דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

עושים שרירים / נתניהו ובנט מתחרים על 'חוק עוקף בג"ץ' - האם העימות עם כחלון בדרך?

בישיבת ראשי הקואליציה הציע נתניהו לקדם חקיקה שתאפשר לכנסת למנוע מבג"ץ לפסול חוקים, כדי לאפשר את הרחקת המהגרים מאפריקה | בנט דרש כינוס ועדת השרים לחקיקה 'כבר היום' ונענה בשלילה | כחלון, שנעדר מהישיבה, הודיע בעבר שיתנגד למהלך

נתניהו וכחלון (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש90)
נתניהו וכחלון (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש90)
שי ניר

פורום ראשי מפלגות הקואליציה דן אתמול (רביעי) בהצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם חקיקה שתאפשר לכנסת למנוע פסילת חוקים מסוימים על ידי בית המשפט העליון, ובכך לעקוף בין היתר פסילה אפשרית של המתווה להרחקת המהגרים מאפריקה. בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה שהתקיימה אתמול דרש יו"ר סיעת 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט לכנס כבר אתמול את ועדת השרים לחקיקה ולאשר את החוק, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד לכך ודרש שהדיון יתקיים בישיבת הוועדה המתוכננת לראשון הקרוב. נראה שנתניהו ובנט נכנסו למסלול בו הם מתחרים מי ייצא נחוש יותר בחקיקה מול בג"ץ – מה שעלול לסלול את הדרך למשבר עם סיעת 'כולנו', המתנגדת לפגיעה בעצמאות בתי המשפט. יו"ר 'כולנו' משה כחלון לא נכח בישיבה.

נתניהו יזם לכאורה את המהלך על רקע הדיון שהתקיים אתמול בבג"ץ, במהלכו העניקו שופטי העליון "מקלחת קרה" לנציגי המדינה וחשפו כי אין באמת הסכם של ממש המעיד על כך שאוגנדה מסכימה לקלוט לשטחה את המהגרים שיורחקו מישראל. עם זאת, גורמים רבים במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו מקדם את "פסקת ההתגברות" רק על מנת לייצר עימות פוליטי שיהווה תירוץ לבחירות מוקדמות – מהלך שרה"מ עדיין מעוניין בו לכאורה לאור התחזקותו בסקרים ובמטרה להקדים הגשה אפשרית של כתב אישום נגדו באחד מתיקי החקירה. עימות כזה עשוי להתקיים מול שר האוצר ויו"ר "כולנו" משה כחלון, שהתנגד בעבר לפגיעה בעצמאותו של בג"ץ והצהיר כי יתמוך רק בחקיקה שתעסוק נקודתית בסוגיית המהגרים. כחלון עצמו נעדר מהישיבה של ראשי הסיעות.

רק בשבוע שעבר הודיע נתניהו על ביטול מתווה הגירוש הקודם למדינה שלישית והגעה להסכם עם נציבות האו"ם לפליטים, לפיו ייקלטו במדינות מערביות כ-16 אלף מהגרים, כאשר ישראל תתחייב לקלוט מספר דומה של מהגרים. ראש הממשלה נימק זאת בקריסת ההסכם אליו הגיעה ישראל עם רואנדה, והבנה שבג"ץ לא יוכל לאשר הסכם כזה. ואולם, שעות ספורות בלבד לאחר שמסר על כך במסיבת עיתונאים, הודיע נתניהו על השעיית ההסכם – זאת בעקבות ביקורת מימין ובעיקר מכיוונו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. בעקבות הביטול חודשו המאמצים להגעה להסכם עם מדינה שלישית אחרת, אוגנדה, אך נתניהו חושש שהם לא יבשילו לכדי הסכם שניתן יהיה לאשר בבג"ץ.

כחלון כבר הביע בעבר התנגדות לחוקים שעלולים לפגוע בעצמאות של בג"ץ, אולם לפחות בסוגיית "חוק ההסדרה" שעסק בהכרה בדיעבד של התנחלויות שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית, סיעתו תמכה בחוק בגרסה מרוככת. אם נתניהו ילך לבחירות מוקדמות בעניין הזה, הוא צפוי להרוויח "שתי ציפורים במכה": לא רק בחירה מחדש בו עוד לפני הגשה אפשרית של כתב אישום נגדו, אלא גם (ואולי בעיקר) עקיפה של נפתלי בנט מימין והחלשה שלו בקרב גרעין הבוחרים הקשה של הימין והימין המתנחלי בפרט.

השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים ומורשת זאב אלקין (ליכוד) אמר הבוקר בעניין: "פסקת ההתגברות היא דבר נכון והיא הונחה על השולחן לראשונה ע"י הליכוד עוד במו"מ הקואליציוני לפני 3 שנים. כשבית המשפט לא מאשר חוק זו התערבות בוטה בהחלטה של הכנסת. אם 61 ח"כים יכולים לאשר חוק יסוד, 61 ח"כים יכולים גם להחליט שהחוק יישאר בתוקף – גם אם בית המשפט סבור אחרת. בדמוקרטיה אמיתית – העם צריך להכריע. הדרך שלו להכריע זה אך ורק דרך נציגיו בכנסת".

גם שר החינוך, נפתלי בנט, הביע תמיכה בעמדת ראש הממשלה. בפתח הישיבה אמר בנט: "ב-40 השנים האחרונות, תחת ממשלות כביכול ימניות, התחוללה בשקט מהפכת האקטיביזם השיפוטי וכל הפעולות במדינת ישראל הפכו להיות שפיטות ו'בגיצ״ות'. לכן, הדבר הזה הוציא את המערכת מאיזון ומנע מממשלות ישראל לפעול בצורה אפקטיבית מול מחבלים, למשל גירושם והרס בתיהם, ולהוצאת המסתננים הבלתי חוקיים. נוצרה כעת הזדמנות נדירה שאפשר להשיב את המצב לקדמותו ואת האיזון על כנו. שמחתי לשמוע את העמדה החדשה של ראש הממשלה בעד פסקת ההתגברות ואנחנו כמובן נגבה אותו. אני מצפה מראש הממשלה ומכלל החברים בקואליציה לתת את ידם ולהעביר במהירות האפשרית את החקיקה הזאת".

יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד התבטא בחריפות כנגד הכוונה לחוקק את 'פסקת ההתגברות': "הממשלה בדיוק עכשיו יושבת בשביל להעביר חוק שאומר שלאזרח לא יהיה למי לפנות אל מול עריצות השלטון, כי בית המשפט העליון יעוקר מכוחו זו לא פסקת התגברות זו פסקת התגרות, הממשלה הזאת מתגרה בשלטון החוק פעם אחר פעם מנסה לרמוס את ערכי הדמוקרטיה ואנחנו לא ניתן לה לעשות את זה"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!