דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארץ זוכרת יושביה

יום הזיכרון התשע"ח / 'ארץ זוכרת יושביה' - האפליקציה שהיא אנדרטה וירטואלית לנפגעי האיבה

"ההנצחה היא מפעל ישראלי מופלא בעיני", מספר יוסי צור ששכל את בנו אסף בפיגוע בקו 37 לפני 15 שנים | האפליקציה שפיתח לזכר בנו מכנסת את כלל האנדרטאות שנבנו ברחבי ישראל לזכר קורבנות פעולות האיבה

צילום מסך מתוך האפליקציה ׳ארץ זוכרת יושביה׳
צילום מסך מתוך האפליקציה ׳ארץ זוכרת יושביה׳
יונתן קירשנבאום

כיום, בשונה מהנופלים במהלך השירות הצבאי, לנפגעי פעולות הטרור אין גוף מרכזי המרכז את הנצחתם. יוסי צור, שבנו אסף נהרג לפני 15 שנה בפיגוע בקו 37 בחיפה, החליט להירתם לטובת הנצחת חללי פעולות הטרור. צור עוסק בשנים האחרונות ביצירת מאגר מידע מרוכז על אתרי ההנצחה השונים בארץ.

"הפרויקט הזה התחיל לפני הרבה שנים. התחלתי את ההנצחה של הבן שלי וחיפשתי מידע על זה. ראיתי שאין שום מאגר מידע שמכיל את אתרי ההנצחה לחללי טרור בישראל. בניגוד לחללי טרור ופעולות איבה שאין כלום, ראיתי שמשרד הבטחון עושים עבודה מאד טובה עם חללי צה"ל, ואז אמרתי שאני אעשה את העבודה בעצמי", הוא מספר. "מאז מותו של אסף אני עוסק בנושא ההנצחה, הן במישור הפרטי והן במישור הלאומי. אחד הדברים אותם גיליתי לתדהמתי, היא העובדה כי אין אף לא גוף רשמי אחד במדינת ישראל אשר תפקידו לעסוק ולקדם את הנצחת חללי הטרור ופעולות האיבה". בהקשר זה יש לציין כי המוסד לביטוח הלאומי, האמון על שיקומם של נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם, אחראי גם למספר פעילויות הנצחה. המוסד מפעיל את אתר 'לעד', המרכז מידע על כלל נפגעי פעולות האיבה משנת 1951, ושותף להקמת האנדרטה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל.

יוסי צור, מפתח האפליקציה (צילום באדיבות המצולם).
יוסי צור, מפתח האפליקציה (צילום באדיבות המצולם).

"לקחתי על עצמי לכן לתעד ולמצוא את ההנצחות הקיימות במדינת ישראל לזכרם של חללי הטרור ופעולות האיבה, אנדרטאות בערים, בקיבוצים, בשדות ובמטעים", הוא אומר. "ההנצחה היא מפעל ישראלי מופלא בעיני, שבו משפחות אשר איבדו את היקר מכל וצריכות להיות ממורמרות ולכעוס על החברה אשר לא שמרה על יקירם עושות את ההפך הגמור ותורמות לחברה. מחיר סביר לאותם בני מזל בחברה אשר להם לא קרה הנורא מכל ולא איבדו בן משפחה, כל שהם צריכים זה לזכור".

צור רואה במאמצים לרכז את מפעל ההנצחה לחללי פעולות הטרור עניין של שליחות לאומית. "ההנצחה מעלה מחדש את האחריות ההדדית ומחזקת את הקשרים בחברה ומחזקת את יכולת העמידה של החברה כולה אל מול הסכנות העתידות לבוא" הוא אומר.

פרח וירטואלי

צור אוסף מזה שנים פרטי מידע על אתרי ההנצחה הפזורים ברחבי הארץ, ומאגד אותם באתר שהקים. במשך חצי שנה הסתובב צור ברחבי הארץ בחיפוש אחרי אתרי ההנצחה, ומידע עליהם ועל הנופלים המונצחים בהם. לאחר מכן נסע צור לכל אחד מהאתרים, צילם והעלה לאתר. "התחלתי לעשות תחקיר ולאסוף פרטים על המקומות, יצאתי לשטח וצילמתי 150-200 אתרי הנצחה, ואז בניתי אתר אינטרנט שנקרא 'ארץ זוכרת יושביה', בתוכו הכנסתי את כל המידע", הוא מספר. בשלב זה, האתר מכיל מידע רקע ותמונות של כ-700 אתרי הנצחה בארץ.

לאחרונה החל להרגיש צור כי אתר האינטרנט לא עונה על הצורך לשמו הוא הוקם, והחליט להשקיע בפיתוח אפליקציה, שתהיה נגישה יותר. "לפני שנה, ראיתי שהטכנולוגיה כבר לא מתאימה, אז החלטתי לבנות אפליקציה, המכילה את כל המידע שמופיע באתר", הוא מספר.

ארץ זוכרת יושביה, אפליקציה המאגדת אנדרטאות לזכר קורבנות פעולות האיבה (תמונה באדיבות יוסי צור)
ארץ זוכרת יושביה, אפליקציה המאגדת אנדרטאות לזכר קורבנות פעולות האיבה (תמונה באדיבות יוסי צור)

"משהו שהוספתי באפליקציה הוא האפשרות להניח פרח וירטואלי על אתרי ההנצחה, כדי שאנשים לא רק יקבלו מידע אלא יוכלו לתת פידבק, להשאיר מסר למשפחות. זה מאד מרגש לראות את תגובות האנשים".

אחת המטרות של צור בהקמת המאגר הוא הנגשת המידע הנוגע לאתרי הנצחה הנסתרים יותר מעיני הציבור, "בישראל של היום ההנצחות הן במרכזי הערים. אבל אם הולכים שנים אחורה, פיגועים היו בעיקר בישובי הספר, ולהרבה מאד אנדרטאות הגעתי אחרי ששנים לא היה שם אף אחד" הוא מספר.

"יש אנדרטאות שפשוט לא קיימות יותר במרחב הפיזי, אבל קיימות עדיין במרחב הוירטואלי. בין אם זה גלעד שהקימו באופן ספונטני לאחר פיגוע ונעלם כעבור מספר שבועות, או למשל ברצועת עזה או גוש קטיף – היו הרבה אנדרטאות שפירקו בזמן ההתנתקות ולקחו אותם ושמו באיזשהו מקום. אני חושב שהשימור של המידע הזה מתכתב עם המשפט "עם שלא זוכר את העבר שלו – עתידו לוט בערפל".


משפחות שכולות המעוניינות לעדכן את המאגר, להוסיף הערות, תיקונים או אתרי הנצחה שאינם מופיעים מוזמנות, ליצור קשר עם יוסי דרך האתר, האפליקציה או במייל  Yossi@blondi.co.il.

לנוחיותכם מצורף קישור להורדת האפליקציה למכשירי אפל https://goo.gl/2nmhDr

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!