דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

תאונות עבודה / היחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה תוקם כבר השנה

לאחר שהיעדר תקציב דחה את הקמת היחידה ל-2019, הודיעו השר ארדן והאוצר כי הסכימו על תקציב להקמתה כבר השנה | ב-2017 הוגשו רק 6 כתבי אישום על תאונות עבודה

תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות הסכמות בין השר לביטחון פנים גלעד ארדן למשרד האוצר, תוקם היחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה כבר השנה, כך דיווח הבוקר תאגיד השידור הציבורי כאן. על פי הדיווח תוקם היחידה כחלק מלהב 433, ותכלול בשלב הראשוני 12 חוקרים.

עברה כבר שנה וחצי מאז פרקליט המדינה פנה למשרד לביטחון פנים בדרישה להקמתה של יחידה ארצית לחקירת תאונות בניה, אך הקמתה בפועל נדחתה לשנת 2019, בשל מחלוקת על תקציב של כ-10 מיליון שקלים. בנובמבר האחרון מתח היועץ המשפטי לממשלה ביקורת על אי הקמתה וקרא לשר האוצר למצוא לדבר פתרון, וכעת נראה שהפתרון נמצא והיחידה תוקם כבר ב-2018.

"תאונות עבודה ובעיקר תאונות באתרי בניה גורמות לצערנו למקרי מוות רבים של פועלים, בחלק נכבד מהמקרים התאונה נגרמת בגלל רשלנות של המעסיק או של הקבלן, ולכן קיים צורך למקצע את החקירות הפליליות של החקירות, ולהקים יחידה משטרתית שתתמחה בתחום ותביא ליותר כתבי אישום והרתעה" אמר לכאן השר גלעד ארדן, "אני שמח שהצלחתי להשיג את התקציב הנדרש כך שעוד השנה המשטרה תקים את היחידה לחקירת תאונות עבודה, וזה יחזק את האכיפה ויסייע להציל חיים".

"זה שזה נעשה במסגרת להב, יחידה איכותית, ארצית ובפרופיל גבוה, שגם עוסקת בפשיעה כלכלית שלחלקה יש זיקה מסוימת לנושא – יש פה אמירה. זה בהחלט מעורר אופטימיות. מה שחשוב זה שזה יקרה מהר – וזה יכול וצריך לקרות מהר" אמרה לדבר ראשון עו"ד הדס תגרי, מקימת הקבוצה למאבק בתאונות בניה, " אני חושבת שברגע שיהיו שוטרים שזו תהיה העבודה שלהם, לחקור את התאונות האלה, וזה ירוכז על ידי צוות שזה מה שהוא עושה – אופן הניהול יהיה הרבה יותר טוב. הבעיה שהייתה עד כה היא קודם כל שהשוטרים ה'רגילים', לא ממש תופסים את זה כנושא משטרתי. הם תופסים את זה כנושא שהוא בין לא חשוב לבין 'אנחנו לא ממש מבינים בו', וזה פשוט נופל לחלוטין בין הכיסאות".

לדבריה נחשפה לכשלים בענישה הפלילית בעקבות רשלנות פושעת באתרי הבניה כבר כשהחלה להתעניין בנושא, לאחר שהזדעזעה ממותם של שלושה פועלי בניין ביום אחד בנובמבר 2015. מאז, פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת נתונים נוספים המעלים כי 10% בלבד מהתאונות הקטלניות באתרי הבניה מגיעים לכדי הגשת כתב אישום. תגרי, ובעקבותיה גם ארגונים נוספים החלו באיסוף ותיעוד עצמאי של התאונות בענף – המעלה כי הנתון אף נמוך מכך: "היום ההערכה שלי על בסיס הנתונים שאספנו מאז היא שסדר הגודל הוא אפילו נמוך יותר, אולי 5% מהתאונות הקטלניות בלבד, כשמבחינתי גם התאונות הקשות הן באחריות המשטרה" היא אומרת, ומוסיפה כי "סטודנטים באוניברסיטת תל אביב בחנו פסקי דין והראו שגם במקרים שבהם כן הוגשו כתבי אישום יש ממוצע של שלוש שנים מהתרחשות התאונה ועד להגשת כתב האישום – ושלוש שנים נוספות עד ההכרעה, ושבאף מקרה של מוות של עובד לא היה מאסר בפועל. המקרה היחיד שמישהו נכנס לכלא בגלל מוות ברשלנות באתר בניה זה היה מקרה של ילד שנהרג".

תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).
תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).

לדבריה, עם כניסתו לתוקף של החוק לסגירת אתרי בניה שבהם ארעו תאונות קשות וקטלניות, ציפתה כי בהתאם יחול גם שיפור בשיתוף הפעולה בין הגופים השונים האמונים על חקירת התאונות והעמדת האשמים לדין – המשטרה, הפרקליטות ומשרד העבודה והרווחה."המפקחים של מינהל הבטיחות והבריאות התחילו להגיע ברוב המקרים תוך זמן יחסית קצר לאתרים הללו, אחרי שבמשך תקופה ארוכה המשטרה אמרה ש'אין מפקח ואנחנו לא יודעים מה לעשות'. בדצמבר 2016 הודיעו בחגיגיות המשטרה ומשרד העבודה שהם יצרו נוהל משותף איך לחקור תאונות. התחושה הייתה שקורה משהו, לא כמו פעם – אלא שמצד שני, לא ראינו שום שיפור, כתבי האישום עדיין ספורים ולא קיבלנו נתונים עדכניים המוכיחים אחרת".

בדיון בנושא שנערך בועדה לביקורת המדינה בחודש שעבר, אמרה רפ"ק ליאת לב, קצינת הסדר מותנה והאחראית על תחום תאונות עבודה במשטרה כי בשנת 2017 הוגשו שישה כתבי אישום מתוך 65 חקירות שנפתחו בעקבות תאונות עבודה. ב-2018 טרם הוגשו כתבי אישום כלל. "אנו חוקרים עבירות פליליות כשהאירוע נגמר במוות או חבלה חמורה. משרד העבודה אחראי על פיקוח ומניעה. זו חלוקת העבודה. ב-2016 הוגשו 14 כתבי אישום בתאונות עבודה, אך לא הוגש אף כתב אישום במקרי תאונות עבודה בענף הבניין". רפ"ק לב לא ידעה למסור לוועדה באיזה סטטוס נמצאים יתר 65 החקירות מהשנה החולפת.

לאחרונה החלו משרד העבודה והרווחה, בשיתוף עם משטרת ישראל והפרקליטות בביצוע פיילוט במסגרתו נסגרים אתרי בניה מסוכנים למשך 30 ימים, באמצעות צווי בטיחות, עוד טרם ארעה בהם תאונה. לעת עתה נסגרו באופן זה שלושה אתרי בניה – אחד בבני ברק ושניים ברחובות.

עמותת קו לעובד, השותפה לפרויקט "נרתמים" למאבק בתאונות עבודה בבניין, בירכה על ההחלטה ומסרה כי "הקמת היחידה היא פרי מאבק ציבורי שחשף את ההפקרות בניהול חקירות פליליות בתחום תאונות העבודה, דבר המנע אפשרות של מיצוי דין עם קבלנין רשלניים. יחידה ארצית שתשלב תחת קורת גג אחת חוקרי משטרה וחוקרים של מינהל הבטיחות תייעל את החקירות ותשים קץ להתנהלות השערורייתית בתחום. אנו תקווה שחקירה פלילית ראויה ומקצועי תביא להרתעה ראויה ולכך שגורמים שאחראים לתאונות אלו יתנו את הדין כנדרש".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי "מזה למעלה משנתיים, טען הפורום שיש להקים באופן מיידי יחידה מקצועית לחקירת תאונות עבודה. הפורום הפעיל לחץ ציבורי ותקשורתי בלתי פוסק כדי להביא להקמת היחידה. אנו כמובן מברכים על הקמת היחידה החוקרת בתוך להב 433, יחד עם זאת, חשוב מאוד להדגיש, שיחידה זו צריכה להיות יחידת חוד חנית, שתהיה מורכבת מחוקרי משטרה מיומנים ומקצועיים וגם מעורכי דין מקצועיים המתמחים בתאונות עבודה שילוו את החקירה בזמן אמת ויפעלו להגשת כתבי אישום וליצירת הרתעה כנגד מפרי החוק שגרמו למותם ופציעתם של עובדים והפרו חובות חקוקות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!