דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוט

פרשנות / משרד התקשורת מציג: מחיקת חובות לחברה מסחרית

כחלק מההקלות לחברת הוט בפריסת הרשת שלה, אישר לראשונה שר התקשורת איוב קרא (הליכוד) את השימוש ברשת סלולר לתעבורת אינטרנט רחבת פס, האמורה לשמש תחרות לרשת של בזק | פטנט חדשני או הפרחת סיפורים באוויר?

ארון תשתיות של הוט (צילום: יהל פרג׳)
ארון תשתיות של הוט (צילום: יהל פרג׳)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שחברת הוט הודיעה ביום א' לבורסה על הקלות שאושרו לה על ידי שר התקשורת איוב קרא, משרד התקשורת פרסם אתמול (שני) את ההחלטה הרשמית, לפיה הוט תקבל דחיה נוספת, למעשה לא מוגבלת בזמן, של חובתה לפרוס תשתיות בכל היישובים בישראל.

במקביל, הוט תספק שירותי פס רחב באופן מיידי על גבי הרשת הסלולרית של הוט מובייל לרהט, בית ג'אן, חספין וטל אל. הוט תחוייב לפרוס תשתיות קוויות תוך 15 חודשים ביישובים עין יהב ובית מאיר, ולעוד 5 קיבוצים שלא נקבעו עדיין, אשר הוטל על הוט להגיע להסכם עימם עד ה28/7/2018.

הוט הבהירה כי השירותים בארבעת היישובים יינתנו באיכות ובתכונות דומות לשירותים הניתנים על ידה ביישובים שבהם יש פרישה של תשתיותיה, וזאת בהסתמך על הביקוש הצפוי להערכתה לשירותיה בארבעת היישובים. שירות האינטרנט והטלפון יסופקו בטכנולוגיה סלולרית בתקן דור 4 ו 4+ באמצעות ראוטר סלולרי בבית הלקוח במהירות הורדה עד 100 מגה, מהירות העלאה עד 2 מגה ונפח גלישה ללא הגבלה. את שידורי הטלוויזיה תחוייב הוט להמשיך להציע כשירות על רשת האינטרנט.

מחאה צרכנית מתעוררת

עמותת "הצלחה", הפועלת לשמירה על הגינות בתחומי הכלכלה והחברה, ניסתה להשפיע על משרד התקשורת עוד בשלי שנת 2016 להימנע מעוד החלטת דחיה בחובות הפרישה של הוט, ללא הצלחה.  כעת הכריזה העמותה על גיוס כספים, כדי להכין עתירה לשם פסילת החלטות הדחיה החוזרות ותחייב את הוט לעמוד בכתוב ברשיון שלה – פרישה בכל יישוב בישראל. בקמפיין נכתב: "אנו מזמינים אתכם לקחת חלק במאבק ליצירת תחרות אמיתית בשירותי התקשורת הנייחת (אינטרנט, טלפון וטלוויזיה) ופירוק מונופול בזק בכ- 230 יישובים המונים יחד כ- 978,115 תושבים".

כשמשרד התקשורת קורא למשהו "מיידי"

כפי שדווח ב'דבר ראשון', עוד ב-2017 החליט שר התקשורת לדחות את מימוש חובת הפרישה של הוט בחצי שנה, ולאחר מכן ערך שימוע בנושא, שבו כבר נקבע מראש שלא תהיה פרישה מלאה, אלא רק החלטה על יישובים שיתווספו באופן מיידי. המונח הרשמי "באופן מיידי" לא מנע את דחיית ההחלטה עד ה1 באפריל 2018, כאשר היישובים היחידים שעל הוט יש חובה מוגדרת לחברם היא תוך 15 חודשים ו-2 יישובים בלבד. חובת החיבור לקיבוצים לא הגובלה בזמן. בפועל, הטלת חובה כה מינמלית היא מתן הקלה משמעותית להוט, בניגוד לכתוב ברשיונה.

הקלה מנימוקים לא ברורים

בהחלטת השר לא מופיעים שום נימוקים ברורים למתן ההקלה, אך כן מופיע רמז: "במקביל לפרסום השימוע, פנה המשרד, באופן ייזום, אל הישובים הכלולים ברשימות היישובים בשימוע, לצורך קבלת התייחסותם לעניין הביקוש בישובים אלה לפרישת תשתית הוט טלקום ולשירותים המסופקים על ידי הוט שידורים.

התקבלו מענים מ-20 יישובים אשר מבקשים פרישה של תשתית הוט טלקום ביישוב". מדובר בשיטה חסרת תקדים, המתייחסת לשירותי הוט טלקום כמעין צ'ופר שמשרד התקשורת מעניק, ורק לחלק קטן ממי שביקש אותו, ללא התייחסות כלשהי לכך שמדובר בחובה חוקית של הוט. למעשה, קו זה ממשיך את ההחלטות של המנכ"ל המושעה שלמה פילבר, החשוד בשחיתות בפרשת בזק, אשר חתם על הסכם עד מדינה. בשנת 2016 הסביר פילבר בכנסת כיצד "מהפכת הסלולר" גרמה ל"פקק השקעה בתשתיות תקשורת". הוא אף הודיע כי אינו מעוניין לגרום להוט לחיסכון בכספי השקעות, אלא להסטת השקעות מתחום רשת הכבלים, לפרישת רשת הסיבים האופטיים המהירים. "עסקאות רגולטוריות" מעין אלו, עליהן הודיע פילבר לא רק מול הוט, אלא גם מול בזק, הן החלטות שלא היו בסמכותו לקבל. לעומתו, לשר התקשורת איוב קרא יש סמכות לאשר להוט דחיה במימוש חובותיה, אך כל החלטה חדשה בנושא מורידה את סף הדרישה מהוט, כך שבהחלטה הנוכחית מאות היישובים הבלתי מחוברים כלל אינם מוזכרים. גם שמות 20 היישובים שמוזכרים ככאלו שרוצים להתחבר להוט לא פורסמו, ולא פורסם שום נימוק המסביר מדוע רק 11 יישובים אמורים להיות מחוברים (רק ל2 יש לוח זמנים).

פטנט טכנולוגי חדשני ?

תשתיות לחיבור לאינטרנט באופן אלחוטי בפס רחב אינן מקובלות בישראל, אף כי הן אפשריות. על פי ההחלטה הרשמית, 4 יישובים אמורים להיות מחוברים באופן "מיידי" על בסיס הרשת הסלולרית של הוט מובייל. עם זאת, לא ברור מהו הנתב המאפשר זאת וכמה יעלה, לא פורסם מחיר מפוקח לשירות החדש, ולא ידוע האם הרשת של הוט מובייל מסוגלת לעמוד בעומסים המתבקשים – למשל כאשר לקוח יזמין גם חיבור אינטרנט, וגם צפיה בשידורי הטלוויזיה של הוט, שאמורים כעת להיות מועברים על גבי אותה הרשת כמו הגלישה באינטרנט. טכנולוגיות עדכניות ברשתות סלולר מסוגלות להגיע לקצבי פעולה מהירים, אך הן אינן אמינות כמו רשתות תקשורת קוויות נייחות והן חשופות לשיבושים אלקטרוניים, שרשתות נייחות לא נפגעות מהן. בכל מקרה, אנו נמתין ונבדוק תוך כמה זמן ייושמו בשטח הנחיות אשר משרד התקשורת מכונה "באופן מיידי"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!