דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / יורים וחוגגים: סרטון מעורר מחלוקת מתעד צלף ישראלי הופץ ברשת

בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, וצולם ככל הנראה על ידי חייל שעמד בסמוך, נראה ירי בפלסטיני לא חמוש ונשמעות צהלות שמחה של החיילים | צה"ל: מדובר באירוע ישן אך הנושא בבדיקה | בצלם: "ההבטחה לחקור חסרת משמעות"

היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
שי ניר

סרטון המתעד ירי צלף בפלסטיני בגבול רצועת עזה הופץ אתמול (שני) ברשתות החברתיות ומעורר מחלוקת בשני צדדי הקשת הפוליטית. בסרטון השנוי במחלוקת, שככל הנראה צולם במצלמתו האישית של חייל שעמד בסמוך, נראה פלסטיני נפגע מן הירי ונופל לרצפה כשהסובבים אותו נחלצים מיד לפינויו. בסרטון מתועדת גם השיחה בין החיילים, וניתן לשמוע את פקודת הירי ולאחר מכן את צהלות השמחה של החייל המצלם שאמר "וואי, איזה סרטון" ומוסיף "בן של זונה". מצה"ל נמסר כי הסרטון מתעד אירוע "שהתרחש לפני מספר חודשים", אך הוסיפו כי "האירוע יתוחקר וייבדק באופן יסודי".

במערכת הפוליטית היה מי שגיבה ומי שביקר את על חיילי צה"ל – הן ביחס לקריאות השמחה של החיילים והן לעובדה שנראה כאילו הפלסטיני שנורה לא חמוש. חשוב להדגיש כי המתיחות בגבול הרצועה והשימוש באש חיה של כוחות צה"ל באירועי קמפיין "השיבה" בשבועיים האחרונים עומדים ברקע התגובות.

נער פלסטיני מיידה אבנים על רכב צה"לי בהפגנות מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)
נער פלסטיני מיידה אבנים על רכב צה"לי בהפגנות מול גדר הגבול בעזה 30 במרץ (AP Photo/ Khalil Hamra)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן אודה, כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"סרטון שמחריד את הנפש, צהלות השמחה על לקיחת חיים ומה שעל פניו נראה כמו הוצאה להורג של מי שלא סיכן איש. החייל שירה וצילם צריך לעמוד לדין אבל מי שנתן את הפקודה לירות במפגינים לא חמושים הוא מי שמסוכן באמת".

מנגד, אמר השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי הוא "מגבה את חיילינו שמתמודדים עם מחבלי החמאס יום וליל ומסכנים את חייהם על גבולנו הדרומי. מציע לכל המזועזעים להתמקד בהפעלת לחץ ציבורי על המערב לתקוף את רוצח ההמונים אסד. שם נדרש הדיון הציבורי. לא כאן".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, כינתה את אלו שגינו את הסרטון "צדקנים וצעקנים". לדבריה, "על סמך מה קבעו הצעקנים שאותו אדם שנורה הוא אזרח תמים ולא פעיל טרור? הם שכחו שחמאס שולח אזרחים או מחבלים במסווה של אזרחים לעבר הגדרות במטרה לפגוע באזרחי ישראל ,דוגמת איסוף מודיעין או הנחת מטענים?"

על אירועי השבועיים האחרונים בגבול הרצועה אמרה מועלם רפאלי כי "ראינו כיצד חמאס עושה שימוש בהמוני אזרחים במטרה לאפשר לאנשיו לחדור לישראל ולפגוע בחיילי צה"ל. יש פה צדקנות מסוכנת שתפגע במוטיבציה של חיילי צה"ל לפעול ובהתאם תסכן את חיי אזרחי המדינה. באף מדינה בעולם אין איסור על חייל להביע שמחה ברגע שפגע באויב. מה אתם מצפים, שמיד לאחר מכן יקראו תהלים לרפואתו?"

ארגון בצלם, שקרא בשבוע שעבר לסירוב פקודה בגבול עם הרצועה, הביע צער על "קיומן של פקודות בלתי חוקיות בעליל המורות לחיילים לירות באנשים שאינם מסכנים איש. ירי דומה לזה שנראה בסרטון התרחש מאות פעמים בשבועות האחרונים ברצועת עזה וגרם להרוגים ולפצועים – כל זאת בגיבוי מלא של הדרג המדיני הבכיר והקצינים הבכירים בצבא".  על הודעת הצבא כי יבדוק את האירוע, מסרו כי "הזעזוע לכאורה שהם מביעים כרגע, והבטחתם לחקור את האירוע, היא חסרת משמעות ואין ספק שגם הפעם 'התחקיר היסודי' יטייח את האמת".

פלסטינים בעזה אוספים צמיגים לקראת ההגפנות בשישי. 5 באפריל (צילום: עבד ראחים כתיב/פלאש90)
פלסטינים בעזה אוספים צמיגים לקראת ההגפנות בשישי. 5 באפריל (צילום: עבד ראחים כתיב/פלאש90)

בהפגנות שנערכו בסוף השבוע האחרון בגבול הרצועה נהרגו תשעה פלסטינים. מצרים גינתה את הריגתם של המפגינים ואמרה כי "השתתפות בתהלוכות בדרכי שלום היא זכות לגיטימית וצודקת". עוד קראה מצרים לקהילה הבינלאומית לפעול להשבת זכויות הפלסטינים, ולזכות למדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים. ארגון "עיתונאים ללא גבולות" האשים את צה"ל בירי מכוון לעבר העיתונאי.

ארגון העיתונאים פנה לרמטכ"ל בבקשה שיבחן את הדיווחים שלפיהם חיילים ירו לעבר עיתונאים בהפגנות. בפנייה מצוין בין היתר כי "אנחנו משוכנעים שצה"ל שותף לערכי הדמוקרטיה, לרבות חשיבות חופש העיתונות. עיתונאים נמצאים באזורי עימות כדי לדווח על המתרחש. צבא של מדינה דמוקרטית אינו אמור לפגוע בעיתונאים העושים את עבודתם".

אתמול חצו שלושה פלסטינים את הגדר מהרצועה לישראל ועל פי החשד הניחו שני מטענים מאולתרים. בתגובה ירה כוח צה"ל לעברם והם שבו על עקבותיהם. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי במקום התפתחו חילופי אש וכי צה"ל הגיב בירי פגזי טנקים. בנוסף לכך, התבצע אמש ניסיון חדירה באזור שער הנגב מרצועת עזה. גבר פלסטיני שנתפס במקום כשהוא אינו חמוש הועבר לחקירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!