דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

תקיפה נוספת בסוריה / דיווח: מטוסי קרב הפציצו בסיס איראני בצפון סוריה

עד כה אף גורם לא לקח אחריות לתקיפה, שאירעה במוצ"ש | בשבת לפנות בוקר מימש טראמפ את איומו, וכוחות ארה"ב, צרפת ובריטניה תקפו 8 בסיסים ומתקנים לייצור נשק כימי השייכים למשטר אסד | התקיפה לא תואמה עם רוסיה, שדרשה דיון במועצת הביטחון

האם זה מה שגרם לצעד הסורי? עשן של ההפצצה על העיירה דומא, בסוריה, 8 באפריל 2018.  (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).
האם זה מה שגרם לצעד הסורי? עשן של ההפצצה על העיירה דומא, בסוריה, 8 באפריל 2018. (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).
שי ניר

מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח כי פיצוצים גדולים נשמעו אתמול (מוצ"ש) באתרים צבאיים המזוהים עם איראן מדרום לעיר חלב בסוריה, באזור ג'בל עזאן. המרכז דיווח כי האזור בו נשמעו הפיצוצים משמש לאימונים של כוחות איראניים וכוחות אפגניים המזוהים עם משטר אסד. מקורות נוספים דיווחו כי ייתכן שהתקיפה בוצעה ע"י כלי טיס, וכי היא גרמה לנפגעים.

Posted by Syrian Observatory for Human Rights on Saturday, April 14, 2018

עד כה אף גורם או מדינה לא לקחו אחריות לתקיפה, וכל האפשרויות פתוחות – המשך למהלך של ארה"ב, צרפת ובריטניה מאתמול, מהלך ישראלי או סכסוכים בין כוחות סורים.

שלוש שעות לפני כן התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקיפה שביצעו ארה"ב ובעלות בריתה אתמול (שישי) כנגד בסיסים ומתקני נשק כימי של צבא אסד, ואמר כי "לנשיא אסד צריך להיות ברור שמאמציו הבלתי אחראיים להשגת נשק להשמדה המונית והשימוש בו, התעלמותו הבוטה מהדין הבינלאומי ונכונותו לאפשר לאיראן ושלוחותיה להתבסס צבאית בסוריה – מסכנים את סוריה".

ארה"ב, צרפת ובריטניה תקפו היום לפנות בוקר (שבת) בסיסים צבאיים, מכוני מחקר ומתקנים לאחסון נשק כימי בסוריה. הנשיא טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעו על הפעולה המשותפת לשלוש המדינות. הפעולה בוצעה בתגובה לתקיפה הכימית המיוחסת למשטר אסד בעיירה דומא בפרברי דמשק לפני שבוע, בה נרצחו על פי הדיווחים כ-70 בני אדם. שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס אמר כי רוסיה לא קיבלה הודעה מראש על המטרות – מה שהוביל להתבטאויות חריפות מצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וגורמים מדיניים ברוסיה.

שמי דמשק במהלך תקיפת ארה"ב, בריטניה וסוריה את יעדי צבא אסד, 14 באפריל 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)
שמי דמשק במהלך תקיפת ארה"ב, בריטניה וסוריה את יעדי צבא אסד, 14 באפריל 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)

צבא סוריה מסר כי התקיפה בוצעה בשעה 3:55 לפנות בוקר, באמצעות 110 טילים. מרבית התקיפות בוצעו באזור דמשק ואחת מהן היתה בעיר חומס. היעדים שהותקפו הם 8 מתקנים של צבא אסד: שדות תעופה, מרכז מחקר ומתקני נשק כימי. מדובר במטרות שטראמפ הודיע בימים האחרונים שארה"ב מתכוונת לתקוף – מה שאיפשר לסורים להיערך לתקיפה ולפנות את הבסיסים מבעוד מועד. הסורים מסרו כי מרבית הטילים יורטו, ובניין של מרכז מחקר צבאי בברזה הסמוכה לדמשק נפגע. עוד נמסר כי שלושה בני אדם נפצעו כתוצאה מהתקיפות ולא היו הרוגים.

"ההתקפה המרושעת והבזויה (שביצע משטר אסד – ש.נ.) הותירה אמהות ואבות, פעוטות וילדים מוכים וכואבים, מתנשמים בכבדות ללא אוויר", אמר טראמפ בנאום טלוויזיוני לאחר המתקפה, "אלו לא פעולות שאדם יכול לבצע. אלו פשעים של מפלצת". הוא הוסיף כי "מטרת הפעולה שלנו הערב היא ליצור הרתעה חזקה נגד ייצור, הפצה ושימוש בנשק כימי". עוד פנה טראמפ לבנות בריתו של אסד, רוסיה ואיראן, ואמר – "איזה מין עם רוצה להיות קשור לרצח המוני של גברים, נשים וילדים חפים מפשע?".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/984967457315139586

ג'ימס מאטיס, שר ההגנה האמריקאי אמר במסיבת העיתונאים הבוקר כי שיתוף הפעולה בין ארה"ב לבריטניה וצרפת הוא שיתוף פעולה המבוסס על אמון: "שנהיה שם אחד בשביל השני כשנצטרך". מאטיס כינה את התקיפה "כבדה אך מדודה". לעומת הצרפתים שכבר במהלך השבוע הצהירו כי ידוע להם שהיה שימוש בגז סארין בידי משטר אסד בדומא, מאטיס טען שלאמריקאים אין עדיין הוכחות לכך.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה את תקיפת ארה"ב ובנות בריתה "אקט של תוקפנות" והזהיר כי היא תחריף את האסון ההומינטרי בסוריה. פוטין הודיע שידרוש כינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא. שגריר רוסיה בארה"ב, אנטולי אנטונוב, מסר: "שוב, רוסיה מאויימת. הזהרנו שלפעולות כאלו יהיו השלכות". אנטולוב הוסיף: "כל האחריות רובצת על וושינגטון, לונדון ופריז. להעליב את נשיא רוסיה זה דבר בלתי מתקבל על הדעת ובלתי קביל. לארה"ב, כמחזיקת הארסנל הגדול ביותר בעולם של נשק כימי אין זכות מוסרית להאשים מדינות אחרות".

הטלוויזיה הסורית כינתה את ההתקפות "הפרה גסה של החוק הבינלאומי, המפגינות בוז ללגיטימציה בינלאומית". אחרי התקיפה התאספו מאות סורים בכיכר אומיה שבדמשק והניפו דגלי סוריה, רוסיה ואיראן. חלקם מחאו כפיים ורקדו, צעקו, "אנחנו אנשיך, בשאר".

השאלות הכבדות נותרו פתוחות: האם רוסיה תגיב באמצעים צבאיים, האם ישראל הייתה מעורבת בתקיפה לפחות ברמה המודיעינית, והאם גם יעדים איראנים בסוריה הושמדו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!