דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הגבול הדרומי / לקראת ההפגנות בשישי: ארגון בצלם קורא לחיילי צה"ל לסרב פקודה

במודעה שפרסם תחת הכותרת "מצטער המפקד אני לא יורה", טוען הארגון כי "הציות לפקודות כאלה הוא עבירה פלילית" | ח"כ עודד פורר פנה ליועמ"ש: "לפתוח בחקירה נגדם בגין המרדה"

היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
שי ניר

עמותת בצלם פרסמה אמש (רביעי) פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו הוא קורא לחיילים לסרב פקודה, ואף אמר כי מחר יפרסם מודעות בעיתונים. תחת הכותרת "מצטער המפקד, אני לא יורה" פרסם הארגון פלייר בו נכתב כי "הפקודה לירות ירי קטלני באזרחים שאינם מסכנים חיי אדם היא בלתי חוקית בעליל" ואף הוסיף כי "הציות לפקודות כאלה הוא עבירה פלילית וחובתך לסרב לפקודה". הדברים עוררו תגובות קשות במערכת הפוליטית.

בצלם קורא לחיילים לסרב לירות במפגינים בעזה: ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי ופקודה לעשות זאת היא בלתי חוקית…

Posted by ‎בצלם‎ on Wednesday, April 4, 2018

בפוסט מסביר הארגון כי "אנו נוקטים במהלך יוצא דופן זה בעקבות האירועים של יום שישי האחרון, במהלכם חיילים ירו אש חיה לעבר מפגינים לא חמושים. מתוך לפחות 17 פלסטינים שנהרגו, 12 נהרגו בהפגנות ומאות נוספים נפצעו מהירי".

ביום שישי צעדו כ-30 אלף פלסטינים ברצועת עזה לעבר הגבול עם ישראל במספר מוקדים, כשבחלק מהמקומות התלקחו עימותים בין המפגינים לכוחות צה"ל. מצה"ל נמסר אז כי הם "מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר נסיונות פגיעה בתשתיות בטחוניות ובכוחות צהל". בסה"כ נהרגו ביום זה 16 אנשים מירי צה"ל, וכ-1,300 נפצעו, רבים מהם מפגיעה באמצעים לפיזור הפגנות. לפני האירועים, התריע צה"ל כי כל פגיעה בגדר או במתקנים ביטחוניים אחרים תגרור אחריה, מתוך חשש שבחסות ההפגנות יפעלו חוליות טרור כדי לפגוע בגדר, בתשתיות ביטחוניות או בחיילי צה"ל.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו:  "יש לי הצעה פרקטית: מנכ"ל "בצלם" מוזמן ביום שישי לשכנע את אלפי העזתים להפסיק להניח מטענים על הצירים, לירות על חיילים, להפר את הריבונות שלנו ולחזור הביתה בשלום. אם זה לא יעבוד, כנראה שנזדקק לצה״ל…"

ח״כ רויטל סויד, סגנית יו״ר הכנסת אמרה בתגובה למודעה: ‫״ארגון בצלם ממריד את חיילי צה״ל. אסור לציית לפקודה בלתי חוקית בעליל אך אסור לא פחות לגלות תמימות בלתי נסלחת לניסיון מאורגן ומאוד לא תמים של החמאס לפרוץ את הגבול. בצלם חצו גבולות.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "‏‎ארגון בצלם צריכים לתת את הדין על הבחירה הקבועה שלהם לעמוד לצידו של האויב. קמפיין הסרבנות שהם מובילים מהווה עבירה על סעיפי ההמרדה בחוק העונשין ולכן פניתי ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה כנגד בצלם. בקריאתו לסרבנות הארגון מתנהל כגיס חמישי וזו בדיוק הנקודה שבה על היועץ המשפטי להפעיל את סמכותו".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי כתב בחשבון הטוויטר שלו "‏מגנה כל קריאה לסרבנות ולסירוב פקודה. צה"ל הוא צבא העם והוא עושה מלאכתו נאמנה בהגנה עלינו בימי החג".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!