דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד התקשורת

קרא נגד שמילה / בלעדי: ביטול המבצע של "הוט" ע"י משרד התקשורת נעשה ללא הסכמת השר קרא

מבדיקת דבר ראשון עולה כי מנכ"ל המשרד ביטל את המבצע בעל פה ובניגוד לנהלים, וזאת מבלי הסכמתו של השר הממונה, שמתנגד להחלטה | האם משרד התקשורת מפעיל רגולציה שרירותית?

שר התקשורת איוב קרא במסיבת עיתונאים (שלישי מימין), 17 אוקטובר 2017. מימין: יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו עבד שפיק, מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת מימון שמילה. משמאל: יו"ר מועצת הכבלים והלוויין , ד"ר יפעת בן חי-שגב  (צילום: ארז רביב)
שר התקשורת איוב קרא במסיבת עיתונאים (שלישי מימין), 17 אוקטובר 2017. מימין: יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו עבד שפיק, מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת מימון שמילה. משמאל: יו"ר מועצת הכבלים והלוויין , ד"ר יפעת בן חי-שגב (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר הפרסום אתמול (ב') על ביטול המבצע של הוט בהנחיית משרד התקשורת, מסרה לשכת שר התקשורת ל"דבר ראשון" כי השר איוב קרא (ליכוד) לא היה מעורב בהחלטה להורות להוט להפסיק את המבצע המוזל שלה בתשתית האינטרנט וכי הוא מתנגד לה.

מבדיקת "דבר ראשון" עולה כי מי שנתן את ההוראה היה המנכ"ל בפועל מימון שמילה, וזאת בעל פה בלבד. לכאורה, מדובר בחריגה מסמכות, המנוגדת לחוק. בחברת הוט מעדיפים שלא להתייחס לנושא, אך אתמול הודיעו שנאלצו לחדול מהמבצע בעקבות הנחיות משרד התקשורת.

אם אכן המנכ"ל בפועל של המשרד יוצר 'מיקרו רגולציה בפינצטה' כמו שקוראים לזה בשוק ומתערב בהחלטות חוקיות של חברות התקשורת באופן נקודתי מבלי ליידע את השר ומבלי לקבל את אישורו, מדובר על פניו בשרירות רגולטורית ממדרגה ראשונה. שמילה מונה לתפקיד בעקבות ההשעיה של המנכ"ל הקודם שלמה פילבר, החשוד בעבירות חמורות בתיק 4,000 וחתום על הסכם עד מדינה. ההשעיה של פילבר גורמת לו "לתפוס" את תקן מנכ"ל המשרד, ועד להכרעה ברורה בעניינו הפלילי יש קושי לפטרו. לפי פרסומים שונים, שר התקשורת כבר בחר מחליף לפילבר, אשר יכול להיות ממונה בינתיים רק למנכ"ל בפועל של המשרד, באופן שיחזיר את שמילה לתפקידו הקודם כראש מנהל ההנדסה והאכיפה במשרד. מדובר בתת-אלוף נתי כהן, קצין קשר ראשי שצפוי להשתחרר בימים הקרובים מצה"ל. בלשכת השר סירבו להתייחס לנושא מינוי המנכ"ל.

אכיפה בררנית במיוחד

כאשר גורם שלטוני מפעיל את סמכותו, בכדי להימנע ממצב של שרירות שלטונית, עליו לציין איזו סמכות הוא מפעיל ומתוקף איזה חוק או תקנה הוא מפעיל אותם, כאשר עליו לחתום על מסמך רשמי וברור בעניין. אין חוק או תקנה שמאשרים למנכ"ל בפועל של משרד התקשורת ללחוץ על חברות תקשורת באמצעות מספר שיחות טלפון, ללא תיעוד או מסמכים כלשהם, על מנת שאלה ישנו את מדיניותן. במקרה המדובר היה זה מבצע חוקי של חברת הוט, אשר חברות מתחרות – סלקום ופרטנר בעיקר, התלוננו שהוא זול מדי מכדי שיוכלו להתחרות בו (מהירות גלישה של 200 מגה ב-65 שקלים בחודש). לכאורה, פעל שמילה לטובת חלק מחברות התקשורת ובניגוד לטובת הציבור. צרימה נוספת קשורה בכך ששר התקשורת עצמו הצהיר פעמים רבות על רצונו בהורדת מחירים לציבור בשירותי תקשורת. במשך שנים רבות מצהיר משרד התקשורת על רצונו לעודד תחרות בשוק. מאמצים אלה נתקלים בקשיים רבים, אך כאשר נדמה שסוף סוף יש מקרה בו התחרות פועלת להורדת מחירים לציבור, מתערב מנכ"ל המשרד כדי לטרפד אותה.

במשרד התקשורת הודיעו אתמול כי הוט השתמשה ב"מחיר טורפני" שפוגע בתחרות, אבל לא סיפקו שום ראיות לקביעה זו. בתחום מקביל, של הגנה מפני יבוא במחירי היצף, ישנם כללים ברורים במשרד הכלכלה, לפיהם גם אם הוכח שיש מוצר מיובא במחיר היצף, אין הדבר מהווה עילה מידית להתערבות בשוק ויש לשקול את היקף הפגיעה במתחרים לעומת התועלת לציבור ממחיר נמוך ולא רק באופן מיידי, אלא גם בהסתכלות לטווח ארוך. למשרד התקשורת מותר להתערב בשיקולים המסחריים של חברות התקשורת, רק אם הוא עושה זאת כחוק – לפי הליכים מסודרים, ברורים ומתועדים במסמכים.

על חברת הוט לא מוטל שום הסדר פיקוח מחירים בתחום תשתית האינטרנט ולכן נראה כי אין שום עילה להתערבות שלטונית במבצע הוזלות בתחום זה. ההערכה לפיה הוט הציעה מחיר נמוך לעומת מחירי השוק הסיטונאי, היא לא יותר מספקולציה, מפני שבעת הזו, לא מתקיים שוק סיטונאי על רשת הוט ומדובר בתעריפים תיאורטיים שקבע משרד התקשורת, להסדר אשר לא נכנס עדיין לתוקף. גם אם הסדר זה היה בתוקף, החלטות אכיפה צריכות להיות מתועדות ולא ניתנות בעל פה.

תגובת משרד התקשורת לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!