דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / הכדורגלן שהקים חברה לייצור אנרגיה ירוקה השווה 30 מיליארד יורו

מתייה פלמיני ששיחק בין היתר בארסנל, מילאן ונבחרת צרפת הוא ככל הנראה גם השחקן העשיר ביותר בעולם | במקביל לקריירה המרשימה על המגרש, הקים פלמיני חברה המייצרת חומר שעתיד להחליף דלק באנרגיה ירוקה וזולה יותר

מתייה פלמיני במדי ארסנל בשנת 2015 (AP Photo/Frank Augstein)
מתייה פלמיני במדי ארסנל בשנת 2015 (AP Photo/Frank Augstein)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מתייה פלמיני בן ה-34, לשעבר שחקן ארסנל, מילאן, מארסיי ונבחרת צרפת, הוא כנראה גם הספורטאי העשיר בעולם. אם רב הספורטאים המצליחים עשו את הכסף שלהם דרך משכורות עתק וחוזי פרסום אדירים. פלמיני הוא כל מה שאתה לא מצפה משחקן כדורגל מקצועני, לצד פיתוח קריירת כדורגל די מוצלחת אך לא רווית אבק כוכבים, החליט הקשר הצרפתי המחונן להתחיל לפתוח עסק סודי. בחדש מרץ השנה הוערכה החברה שהקים בשווי של 30 מיליארד יורו לפי הפרסום של חברת KPMG אחת מארבע החברות הגדולות בעולם לשירותים פיננסים ויעוץ עסקי.

כאשר הוא הקים את פרויקט הוא שמר על כך בסוד מוחלט, אפילו משפחתו וחבריו הקרובים לא ידעו על ההשקעה הראשונית שהקשר עשה. בשנים האחרונות השקיע פלמיני את המיליונים שהרוויח כשחקן כדורגל בחברה שבבעלתו – GF Biochemicals שעושה מחקרים במטרה ליצור חומר שיוכל להחליף את הדלקים השונים ולייצר אנרגיה ירוקה וזולה יותר.

בשנת 2015 הכריזה חברת האנרגיה הירוקה שבבעלתו על היותה הראשונה שתצליח להפיק באופן תעשייתי לבוניק אסיד (Levulinic Acid) שיוכל להחליף נפט. פלמיני ביחד עם חברו ושותפו פסקל גרנטה מפעיל כרגע מפעל עם כ-400 עובדים שמפתחים את המוצר החדש ומקדמים את שיווקו התעשייתי.

פלמיני סיפר את סיפורו מיד לאחר ההכרזה לעיתון הבריטי סאן ספורט: "במשך שבע שנים לא אמרתי על כך לאף אחד. כאשר עברתי למילאן ב-2008 פגשתי את גרנטה. שהפך לחבר טוב ותמיד היה לנו רצון לעשות משהו ביחד. תמיד הייתי קרוב לטבע והייתי מודאג מבעיות של איכות הסביבה, שינוי אקלים והתחממות גלובלית והוא היה איתי באותו קו מחשבה. התחלנו לחשוב איך נוכל לתרום לפתרון הבעיה. לאחר זמן מה גילינו על Levulinic Acid זוהי מולקולה שאובחנה ע"י מחלקת האנרגיה של ארה"ב כאחת מ-12 מולקולות בעלות פוטנציאל להחליף את הדלק בכל צורותיו".

פלמיני שפיתח קרירה ענפה במקביל לעיסוק הספורטיבי שלו, סיפר שהוא התחיל את העסק החדש שלו כבריחה מעולם הכדורגל שהיה מלא בעליות וירידות. "זה עזר לי לנקות את הראש ונתן לי לחשוב על משהו אחר וזה היה גם משהו שהיה מאתגר עבורי". גרנטה ופלמיני לקחו את האתגר צעד קדימה והצליחו איפה שרבים אחרים נכשלו. "המחקרים אמרו לנו ש-LA הוא העתיד והמחקרים שעשינו בשטח עזרו לנו לגלות תגלית אדירה שיוצרת הצלחה. מימנו מחקר באמצעותו גילינו אחרי מספר חודשים את הדרך  לייצר LA בדרך תעשייתית, כלומר בצורה זולה וחסכונית. ומיד רשמנו את זה כפטנט שלנו" הסביר הקשר.

"לא חשבתי על ההפסד של המיליונים. כאשר התחלתי ידעתי שזה יצליח, אך כמובן שיש זמנים שאתה מטיל ספק. אפילו משפחתי לא ידע על כך דבר. הורי לא ידעו על כך עד לפני רק כשנה. בהתחלה הם היו מודאגים, אבל עכשיו הם גאים בי. חברי לקבוצה במילאן גילו על כך לראשונה בארוחה שעשינו וחברי לקבוצה ששיחקו איתי בארסנל בטח יגלו רק כאשר יקראו את הכתבה הזאת. אני חושב שאפילו ארסן ואנגר לא יודע, מעולם לא דברתי איתו על זה. רציתי שזה יצליח ורק אחרי זה אספר ואכריז על כך בפני כולם. אנחנו הגענו לזה אחרי שבע שנים של עבודה, השגנו משהו שלא נעשה לפני כן מעולם. בזה אני הכי גאה".

פלמיני שכרגע נהנה מסוף הקרירה שלו כשחקן כדורגל מקצועני, משחק מאז חודש פברואר בחטאפה מהליגה הספרדית הבכירה ומתכנן את השלב הבא בחייו והמעבר המוחלט לתחום העסקי. בראיון לעיתון הצרפתי 'לאקייפ' סיפר על הקרירה הכפולה שהוא מקיים ועל הפרויקטים החדשים שלו: "לאחר האימון או שנת צהרים, אני בדרך כלל עובר על הפרויקטים העכשוויים שלי. יש לי צוות של יועצים מומחים שאני מעביר להם את רשימת המטלות. אני מתמקד במיוחד בפרויקטים בשביל איכות הסביבה. ב-2016 אני והשותף שלי פתחנו אתר חדשות שנקרא Bio Journal שעוסק באנרגיה מתחדשת. בנוסף לכך פתחנו בשיתוף פעולה מיוחד עם הבנק האיטלקי Intesa Sanpaolo התכנית הראשונה באירופה ללימודי תואר שני בביו-כלכלה, בשיתוף עם אוניברסיטאות נאפולי, מילאנו, טורינו ובולוניה".

ביחס לסטיגמה הקיימת כלפי שחקני הכדורגל, מתייה פלמיני הוא ההפך הגמור. בשקט המופתי שלו, הוא מייצר ביחד עם שותפו ועובדיהם את המפתח לאחת הבעיות הקשות שקיימות היום בעולם. אם ה-LA יצליח להפוך את האנרגיה שלנו לירוקה יותר, העולם יפסיק את השימוש בדלקים מזהמים והעולם שלנו יהפוך לירוק יותר, טוב יותר ונקי יותר. למרות שהדרך עוד ארוכה ותעשיית הנפט עוד תנסה להמשיך לפעול במקביל לאנרגיה ירוקה, פריצת הדרך של GF Biochemicals היא נקודה חשובה בהיסטוריה האנושית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!