דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסקת ההתגברות

פרשנות / עוקף בג"ץ: נתניהו דחף לחקיקה מחמירה כדי להתפשר על כוונתו האמיתית

מדובר בטקטיקת התמקחות בסיסית ומוכרת: במשך כמה ימים קידם ראש הממשלה חקיקה שתמנע לחלוטין פסילת חוקים בבג"ץ | אז, "כפשרה", הסכים נתניהו לגרסה מצומצמת יותר בה חפץ מלכתחילה

רה״מ בנימין נתניהו (צילום: אוהד צוויגנברג / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו (צילום: אוהד צוויגנברג / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

כולנו מכירים את הטקטיקה הבאה: כשאנחנו רוצים לבקש משהו, ומעוניינים להגדיל את הסיכויים שלנו לקבל אותו, נבקש תחילה משהו מופרך יותר. כך, שכשיסרבו לנו יבואו לקראתנו עם הצעה "בינונית" – שהיא מה שבאמת רצינו. קצת כמו לבקש מהבוס העלאה מופרכת בשכר על מנת שיסכים להצעה השנייה והנמוכה יותר, אליה באמת כיוונו.

זה בדיוק מה שראש הממשלה בנימין נתניהו עשה בשבוע האחרון עם פסקת ההתגברות. הסבב הנוכחי של היוזמה להגביל את כוחו של בג"ץ לפסול חוקים החל סביב פסיקת בג"ץ בנושא גירוש המהגרים, שמנעה מהממשלה להוציא לפועל את המתווה אליו כיוונה.

ביום רביעי האחרון, בסיום ישיבת ראשי קואליציה בנושא, הנחה נתניהו את השר יריב לוין להביא לשולחן נוסח מחמיר הרבה יותר – לא כזה שיעסוק בסוגיה הספציפית הזו, אלא הצעת חוק מסוג המודל הבריטי, לפיו בית המשפט יוכל רק להמליץ לכנסת על ביטול או שינוי חוק, אך לא תהיה לו כל סמכות לפסול חוקים.

לוין, תומך נלהב בחקיקה מסוג המודל הבריטי, הבטיח להביא לישיבה שהתקיימה אתמול (ראשון) נוסח מעודכן של ההצעה. אך כבר בסיום הישיבה, הובהר כי הכיוון אותו נתניהו מסמן הוא פסקת התגברות מורחבת, שתושג תוך כמה דיונים מהירים. בנוסף, דווח כי בישיבה אתמול התברר שלמהלך כזה אין התנגדות מצד היועץ המשפטי לממשלה, וכי נתניהו מעריך כי יושג לכך רוב בכנסת.

ההצעה אותה הציג בישיבה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דומה להצעת החוק אותה יזמו לפני חודשים ספורים השרים בנט ושקד – חוק יסוד החקיקה. שם הוצע כי בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהרכב של 9 שופטים, בהם רוב של 6 שופטים שיתמוך בפסילה. זאת בניגוד למצב הקיים היום, בו גם הרכב של 3 שופטי בג"ץ יכול להספיק על מנת לפסול חוק.

ההצעה הזאת אמנם לא מונעת מבג"ץ לפסול חוקים ככלל, כמו שהצד הניצי ביותר בימין רוצה. אבל היא רחבה הרבה יותר מהמקום בו הדיון התחיל, והיא הצעה שלא הייתה מגיעה ממנדלבליט אם לא היינו אחרי סוף שבוע שלם בו נתניהו תומך בהצעה מסוג המודל הבריטי, כולל איומים מרומזים על הליכה לבחירות.

תומכי פסקת ההתגברות יכולים להשיג משהו נוסף מהצעה שמגיעה מצד היועמ"ש. כחלון, וסיעת כולנו בראשה הוא עומד, התנגדו לאורך כל הדרך לפסקת התגברות נרחבת. אחד מסעיפי ההסכם הקואליציוני עם כולנו מבהיר כי המפלגה מתנגדת לחקיקת פסקת התגברות, וכי על כולנו לא תחול משמעת קואליציונית בכל הקשור לעניין זה. כחלון עמד בסירובו כאשר הצעות אלה הגיעו מכיוון הליכוד או הבית היהודי, אבל ככל הנראה יהיה לו קל יותר להסכים להצעה שהגיעה מהיועץ המשפטי לממשלה.

כך, מה שהתחיל כפסקת התגברות נקודתית על נושא מבקשי המקלט בפרט, כבר הפך להרבה יותר מזה. היום פסקת התגברות נקודתית כבר אינה על השולחן, רק הצעות שישנו באופן רחב את הכוח שיש לבג"ץ לאזן ולבלום חקיקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!