דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נציבות הכבאות וההצלה

חברה ועבודה / התדרדרות נוספת ביחסי העבודה: פעילות יחידת העילית של נציבות הכבאות הוקפאה

חמישה מלוחמי האש ביחידת 'להבה', זומנו לשימוע לפני פיטורים, וזאת ע"פ ארגון העובדים, מכיוון שסירבו לניוד כפוי מתחנת האם שלהם לתחנות מרוחקות | בנציבות טוענים כי הלוחמים אינם כשירים לבצע עבודתם | יו"ר ארגון הכבאים: "הכבאים נופלים קורבן להתעמרות קשה"

כבאי פועל לכיבוי שריפה במפעל בבית מאיר (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
כבאי פועל לכיבוי שריפה במפעל בבית מאיר (צילום: הדס פרוש \ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יחסי העבודה בנציבות הכבאות וההצלה ממשיכים להתדרדר. פעילות יחידת העילית של הנציבות 'להבה' הוקפאה, וחמישה מלוחמי האש בה זומנו לשימועים לפני פיטורים בטענה ל'סירוב פקודה'. בארגון העובדים טוענים כי בתיאום מלא עימם ועם הסתדרות המעו"ף סירבו העובדים לניוד כפוי מתחנת האם שלהם ביהוד לתחנות אחרות המרוחקות ממנה עשרות קילומטרים. "ההחלטה של דדי שימחי חמורה ומפקירה את ביטחונם של הכבאים" מסר יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי. "הוועד וההסתדרות נערכים להעניק גיבוי והגנה מלאים לחמשת הכבאים שנופלים קורבן להתעמרות קשה, חריפה וממושכת של שימחי בכבאים, בלוחמים ובאנשי המנהלה. נפעל בכל הכלים המשפטיים והארגוניים העומדים לרשותנו, כי מבחינתנו מדובר בחציית קו אדום".

יחידת להבה המיועדת לפרוץ לאיזורי סכנה במצבים מסכני חיים על מנת לחלץ לוחמי אש לכודים, מונה 33 לוחמים, והוקמה לפני ארבע וחצי שנים כחלק מיישום מסקנות דו"ח חקירת אסון הכרמל. על היחידה מפקד טפסר משנה יוסף דקלו. בנציבות טוענים כי מספר לוחמי אש מהיחידה סירבו לבצע משמרות בתחנת הכיבוי בירושלים, שנועדו לשמור על כשירותם, ובעקבות כך הורה הנציב על הקפאת פעילות היחידה עד לחזרתה לכשירות. בתקופת ההכשרה, הבהירו, יינתן המענה המבצעי על ידי מחוזות דן ומרכז.

שריפה סמוך למחווה אלון (צילום: דוברות כבאות והצלה)
שריפה סמוך למחווה אלון (צילום: דוברות כבאות והצלה)

אלא שבארגון העובדים סבורים כי ההחלטה נובעת ממשחקי הכוחות שמנהל עימם הנציב החדש, אשר הבהיר בשורה של התבטאויות מאז כניסתו לתפקיד כי יפעל לצמצום זכות ההתארגנות והשביתה. בארגון הדגישו כי לוחמי האש ביחידה עברו בארבע וחצי השנים האחרונות 13 חודשים של הכשרות מבצעיות, מהקשות והמורכבות ביותר, זאת לעומת כבאים רגילים שהכשרתם נמשכת שלושה וחצי חודשים בלבד, ולמעלה מכל כבאי אחר במערך הכבאות. "אם היחידה אינה מבצעית, הייתי מצפה משימחי להסיק מסקנות נגד מפקד היחידה טפסר משנה דקלו, ולא נגד הלוחמים" אמר אנקורי. "מה הם אשמים שבמשך כל זמן פעילותה של היחידה היא לא הצליחה להגיע למבצעיות הנדרשת על ידי הנציב?". לדבריו, אמר אמש שמחי לכמה מלוחמי האש כי בכוונתו 'לחסל את יחידת להבה'.

בארגון החלו גם לפעול בתיאום עם ההסתדרות לביטול השימועים שנקבעו למחר לחמשת לוחמי האש, זאת בין היתר תוך פניה בנושא לבית הדין האזורי לעבודה. לדברי אנקורי, נציבות כיבוי אש פעלה באופן חד צדדי ובשונה מהסכם ניוד העובדים הקיים בין הארגון, הנציבות והסתדרות המעו"ף מ-2014 המחייב אותם לדיונים בטרם יוחלט על ניוד עובדים". על טענת הנציבות לפיה החמישה לא מנוידים אלא רק אמורים לעבור הכשרה מבצעית מחוץ לתחנה שלהם, אמר אנקורי: "זה ניוד לכל דבר, ובפרט שנקבע מפורשות בין הצדדים כי הכשרות מקצועיות עוברים רק במכללה לכבאות ולא בתחנות בכל רחבי הארץ".

את הזימונים לשימועים קיבלו העובדים אמש בשעות הערב המאוחרות מממלא המקום של סמנכ"ל משאבי אנוש בנציבות, יואב גדסי, אשר כיהן בעבר כיו"ר ארגון העובדים. גדסי מחליף בתפקיד את טפסר ישעיהו בר דב אשר קודם לאחרונה לתפקיד מפקד מחוז יו"ש – זאת על אף שמתנהלת נגדו חקירה במשטרה ובנציבות שירות המדינה בחשד להכאת כבאי הכפוף לו.

ביחידה עצמה עולות טענות קשות כנגד הפיקוד. בין היתר נטען כי אירועי כמעט ונפגע חמורים שארעו בה במהלך אימונים לא תוחקרו כראוי. כמו כן, נטען כי על אף שלוחמי האש מצויים במשטר אימונים קבוע ומתמיד, לא מסופקים להם התנאים הנחוצים להם לשם ביצוע כלל האימונים השוטפים להם הם נדרשים מתוקף תפקידם, והיחידה חסרה קצין הכשרה ואימונים. "אנחנו בדרך כלל עוסקים באימונים ביום יום, אבל אין לנו קצין הדרכה ואנחנו צריכים לתאם את האימונים לעצמנו" אמר לנו לוחם ביחידה. "אם רוצים לעשות אימון חילוץ מרכב למשל, זה דורש להרוס רכב, ואני צריך להתקשר למישהו שיעשה לי טובה, ובהתנדבות יביא לנו רכב לתחנה שנפרק. דברים שעולים כסף, ואם אין תרומות, אין רכבים. יש לוחמים שלא פירקו רכב שנה, דבר שאמור להיות בשגרה. אם אנחנו רוצים לעשות אימון חילוץ מגובה אנחנו נדרשים למצוא מקום ולעשות סקר סיכונים על זמננו הפנוי. הפיקוד כותב לו"ז אימונים, 'השבוע יש ככה וככה', ומבחינתו זה מה שהתקיים – אבל זה לא מה שקורה בפועל. למשל יכול להיות כתוב 'אימון חומרים מסוכנים', למרות שאין איפה לעשות אותו. מטרת היחידה היא חילוץ אבל בפועל רוב האימונים שלנו הם בכיבוי רגיל".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!