באתר בביצוע החברה הקבלנית רמי שבירו בע"מ. בנובמבר האחרון ערנותו של מפעיל מנוף מוסמך באתר החברה ברעננה מנעה אסון, כשדיווח על שבר במנוף. כנגד החברה הוציא מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שלושה צווי בטיחות בשנת 2012 על רקע של הפעלת מנופים על ידי עובדים שאינם מוסמכים לכך, וצו בטיחות נוסף ב-2013 על רקע של הפעלת מנוף בניגוד להוראה של בודק מוסמך להשבית אותו – כל הצווים הוצאו לאתרים בכפר סבא.

במכתב ששלח יו"ר ועד הפעולה דן ורשבסקי הוא פנה גם לעיריית נתניה וקרא לה לנקוט פעולות תקיפות הנדרשות לפי החוק כנגד האתר, "זאת על מנת למנוע סיכון תושבי האיזור ועוברים ושבים בסמוך לאתר, באתר הספציפי הזה ובכל אתר בעיר".  במכתב גם מוזכר כי בשנים האחרונות "היינו עדים כבר לפגיעתם של עוברי אורח בתאונות  בסביבתם של אתרי בניה". פקודת העיריות קובעת כי על הרשויות המקומיות לפקח על בטיחות אתרי הבניה בשטחן, אולם מרכז השלטון המקומי דחה בעבר את פניית מנהל הבטיחות התעסוקתית בדרישה שיחלו ליישם תקנה זו – בטענה כי האחריות הבלעדית בנושא היא של משרד העבודה והרווחה.

קו לעובד: חבל שעובדי בניין נאלצים להיאבק אלו באלו במקום להפנות את האצבע ואת המשאבים למי שאמורים לאכוף את כללי הבטיחות בעבודה בענף הבניין, ולדאוג שכל עובד יעשה את עבודתו על פי הכשרתו בלבד, בלי לסכן את עצמו או אחרים, וללא שיקולי רווח אלו ואחרים

לצד זאת, קרא הארגון גם למשרד השיכון לעצור את ייבוא הפועלים הזרים לישראל, אשר התרחב בשנה החולפת עם החלטת הממשלה להביא 6,000 עובדים סינים נוספים לישראל. "אנו דורשים לשקול שוב את ההחלטה האומללה הזאת של יבוא פועלים מסין, כאלו שאינם דוברים את השפה, אינם יכולים לעבוד לפי חוקי הבטיחות, וכאלו שגוזלים את פרנסתם של מאות, ואולי אלפי פועלים בישראל שהנם אזרחים טובים שומרי חוק וממלאים את חובתם למדינה על ידי תשלום כל החובות שלהם. התופעה הזאת חייבת להיפסק לאלתר".

לבסוף פנה הוועד גם להסתדרות הכללית, במסגרתו הוא מאורגן, בדרישה להפעלת כל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לעצור את התופעה המסוכנת וכדי להגן על פועלי הבניין וכלל הציבור בישראל. בארגון המנופאים ציינו כי אינם שוללים הכרזת סכסוך עבודה בנושא, והוסיפו: "אנו כנציגי המנופאים מודיעים בשם כל המנופאים שאנו נפעל בכל אמצעי העומד לרשותנו, עד אשר תיפסק הפגיעה בביטחון התעסוקתי של מפעילי עגורן צריח, והזלזול היום יומי של הקבלנים כלפי חוקי הבטיחות, ושמירה על חיי הפועלים והציבור במדינה".

מארגון קו לעובד המספק ייעוץ משפטי וסיוע למהגרי עבודה בישראל נמסר בתגובה לדרישת ועד העובדים להביא לגירושו של העובד הסיני, כי על אף שהם מצטרפים לקריאה לפתוח בחקירה פלילית מיידית כנגד החברה הקבלנית באתר ולמצות עימה את הדין, ולנקיטת צעדים מיידיים להפסקת ההפרה, "אין סיבה שהעובד הבודד, שהובא לישראל, ישלם את מחיר המדיניות שמפקירה את שלום כלל עובדי הבניין, בענישה על ידי גירוש". עוד הוסיפו כי "חבל שעובדי בניין נאלצים להיאבק אלו באלו למען הגדלת בטיחותם בעבודה במקום להפנות את האצבע ואת המשאבים למי שאמורים לאכוף את כללי הבטיחות בעבודה בענף הבניין, ולדאוג שכל עובד יעשה את עבודתו על פי הכשרתו בלבד, בלי לסכן את עצמו או אחרים, וללא שיקולי רווח אלו ואחרים".

מחברת רמי שבירו נמסר: "מברור ראשוני שערכה החברה עולה כי ביום שישי בצהריים, ערב החג, כשהעבודה באתר הסתיימה, אחד הפועלים הסינים (שאינו מנופאי מוסמך), עלה על דעת עצמו על המנוף. פעולתו זו הייתה ללא ידיעת אף גורם מוסמך מטעם החברה. העובד סולק לאלתר, ואנו רואים בחומרה מעשה זה ומפיקים לקחים, בכדי שמקרה שכזה לא יישנה. חברת שבירו עובדת באופן מדויק ועפ"י כל התקנים הנהלים והאישורים הנדרשים".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "נושא האכיפה מצוי תחת סמכותו של משרד העבודה והרווחה. ככל שתעלה בעיה או צורך יפעל משרד הבינוי והשיכון בכל האמצעים העומדים לרשותו ובשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה".

תגובת משרד העבודה והרווחה, רשות האוכלוסין וההגירה, עיריית נתניה  וההסתדרות טרם נמסרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!