דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

ההפקרות נמשכת / תאונות עבודה: בן 54 נהרג מנפילה באתר בניה במעלה אדומים

אחמד עבד אלמנעם דעיס הוא ההרוג ה-12 מאז תחילת 2018 בתאונות בניין |באתר בנייה של חברת אשטרום בהוד השרון נפל עובד, כבן 28, מגובה של חמישה מטרים ונפצע באורח קשה | למרות התאונה, האתר ממשיך לפעול כרגיל

פועלי בניין (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).
פועלי בניין (צילום אילוסטרציה: Anneli Salo / ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אחמד עבד אלמנעם דעיס (54) עובד בניין, פלסטיני תושב יאטה, נפצע באורח חמור בנפילה מעשרה מטרים באתר בנייה של חברת  'בטון עטרות' במעלה אדומים, חובשים ופארמדיקים של מד"א ביצעו בו החייאה בשטח, ופינו לבית החולים הדסה הר הצופים, כשהוא סובל מפגיעה רב מערכתית חמורה – שם נפטר מפצעיו. דעיס הוא העובד ה-12 שנהרג מאז תחילת השנה באתרי הבנייה, מלבד העובדים נהרגה גם עוברת אורח מנפילת מנוף בכפר סבא.

מפעל בטון עטרות בו קרתה תאונת העבודה בה נהרג פועל אתמול. 12 באפריל (באדיבות הקבוצה למאבק בתאונות בניה)
מפעל בטון עטרות בו קרתה תאונת העבודה בה נהרג פועל אתמול. 12 באפריל (באדיבות הקבוצה למאבק בתאונות בניה)

פעילה של הקבוצה למאבק בתאונת בניין הגיעה לאתר ותעדה את מקום התאונה, בתמונות ניתן לראות כי העובד נהרג בנפילה בעת שעבד על קירוי המבנה. אחד העובדים שהיה במקום אמר לפעילה: "אם היתה לו רתמה, אם היתה לו קסדה, הכל היה אחרת".

מחברת בטון עטרות נמסר כי האתר בבעלותם, איך אינו קשור למפעל: "חברת בטון עטרות שכרה את שירותיו של הקבלן דעיס לבניה עד קבלת טופס 4".

את תגובת חברת דעיס לא ניתן היה להשיג.

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).

המשטרה פתחה בחקירה לבירור נסיבות האירוע, אולם יש לציין כי לאור היות אתר הבניה מעבר לגבולות הקו הירוק, האירוע לא יחקר על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. המינהל הבהיר בעבר כי לשיטתו הוא נעדר סמכויות פיקוח בשטחים אלה עליהם לא חלים דיני העבודה הישראליים.

עו"ד הדס תגרי מייסדת הקבוצה למאבק בתאונות בניין על התאונה במעלה אדומים: "מספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה מרקיע שחקים ומבשר למרבה הצער על עצירתה של מגמת ירידה במספר ההרוגים שהסתמנה ב-2017 ועל התמשכות מחדלי הפיקוח והאכיפה. נראה, שמנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה עסוק יותר במשלוח הודעות לקבלנים על כוונות להטיל עיצומים כביכול בסכומי עתק, שאין להם שום קשר למציאות, מאשר לפקח הלכה למעשה ולהבטיח את בטיחות העובדים.

"במקרה הנוכחי מדובר במחדל חמור במיוחד שכן משרד העבודה כלל אינו מפקח על בטיחות העובדים בהתנחלויות בשטחי הגדה המערבית / אזור יהודה ושומרון, חקיקת הבטיחות לא חלה בהם, מנהל הבטיחות התעסוקתית אף אינו כולל את ההרוגים בתאונות אלה במניין תאונות העבודה הקטלניות, ובטיחות העובדים בהם מופקרת באופן רשמי, ויש להניח שמרבית התאונות באזור זה כלל לא מובאות לידיעת הציבור. זאת, על אף שהתרענו על חומרת מצב זה שוב ושוב והצעות שונות לתיקונו הועלו בעבר אך ללא הואיל".

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה: "היום נהרג ההרוג ה-12 בענף הבנייה מאז תחילת שנת 2018. אנחנו בפורום למניעת תאונות עבודה ובארגונים החברתיים סופרים את ההרוג אך מתברר שהמדינה לא רק שלא סופרת את ההרוג היא גם לא חוקרת את התאונות כמו שצריך מכיוון שנהרג מעבר לקו הירוק. העובדה שאתרי הבנייה מעבר לקו הירוק מוחרגים מפיקוח של משרד העבודה והרווחה, כמו גם מהחוקים והתקנות, היא שערוריה שמישהו ממקבלי ההחלטות חייב לתת על כך את הדעת.

"באתרי הבנייה מעבר לקו הירוק הפקרת בטיחות העובדים מצד המדינה מגיעה לשיאים מצמררים. על מדינת ישראל האחריות לשים סוף להפקרות הטוטאלית שמתנהלת מעבר לקו הירוק בתחום בטיחות העובדים. כל עוד המדינה תומכת ומעודדת בנייה, אין היא רשאית להתנער מאחריותה להבטיח את חייהם ושלמות גופם של העובדים שנהרגים ונפצעים מעבר לקו הירוק".

מוקדם יותר היום, בשעה 16:29, נפצע  עובד כבן 28 שנפל מגובה של כחמישה מטרים באתר בנייה של חברת אשטרום בהוד השרון. העובד פונה לבית החולים מאיר בכפר סבא, כשהוא סובל מחבלה באגן ומצבו מוגדר כקשה.

תאונת העבודה בהוד השרון (באדיבות הקבוצה למאבק בתאונות בניה)
תאונת העבודה בהוד השרון (באדיבות הקבוצה למאבק בתאונות בניה)

פעיל הקבוצה למאבק בתאונות הבניין הגיע לאתר בהוד השרון, וגילה כי גם אחרי התאונה הקשה, העבודות באתר נמשכות כרגיל, והעובדים בגובה אינם פועלים על פי תקנות הבטיחות.

תאונת העבודה בהוד השרון (באדיבות הקבוצה למאבק בתאונות בניה)
תאונת העבודה בהוד השרון (באדיבות הקבוצה למאבק בתאונות בניה)

על פי אנשי הקבוצה, בשנתיים האחרונות נהרגו שני עובדים, ושלושה נפצעו קשה באתרים של החברה.

בחברת אשטרום בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!