דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / למען הדורות הבאים: יופסקו חיפושי הגז והנפט במרחב הימי של ניו זילנד

"אנחנו חייבים לנקוט בצעד הזה על מנת להתמודד עם שינויי האקלים" אמרה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן, עת שהכריזה כי רשיונות חדשים לא יינתנו לחברות הגז והנפט | גורמים באופוזיציה המתנגדים למהלך כינו אותו "ונדליזם כלכלי"

מפעל זיקוק לחופי ניו זילנד (ChameleonsEye / Shutterstock.com)
מפעל זיקוק לחופי ניו זילנד (ChameleonsEye / Shutterstock.com)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

ניו זילנד היא המדינה הראשונה בעולם האוסרת חיפושי נפט וגז חדשים במרחב הימי שלה. "לא יינתנו יותר רישיונות לחיפוש נפט וגז בים" הכריזה ביום חמישי ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן. "אנחנו חייבים לנקוט בצעד הזה כחלק מחבילת אמצעים להתמודדות עם שינויי האקלים" הוסיפה ארדרן.

בעוד ארגונים סביבתיים וחברתיים מהללים את הצעד ומכנים אותו "רגע היסטורי" ו"ניצחון גדול לאקלים שלנו ולכוחם של האנשים" גורמים באופוזיציה מבקרים את המהלך ואף כינו אותו "ונדליזם כלכלי". איגוד חברות חיפוש והפקת הנפט מזהיר מההשלכות הכלכליות ואובדן מקומות העבודה.

ראש ממשלת ניו זילנד (Photo by: Governor-General of New Zealand)
ראש ממשלת ניו זילנד (Photo by: Governor-General of New Zealand)

לפי ארדרן ההכרזה על החרם הינה חלק מתכנית להעביר את ניו זילנד לעתיד ללא פחמן שיישומה יארך כ-30 שנה. "שינויים חייבים להתחיל מתישהו, ואלא אם כן נחליט היום על דבר שהשפעתו תארך כ-30 שנה, אנחנו מסתכנים בכך שנפעל לאט מדי ונגרום נזק לקהילות ולמדינה שלנו" אמרה ארדרן.

ארדרן שמנהיגה את מפלגת הלייבור המקומית מכהנת כראש הממשלה מאוקטובר האחרון. הקואליציה בראשותה התחייבה שעד 2035 כלל החשמל במדינה יופק ממקורות אנרגיה מתחדשת.

"אנחנו מספקים היום ודאות לתעשייה ולקהילות, כך שהם יוכלו לתכנן לעתיד" הרחיבה ארדרן "אחנו מבצעים שינויים זהירים ומחושבים לאורך זמן ונתמוך בקהילות לאורך השינוי". לפי ממשלת ניו זילנד ישנם כרגע 22 רישיונות פעילים לחיפוש והפקת גז ונפט בים הכלכלי של המדינה ורישיונות אלה יוכלו להמשיך לפעול תחת המדיניות החדשה עד אשר ייגמרו המאגרים שלהם. בנוסף ישנם תשעה רשיונות לחיפוש והפקה יבשתיים עליהם כאמור אין מגבלה כרגע.

מרחב המים הכלכליים של ניו זילנד הוא הרביעי בגודלו בעולם ובשנים האחרונות משך אליו חברות דלק גדולות כגון 'של', שברון', ו-Statoil שקיוו למצוא את המאגרים החדשים שלהם. במרחב הימי של המדינה מצויים כמה מבעלי החיים הנדירים ובסכנת הכחדה בעולם דוגמת הלוויתן הכחול, והדולפין הסמואי.

