דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / נשיא ברזיל לשעבר הסגיר עצמו למשטרה והחל לרצות 12 שנות מאסר

אחרי יממה בה התבצר יחד עם אלפים מתומכיו, יצא אמש (שבת) לולה דה סילבה מבית איגוד עובדי המתכת כדי לרצות את העונש שנגזר עליו באשמת שחיתות | כעת, לא ברור אם יוכל להתמודד בבחירות שייערכו באוקטובר, למרות שהוא מוביל בסקרים

נשיא ברזיל לשעבר, לולה אינציו דה סילבה, מנופף לתומכיו מתוך מטה איגוד עובדי המתכת, בו מתבצר מפני המשטרה (צילום: AP Photo/Nelson Antoine).
נשיא ברזיל לשעבר, לולה אינציו דה סילבה, מנופף לתומכיו מתוך מטה איגוד עובדי המתכת, בו מתבצר מפני המשטרה (צילום: AP Photo/Nelson Antoine).

נשיא ברזיל לשעבר  לואיז אינסיו (לוּלה) דה סילבה הסגיר עצמו אמש (שבת) לידי המשטרה והחל לרצות את 12 שנות המאסר שנגזרו עליו באשמת שחיתות. זאת אחרי שהתבצר ביומיים שקדמו לכך, יחד עם אלפים מתומכיו, בבניין איגוד עובדי המתכת בפרבר של סאו פאולו.

שעות ספורות לפני שנלקח למאסר, הודיע לתומכיו כי יסגיר עצמו למשטרה אך המשיך לטעון לחפותו. דה סילבה אמר כי הרשעתו הייתה הדרך של אויביו להבטיח כי לא יתמודד – ואלי אף ינצח – בבחירות הכלליות שצפויות להיערך בחודש אוקטובר.

כשניסה הנשיא לשעבר לצאת לעבר תחנת המשטרה, עשרות תומכים חסמו את השער וניסו למנוע מהרכב בו נסע לצאת מתחומי הבניין. "הקיפו, הקיפו (את הבניין), ואל תתנו להם לעצור אותו", קראו התומכים. אחרי מספר דקות של חילופי דברים מתוחים בין השומרים לקהל המוחים, יצא דה סילבה מהרכב ונכנס בחזרה למטה האיגוד.

רכבי משטרה הקיפו את המבנה, והחששות לעימותים אלימים במקום התגברו. דה סילבה יצא מהבניין שוב אחרי רדת החשיכה, הפעם מוקף בשומרי ראש שדחקו הצידה את התומכים הרבים שניסו למנוע את יציאתו מהמתחם.

ההתרחשות הדרמטית הייתה רק ההתפתחות האחרונה אחרי מספר ימים סוערים במקום, שהחלה אחרי שבית משפט פדרלי דחה את בקשתו של דה סילבה שלא להתחיל בריצוי עונשו עד שיסתיים הדיון בערעור שהגיש על הרשעתו.

ביום חמישי האחרון, קבע השופט הפדרלי סרג'יו מורו כי על הנשיא בדימוס להתייצב עד צהרי יום שישי בתחנת המשטרה בקוריטיבה, לתחילת ריצוי עונשו. אך דה סילבה בח שלא לציית להוראת בית המשפט והתבצר, כאמור, בבית האיגוד עובדי המתכת, בו החל את דרכו הציבורית.

צו המעצר הוצא ביום חמישי אחרי שבית המשפט הפדרלי העליון של ברזיל דחה, על חודו של קול, את בקשת הנשיא לשעבר שלא להתחיל את מאסרו עד שתתקבל הכרעה שהגיש כנגד הרשעתו, מה שהיה מאפשר לו להירשם כמועמד לבחירות בעוד כחצי שנה.

דה סילבה, שכיהן כנשיא מ-2003 עד 2010, הוא המנהיג הפופולרי ביותר בהיסטוריה של ברזיל המודרנית. הוא הורשע ביולי אשתקד על ידי השופט מורו בקבלת שוחד בשווי 1.1 מיליון דולר מחברת בנייה בשם OAS, אותם קיבל דמות שיפוצים בביתו, ובתמורה דאג כי החברה תקבל חוזים עם חברת הנפט הממשלתית "פטרובראס". בפרשה נעצרו עשרות פוליטיקאים ואנשי עסקים.

בית המשפט קבע כי חברת OAS שילמה בסך הכל כ-21 מיליון דולר ל"מפלגת הפועלים" שדה סילבה עמד בראשותה בתמורה לחוזים. מרבית הכסף הועבר לפוליטיקאים בדמות שיפוצים ועבודות בניין.

בינואר החליט בית המשפט לערעורים של ברזיל לאשרר את הרשעתו של לולה בעבירות שחיתות והלבנת הון, אך ללולה ניתנה אפשרות לערער שוב על ההחלטה. החלטת בית הדין הגבוה בברזיל היא המחייבת והסמכות הבלעדית לפסוק בענייני בחירות. דה סילבה טען כי הרשעתו נועדה למנוע ממנו להתמודד שוב בבחירות, שעה שהוא מוביל, כאמור, בכל הסקרים שנערכו באחרונה.

תומכיו מתארים את הרשעתו כציד מכשפות פוליטי. "כולנו כאן כדי להראות שהעובדים מתנגדים להתקפה הזו על הדמוקרטיה", אמר מנהיג איגוד העובדים, חורחה נסרנו. תומך אחר אמר: "אין לנו תוכנית אחרת, לולה יהיה הנשיא". דה סילבה החל את דרכו הפוליטית באיגוד, כשארגן שביתות לסיום המשטר הצבאי בברזיל.

הנהגת מפלגת הפועלים מעקשת שלולה, בן ה-72, יהיה מומדה לנשיאות בבחירות הקרובות. מבחינה טכנית, תחילת ריצוי עונש המאסר לא אמורה למנוע משמו להופיע בקלפי. בית המשפט הגבוה לענייני בחירות בברזיל מקבל החלטות סופיות לגבי רשימות המועמדים רק באוגוסט. בית המשפט צפוי למנוע את מועמדותו של הנשיא לשעבר בגלל החוק המקומי שפוסל את מועמדותו של מי שהורשע בפלילים ועונשו רוצה, אם כי לדה סילבה עומדת הזכות לערער על החלטה כזו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!