דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גזפרום

כלכלה פוליטית / מסמכים שהודלפו חושפים: כך התעללה 'גזפרום' הרוסית במדינות אירופה

חקירה ממושכת שניהל האיחוד האירופי חושפת כיצד השתמש התאגיד הרוסי במחירי הגז להפעלת לחץ פוליטי על פולין ומדינות נוספות | האירופים יצטרכו להחליט האם לקנוס את החברה במיליארדי יורו, על אף שמדינות רבות תלויות בה

מתקן של חברת הגז הרוסית ״גזפרום״ (RIA Novosti archive/ Ruslan Krivobok)
מתקן של חברת הגז הרוסית ״גזפרום״ (RIA Novosti archive/ Ruslan Krivobok)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מסמכי חקירה של האיחוד האירופי שהודלפו חושפים כיצד חברת גזפרום הרוסית התעללה באופן שיטתי במדינות שונות באירופה בתחום אספקת הגז. החברה מואשמת במספר רב של התניות סחר בלתי חוקיות לגבי מחירי הגז, נקודות הקבלה וזכויות המכירה שלו לצרכנים נוספים בשמונה מדינות באירופה – צ'כיה, בולגריה, אסטוניה, לטביה, ליטא, פולין, הונגריה וסלובקיה. גזפרום, שהוקמה ב-1989, היא חברת אנרגיה בבעלות ממשלת רוסיה ואחת מהחברות הגדולות בעולם. שוויה מוערך בכ-50.4 מיליארד דולר, והיא ספקית הגז הטבעי הגדולה ביותר למדינות מרכז אירופה ומזרח אירופה.

אתר euobserver פרסם השבוע מסמכים מקיפים מהחקירה נגד גזפרום, שהחלה בשנת 2011 (לקריאת המסמכים המלאים באנגלית הקישו כאן). המסמכים כוללים 272 ממצאים המוכיחים הפרות רבות של חוקי הסחר ההוגן, הן למטרות כלכליות, והן למטרות פוליטיות. לכאורה, 'גזפרום' פעלה לשמר את התלות של ארצות אירופה השונות בה כספקית, תוך מניעת הסכמי מכירה מחדש של גז – מה שאיפשר לה למכור גז במחירים שונים מאוד למדינות התלויות בה כספקית, ובכך להפעיל עליהן לחץ פוליטי. כך למשל, מכרה גזפרום גז לפולין במחיר גבוה בהרבה לעומת גרמניה, במטרה ללחוץ על פולין לוותר על תביעותיה לשליטה באחד מצינורות הגז.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (AP Photo/Pavel Golovkin, pool).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (AP Photo/Pavel Golovkin, pool).

באיחוד האירופי אמורים לקבל בקרוב החלטה האם לקנוס את גזפרום בגין הפרות כללי הסחר הרבות שנמצאו בחקירה בקנס שיכול להגיע למיליארדי יורו. עם זאת, האיחוד עדיין זקוק לאספקה שוטפת של הגז הרוסי, מה שעשוי למתן את ההחלטות. גם שימוע שנערך לפני כשנה לגזפרום, במסגרתו הסכימה לפתוח מחדש חלק מהחוזים והתחייבה לכבד את כללי הסחר ההוגן (לקריאת המסמך המלא באנגלית – הקישו כאן), יכול לחלץ אותה מעונש כבד.

עיתון הטלגרף הבריטי מאשים את האיחוד האירופי בהסתרת הממצאים ובשיתוף פעולה עם התרגילים המסחריים של 'גזפרום' בשירותו של פוטין. ביקורת חריפה זו איננה מנותקת מהחרפת היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, עקב ההאשמות הבריטיות כי רוסיה אחראית להרעלתו של מרגל בריטי וביתו.

החקירה – בצל מאבק על עתיד משק הגז האירופי

הנתיב המרכזי לאספקת גז מרוסיה לאירופה עובר דרך אוקראינה, שממשלתה מסוכסכת עם רוסיה. הסכסוך בין המדינות פגע בכמויות רכישת הגז ודרדר את עסקיה של 'גזפרום', לצד צניחה עולמית במחירי הגז בשנים האחרונות. עם זאת, החברה היא עדיין כלי אסטרטגי משמעותי בעבור ממשלת רוסיה, והיא עשויה להניח בעתיד צנרת גז חדשה דרך גרמניה או טורקיה ולחזק עוד יותר את השפעתה במשק הגז באירופה. מחירי הגז הנמוכים כעת מעמידים בספק את הכדאיות הכלכלית של הקמת תשתיות יקרות אלו, שעשויות ליצור במשותף קיבולת הזרמת גז הגדולה פי 2 ויותר מהביקוש הצפוי.

מול התכניות של גזפרום עומדת הצעה ישראלית לאיחוד האירופי – הקמת צינור הגז הגדול בעולם מישראל לאירופה. באיחוד הסכימומ לבחון את ההצעה, אך ייתכן שהסכמה זו נועדה רק להגדיל את כח המיקוח של האירופים במו"מ לגבי אספקת הגז הרוסי. עם זאת, גז מישראל עשוי לגוון רק במעט את האספקה לאירופה: כושר הייצוא הישראלי וכמויות הגז שהתגלו עד כה אינן יכולות להוות תחרות ממשית לגז הרוסי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!