דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות במצרים

דעות / א-סיסי זכה ב-97% מהקולות, אך אזרחי מצרים הצביעו ברגליים

סלאפה מג'די, עיתונאית: "נאלצתי להתעלם מכל מידע שהגיע אלי משום שלא קבלתי אישור לסקר את הבחירות. חבריי נעצרו כאשר צילמו את מרכזי הבחירות" | למרות מאמצי השלטונות אחוזי ההצבעה היו נמוכים

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. (צילום: kremlin.ru)
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. (צילום: kremlin.ru)
אדי כהן
אדי כהן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

מערכת הבחירות שהתנהלה לאחרונה במצרים, שהעניקה לנשיא המכהן עבד אלפתאח א-סיסי קדנציה נוספת, עד יוני 2022, עברה לכאורה בשקט מופתי. החרם שהטילו מפלגות האופוזיציה והאחים המוסלמים הורגש היטב בזמן הבחירות ברחבי מצרים. מעט מאוד השתתפו בתהליך האלקטוראלי. ההמונים לא גדשו את רחובות העיר ולא הסתערו על הקלפיות למרות האיומים של הממסד להטיל קנס על האזרחים אשר לא ישתתפו בבחירות. האיומים האלה נשמעו ביום השני אך מהר מאוד הממסד חזר בו.

הדיווחים המגיעים מקהיר בימים אלה [בעיקר ברשתות החברתיות] מספרים על מעצרים, פחד, הטרדות, שוחד בחירות, זיופים, סחיטות, איומים ותכסיסים שהופעלו על-ידי כוחות הביטחון והמודיעין ואשר היו חלק בלתי נפרד במערכת הבחירות שארכה שלושה ימים. רוב האירועים נתונים עדיין תחת איפול תקשורתי כבד. כל מי שמפרסם ידיעה ללא אישור מהשלטונות צפוי למעצר או לקנס כספי גבוה. עיתון "אלמצרי אליום" [המצרי היום] נקנס בסך מאה וחמישים אלף לירות מצרית בשל העובדה שהוא הצביע על ניסיון ממסדי לגייס את הבוחרים ולשכנעם לבחור. העיתון נאלץ לפרסם התנצלות לוועדת הבחירות המרכזית באותו מקום בו התפרסמה הידיעה. עורך העיתון ועיתונאים נוספים נחקרים בימים אלה.

העיתונאית סלאפה מג'די כתבה פוסט בפייסבוק באמצעותו היא מתארת את התנהלות כוחות הביטחון. היא התנצלה בפני העוקבים שלה על כך שהיא נאלצה לא לסקר את הבחירות משום שכל סיקור בשידור חי היה מביא למעצרה. סיקור שווה מעצר כך היא כתבה בפוסט. היא עוד הוסיפה: "נאלצתי להתעלם מכל מידע שהגיע אלי משום שלא קבלתי אישור לסקר את הבחירות בהיותי פרילנסרית ולא משתייכת לעיתונות הממסדית [המקבלות הוראות מהשלטון]. חבריי נעצרו כאשר צילמו את מרכזי הבחירות. אחד מידידי ערך שידור חי ליד מרכז הבחירות וכעבור כמה שעות כוחות הביטחון פרצו לביתו ועצרו אותו". כך כתבה בפוסט. עוד הוסיפה כי מתוך חשש למבוכה עודד הממסד את השתתפות הבוחרים בבחירות במספר שיטות. הם הביאו עשרות בנות מעודדות למרכזי הבחירות כדי למשוך בוחרים. בנוסף השלטונות מנעו הענקת מזון לזכאים והתנו את ההטבות בהשתתפות בבחירות.

א-סיסי לא בחל בשום אמצעי בדרכו לזכות בקדנציה נוספת. בעבודת ההכנה שעשה בחודשים האחרונים הוא דאג לנטרל כל מועמד חזק שהיה עלול להוות איום. סאמי ענאן, רמטכ"ל צבא מצרים לשעבר, נעצר בהאשמות שווא אשר התגלו "במפתיע" כשהוא הכריז על מועמדותו לנשיאות. אותן האשמות נמחקו ברגע שהוא הסיר את מועמדותו. אחמד שפיק, שהתגורר באיחוד האמירות  [ידידתה של מצרים] ומי שהיה ראש ממשלת מצרים בעבר בתקופת חוסני מובארק, נעצר שם ונמנע ממנו להגיע למצרים. לחצים כבדים הופעלו עליו כדי לא להציג את מועמדותו. מחמוד אלבראדעי, מראש האופוזיציה המצרית המתגורר באוסטריה נמנע לשוב ארצה להציג את מועמדותו בוועדת הבחירות. המועמד היחיד שמועמדותו אושרה על-ידי וועדת הבחירות הוא המהנדס מוסא מצטפא מוסא, ראש מפלגת "אלע'ד" [המחר]. אז מדוע רק מועמדותו של האחרון התקבלה ואושרה? מוסא מצטפא הוא אדם כמעט אנונימי במצרים ולא מוכר בציבוריות המצרית כך שהוא לא באמת היווה איום על מעמדו של א-סיסי והתוצאות הסופיות הוכיחו את זאת.

בשיטות המאפיינות מאפיה דאג א-סיסי למנוע מכל מועמד חזק אחר להתמודד מולו. מדובר בשיטות שאינן מביישות אף מדינה טוטליטרית. המעניין הוא שבית המשפט ושלטון החוק מגוייס לגמרי לטובת הממסד וכנ"ל הממסד הדתי, עובדה שלא משאירה סיכוי לאף מועמד אחר להיבחר.

הקולות הפסולים יכולים לתת אינדיקציה לחוסר הלגיטימציה של א-סיסי בבחירות הרדומות. על-פי וועדת הבחירות המרכזית מספר הקולות הפסולים הגיע למיליון ושמונה מאות אלף. כ-7% מהקולות. על פי דיווחים ברשתות החבריות הכדורגלן הפופולארי מחמד צלאח זכה ליותר ממיליון קולות ויש שאומרים שהקולות הפסולים זכו במקום השני.

כותב המאמר הינו מזרחן ועמית מחקר בבית הספר לתקשורת בינלאומית CIC אוניברסיטת בר אילן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!