דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סערת הטקס המשותף / ליברמן דחה את הפשרה, ההכרעה על הטקס הישראלי-פלסטיני תתקבל היום

על פי הצעת הפשרה של בג"ץ, קיום הטקס יתאפשר ותימנע רק כניסתם של קרובי משפחה של מחבלים שהיו מעורבים בפעילות טרור | המדינה כאמור, סירבה

חיות וליברמן (צילום: יואב ארי דודקביץ' / יונתן סינדל / פלאש 90).
חיות וליברמן (צילום: יואב ארי דודקביץ' / יונתן סינדל / פלאש 90).
שי ניר

בג"ץ יכריע מחר בבוקר (ג') בעתירת פורום המשפחות השכולות ועמותת לוחמים בשלום על החלטתו הגורפת של שר הביטחון אביגדור ליברמן למנוע את כניסתם של 220 הפלסטינים להשתתף בטקס הזיכרון האלטרנטיבי לנופלים הישראלים והפלסטינים.

בדיון שהתקיים היום בשעות אחר הצהריים משרד הביטחון שב על התנגדותו והוציא מזכר עם רשימה של עשרות פלסטינים שאמורים היו להיכנס לישראל, ושהיו מעורבים בטרור. נשיאת בית המשפט השופטת אסתר חיות שאלה מניין הנתונים כיוון שלא היו חלק מתשובת המדינה והוציאה את הדיון להפסקה על מנת לעבור על נתוני משרד הביטחון. לפי גרסה אחת אמרה הנשיאה חיות כי בידי השר ליברמן ישנה הסמכות הרחבה לבטל היתרים בשל רגשות הציבור אך הציעה פשרה כי תמנע רק כניסתם של פלסטינים שבמשפחתם מחבלים שהיו מעורבים בהריגת חיילים או בפעילות טרור כזו או אחרת. גרסה אחרת אומרת כי תמנע כניסת פלסטינים ממניעים בטחוניים, עמדה שמגישות הבג"ץ הסכימו לה. המדינה סרבה לפשרה והדיון התפזר עד להכרעה שתינתן כאמור מחר.

המועצה הציבורית להנצחת החייל, גוף היושב בתוך משרד הביטחון גיבתה את עמדת השר. במכתב שפרסמה אשר צורף לתשובת המדינה נכתב: "יום הזיכרון הוא חלק מהקונצנזוס הישראלי, אין בו פילוג פוליטי, אין בו ימין ושמאל. יש בו זיכרון ומתן כבוד לחללים שנפלו במערכות ישראל. בטקס המדובר יש משום מפגן פוליטי שאינו מתאים לרוחו של יום הזיכרון, ויש בו כדי לפגוע בזיכרון הנופלים וברגשותיהן של המשפחות השכולות והציבור בכללותו". חשוב להדגיש כי המועצה סייגה את החלטת השר למנוע את כניסתם של פלסטינים רק ליום הזיכרון וכי המפגשים יוכלו להתקיים בכל יתר ימות השנה. ארגון יד לבנים הוציא מכתב בעמדה זהה התומך בעמדת שר הביטחון בנימוק כי ביום הזיכרון אין לפגוע ברגשות המשפחות השכולות שבניהן נהרגו או נרצחו מידי מחבלים פלסטינים.  יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, אמר ל'דבר ראשון' כי השתכנע מהצעת הפשרה של חיות והוסיף כי "אפשר לקבל את ההמלצה של בג"ץ לפשרה לאסור כניסה של משפחות עם דם על הידיים".

ליברמן אמר עם הגשת תשובת המדינה לבג"ץ: "חובתנו לשמור על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל כיום אבל לאומי וממלכתי. לא אתן יד לפוליטיזציה של השכול ולערב רב של אירועים. אני גאה שהמועצה הציבורית להנצחת החייל, המורכבת מבני המשפחות השכולות, תומכת בעמדתי למנוע את כניסת משפחות הפלסטינים, בהן משפחות מחבלים, לטקס יום הזיכרון״.

ביום רביעי בשבוע שעבר הודיע ליברמן כי יאסור את כניסתם של הפלסטינים תושבי שטחי יהודה ושומרון שהיו אמורים להשתתף בטקס האלטרנטיבי. יש לציין כי השב"כ אישר מראש את רשימת המשתתפים. טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני אמור להתקיים השנה בפעם ה-13 בגני יהושע בפארק הירקון, בערב יום הזיכרון. אל הטקס מגיעות מדי שנה משפחות פלסטיניות וישראליות החברות ב'פורום המשפחות השכולות', ארגון המונה למעלה מ-600 משפחות. כל חברי הפורום איבדו בן משפחה כתוצאה מהסכסוך הממושך, ובפעילותם המשותפת הגיעו להבנה כי הפיוס בין האנשים ובין העמים הוא אפשרי ואף הכרחי להשגת שלום בר-קיימא. את התובנות הללו מבקשים חברי הפורום להנחיל לשתי החברות, הישראלית והפלסטינית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!