"ניו זילנד עשתה צעד היסטורי שמהווה פריצת דרך גדולה לאקלים" אמר מזכ"ל גרינפיס ניו זילנד ד"ר ראסל נורמן. "בעידוד עשרות אלפי האנשים שנלחמו לאורך שנים להגן על החופים שלנו מחיפושי גז ונפט חדשים. הדבר שולח מסר עוצמתי" הוסיף נורמן "אנחנו מסיימים את עידן הדלק, בדיוק כמו שעשתה ניו זילנד ב-1987 כאשר הפכה חופשית מנשק נשק גרעיני. זה מראה על מנהיגות גלובלית אמיצה באחד האתגרים הגדולים של זמנו" הכריז נורמן. "לשים את האנשים לפני האינטרסים של תאגידי הדלק והמרוץ אחר דלק מאובנים שגורם לשינוי אקלים מסוכנים".

אגודת "היער והציפורים" – ארגון סביבתי ניו זילנדי, אמר כי החרם הינו "צעד גדול קדימה, למדינה ושולח מסר לחברות הנפט והגז שהים של ניו זילנד אינו חצר המשחקים שלהם". עוד הוסיפו בארגון כי "מחצית ממיני הלוויתנים והדולפינים חיים או עוברים דרך הים של ניו זילנד, והיום מינים אלה מוגנים יותר מסכנות של דליפות נפט והפרעות ססמיות כתוצאה מהקידוחים. שמירה על מאגרי הנפט והגז של המדינה באדמה מפחיתה את הסיכון לכולם, ואומרת לעולם שאנחנו רציניים לגבי הפחתת התרומה שלנו לשינויי האקלים" חתם המזכ"ל קווין הוג'.

איגוד חברות חיפוש והפקת הנפט של ניו זילנד מתח ביקורת על הממשלה על כך שלא התייעצה עימם וטען שהופתעו מההכרזה. לטענתם מקורות אנרגיה מתחדשים עדיין לא מוכנים לעמוד בביקוש ויידרש ייבוא נפט ממדינות אחרות במחיר יקר יותר.

"ההחלטה הזו היא lose-lose לכלכלה והסביבה בניו זילנד, ועלולה לאיים על מקומות העבודה ולגרום לעליית מחירים לצרכנים" אמר קמרון מאג'וויק יו"ר האיגוד. לפי האיגוד התרומה של תעשיית הדלק לכלכלת המדינה עומדת על 1.8 מיליארד דולר בשנה לצד מקומות עבודה רבים במשכורות גבוהות.

ראש העיר פליימות', הגדולה ביותר באזור בו מרוכזים מרבית חיפושי הנפט והגז, קרא להחלטה "בעיטה בבטן לכלכלה של האזור". עוד הוסיף ראש העיר ניל הולדום, כי "ההכרזה שולחת מסר למשקיעים והמעסיקים המרכזיים באזור, שאין להם עתיד לטווח ארוך בניו זילנד".

ובינתיים בישראל

בישראל נראה כי תגליות הגז מובילות את קובעי המדיניות להסתמך עליו כמקור האנרגיה עליו יתבסס משק האנרגיה של ישראל. בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה שנערך בסוף פברואר בסימן עשור לוועידה הלאומית לאנרגיה, אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ כי היעד ל-2030 הוא 83% גז טבעי ו-17% אנרגיות מתחדשות. עוד התגאה השר ביעד של 71% שימוש בגז טבעי השנה במשק החשמל, לעומת 50%  ב-2014 תוך הפחתת שיעור השימוש בפחם ל-27%. למרות הכרזות השר, לא פורסמה אפילו טיוטה לתכנית אב למשק האנרגיה.

גז טבעי, אמנם פחות מזהם משריפת פחם, אך כמו פחם ונפט, גז טבעי הוא דלק מאובנים, מתכלה ובעל השפעה רבה פליטות פחמן דו חמצני ואפקט החממה שגורם לשינוי האקלים. היעד של 17% אנרגיה מתחדשת הינו אחד היעדים הנמוכים שהציבו מדינות בעולם. לפי נתוני האיחוד האירופי שהציב לעצמו יעד של 27% אנרגיות מתחדשות עד 2030, כבר בשנת 2014 הוא הגיע ל-16% אנרגיה מתחדשת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!