דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בג"צ

משפט צבאי / עתירה לבג"ץ: יש לבטל את הוראות הפתיחה באש בהפרות הסדר בעזה

האגודה לזכויות האזרח, יש דין, גישה, והמוקד להגנת הפרט עתרו היום (א') כנגד הרמטכ"ל והפרקליט הצבאי הראשי בטענה כי ירי חי על מפגינים שאינם מסכנים את החיילים עומד בניגוד ל"רוח צה"ל והחוק הבינלאומי

היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

האגודה לזכויות האזרח, יש דין, גישה, והמוקד להגנת הפרט עתרו היום (ראשון), במשותף, לבג"ץ בדרישה שיורה על ביטול הוראות פתיחה באש שמתירות לחיילים לירות ירי חי על מפגינים  – שלא מסכנים חיי אדם – בגבול בין ישראל לרצועת עזה. לאור מספר ההרוגים הרב בהפגנות אלה, הארגונים ביקשו מבית המשפט לקבוע דיון דחוף בעתירה.

בעתירה – שהוגשה נגד הרמטכ"ל גדי איזנקוט והפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק – ביקשו הארגונים מהדרג הצבאי להסביר מדוע לא תבוטל כל הוראה המתירה לחיילים לירות ירי חי על מפגינים תושבי רצועת עזה בגבול, אם אינם מסכנים באופן ממשי ומיידי חיי אדם. בנוסף, הם נדרשים להסביר מדוע לא ידאג צה"ל למנגנון אפקטיבי להטמעת האיסור על הפעלת כוח קטלני כלפי אזרחים לא חמושים תושבי רצועת עזה בגבול ישראל עם רצועת עזה שאינם מסכנים באופן ממשי ומיידי חיי אדם, לדרגי השטח.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד מיכאל ספרד מיש דין, ועורכי הדין דן יקיר ורוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי הוראות הפתיחה באש המתייחסות לעזה מתירות לחיילים לירות ירי חי על מפגינים המסווגים על-ידם כ"מסיתים מרכזיים" או "מפירי סדר מרכזיים", גם בשעה שאלו אינם מסכנים באופן ממשי ומיידי חיי אדם. כמו כן, הוראות הפתיחה באש מתירות לחיילים לירות על מפגינים בשל קירבתם לגדר הגבול (מהצד העזתי), גם אם אינם מסכנים חיי אדם. לדברי הארגונים, כתוצאה מהוראות אלה, מאז החלו ההפגנות בגבול עזה נהרגו 35 מפגינים מירי צלפים ו-1,300 מפגינים נפצעו מירי ישיר. "מדובר בהיקף בלתי נתפס של הרג של אזרחים ללא שנדרש לצורך הפגיעה בהם להשתכנע כי הם סיכנו באופן ממשי ומיידי חיים של אזרחים ישראלים או של הכוחות הישראלים", נכתב בעתירה.

טענה נוספת של הארגונים הנה כי קיימת עמימות בנוגע למושגים  "מסיתים" או "מפירי סדר" מרכזיים. בעתירה נכתב כי ההוראה המתירה ירי במסית או מפר סדר מרכזי היא עמומה ונתונה לפרשנות סובייקטיבית, והיות ומדובר בחיי אדם לא ניתן להותיר את ההוראות לשיפוט הסובייקטיבי של צלפים בשטח. עוד נטען כי האישור הנדרש לשם ירי מגורם פיקודי בכיר יותר לא מסייע שכן אותו גורם בהגדרה אינו נמצא ליד הצלף.

לטענת הארגונים, אין איסור לקיים הפגנות בעזה, ואם במהלך ההפגנות ישנם אירועים של אלימות או ניסיונות לחצות את הגדר, אירועים אלה מהווים הפרות סדר אזרחיות, ולכן על פי חוק ניתן לעשות שימוש בירי רק כאשר קיימת סכנה מידית לחיי אדם. כמו כן נאמר בעתירה, כי גם אם מתייחסים לאזור הפגנות כאל אזור לחימה בשל עימות בין ישראל לחמאס, ההפגנות עצמן אינן חלק מלחימה ולא חלים עליהן דיני לחימה. עוד נטען כי לנוכח טענת המדינה שישראל אינה בגדר כובש בעזה מאז ההתנתקות, לצבא אין סמכות חוקית להכריז על שטח בצד העזתי כשטח סגור. בוודאי שאין לצבא סמכות לירות על הנכנסים לשטח זה רק בשל כניסתם אליו.

עוד נכתב בעתירה כי הוראות הפתיחה באש גרמו למוות שלא כדין ועלולות להמשיך לגרום למותם של מפגינים. לטענת הארגונים, "אין סמכות דרמטית יותר המוענקת על-ידי החברה לגורמי אכיפת חוק ולכוחות הביטחון שלה מאשר ההיתר להפעיל כוח קטלני כלפי בני אדם. לפיכך גם קשה לחשוב על סוגיה חשובה יותר שיכולה לבוא לפתחה של ערכאה האמונה על ביקורת שיפוטית מאשר שאלת החוקיות של הוראות פתיחה באש".

בנוסף, ביקשו הארגונים כי התיק יובא לדיון עוד השבוע, במטרה להקדים את פסק הדין של בג"ץ להפגנה שעשויה להתרחש בעזה ביום שישי הקרוב.

העתירה מצטטת את "רוח צה"ל", בו נכתב כי חיילים לא ישתמשו בנשק כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים. "צר לנו שאנו נאלצים להגיש עתירה שאומרת את המובן מאליו: אין לפצוע ואין להרוג אזרחים אלא אם הם מסכנים באופן ישיר חיי אחרים… עתירה זו עוסקת בחיי אדם ממש, והיא מוגשת בלית ברירה ולאחר שהתנהלות הצבא ואיומי הדרג המדיני, שר הביטחון ומפקדי הצבא לפגוע באזרחים באופן קשה – התממשו". הארגונים מבהירים בעתירה כי "הכללים הבינלאומיים בדבר שימוש בנשק קובעים כי שימוש בכוח קטלני יעשה אך ורק לשם הגנה על חיים בסכנה ולא לשם הגנה על כל ערך אחר. אכן, רק הגנה על חיים יכולה להצדיק סיכון חיים".

זו אינה העתירה הראשונה שהוגשה לבג"ץ בנוגע להוראות הפתיחה באש סביב ההפגנות השבועיות בעזה. ביום חמישי האחרון עתר לבג"ץ פעיל זכויות האדם יואב הס באותו נושא, ובעתירתו קבל על הירי החי המתבצע לטענתו נגד מפגינים בהפגנות השבועיות באזור הגדר ברצועת עזה, ועל חוסר התאמת הוראות הפתיחה באש ברצועת עזה להוראות הפתיחה באש החלות ביהודה ושומרון ובקו התפר. העתירה נדחתה על הסף, צעד אותו נימק שופט העליון סולברג בכך שהעתירה לא הוגשה מספיק זמן מראש, הס לא מיצה הליכים לפני שפנה לבג"ץ, והעתירה חסרה תשתית עובדתית נחוצה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!