דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

מלחמה בסוריה / ממשלת סוריה הודיעה כי תיכנס למו"מ עם ארגון המורדים השולט באזור שהותקף הלילה

מספר הקורבנות שנהרגו במתקפה, שלטענת האופוזיציה נעשה בה שימוש בנשק כימי, עדיין לא הוכרז רשמית | המשטר הסורי מכחיש את ההאשמות | מחלקת המדינה האמריקאית: אם הדיווחים יתבררו כנכונים, דרושה תגובה מיידית של הקהילה הבינ"ל

האם זה מה שגרם לצעד הסורי? עשן של ההפצצה על העיירה דומא, בסוריה, 8 באפריל 2018.  (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).
האם זה מה שגרם לצעד הסורי? עשן של ההפצצה על העיירה דומא, בסוריה, 8 באפריל 2018. (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).

ממשלת סוריה הודיעה היום (ראשון) כי תיכנס למשא ומתן עם ארגון המורדים "צבא האסלאם" (ג'איש אל-אסלאם), כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. ההודעה הגיעה שעות ספורות אחרי דיווחים על עשרות הרוגים במתקפה של צבא סוריה על אזור בשליטת הארגון סמוך לדמשק, בה נעשה שימוש בנשק כימי. משטר אסד הכחיש את התקיפה וגם רוסיה הכחישה כי אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחיו.

"צבא האסלאם", שהיה זה שטען לשימוש בנשק כימי בעיר דומא, לא פרסם עדיין תגובה להודעת המשטר. ארגוני מורדים סוריים וארגוני סיוע דיווחו על יותר מ-70 הרוגים ומאות פצועים כתוצאה מהמתקפה.

דמשק הכחישה נחרצות את ההאשמות על שימוש בנשק כימי, וטענה כי ארגוני המורדים הנצורים בדומא קורסים ומפיצים ידיעות שקריות. "הטרוריסטים ב'צבא האסלאם' ביקשו לפתוח במשא ומתן עם סוריה, שתחל במגעים בתוך שעתיים", צוטט הבוקר גורם רשמי בטלוויזיה הממלכתית במדינה.

מחלקת המדינה האמריקאית מסרה היום כי ארה"ב עוקבת אחר "הדיווחים המטרידים" על שימוש בנשק כימי אמש נגד אזרחים בדומא שבפרברי דמשק. "הדיווחים האלה, אם יאומתו, מזעזעים ודורשים תגובה מיידית של הקהילה הבינלאומית", נכתב בהודעת משרד החוץ בוושינגטון. לפי ההודעה, "ארה"ב ממשיכה לעשות את כל המאמצים הזמינים ברשותה כדי להביא את אלה שמשתמשים בנשק כימי, בסוריה ובכל מקום אחר, לדין. ארה"ב קוראת לרוסיה לשים קץ באופן מיידי לתמיכה המוחלטת (בסוריה – המערכת) ולעבוד לצד הקהילה הבינלאומית כדי למנוע את התקיפות הכימיות הברבריות בהמשך".

כוחות חילוץ והצלה דיווחו כי מצאו משפחות שלמות במצב של חנק בבתיהן, כשקצף יוצא מפיהן. ארגון הקסדות הלבנות, המזוהה עם כוחות האופוזיציה, טוען כי תיעד עד כה 42 הרוגים, אך הוסיפו כי חיפושיהם אחרי קורבנות לא הושלמו משום שאנשיהם מתקשים לנשום באזורים המופצצים.

בהצהרה משותפת של ארגון הסיוע  "האגודה הרפואית הסורית-אמריקנית" (SAMS) ושל הקסדות הלבנות נמסר כי למעל מ-500 בני אדם הובאו למרכזי הסיוע הרפואי עם קשיי נשימה וצריבות בעיניים.

המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח על מותם של לפחות 80 בני אדם בדומא, בהם 40 שנהרגו מחנק. אולם על פי הודעת המרכז, החנק אירע כתוצאה מהתמוטטות מבנים ומקלטים.

 

ביום שישי חידשו כוחות משטר אסד את התקיפות על דומא, אחרי שהפסקת אש שנמשכה עשרה ימים קרסה בעקבות חילוקי דעות באשר לפינוי מורדים סורים. האלימות באזור התחדשה ימים ספורים אחרי שמאות לוחמים סורים וקרוביהם פונו מדומא לאזורים שבשליטת המורדים בצפון המדינה.

כתב של רשת הטלוויזיה אל-מנאר הלבנונית של חיזבאללה דיווח כי כוחות המשטר התקדמו לעבר דומא מהעיירות מיסרבה ומדיארה שנכבשו באחרונה על ידי חיילי אסד. אתמול כבשו החיילים עוד כמה אזורים חקלאיים בפרברים הדרומיים והמערביים של העיר.

הדיווחים הגיעו קצת אחרי יום השנה הראשון למתקפה הכימית באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים ונפצעו עוד מאות, אחרי שנפגעו מגז העצבים סארין. בתגובה, תקפה ארצות הברית בעשרות טילי שיוט את הבסיס שממנו בוצעה התקיפה האווירית. מאז שב ממשלו של דונלד טראמפ על אזהרותיו כי שימוש בנשק כימי הוא קו אדום, איום שאליו הצטרפו גם צרפת ובריטניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!