דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרס ישראל

יום העצמאות ה-70 / אהבת חינם: דוד גרוסמן ומרים פרץ התחבקו בטקס פרסי ישראל

על אף שגרוסמן מזוהה עם השמאל ופרץ עם הימין, הם הוכיחו שהישראליות וחוויית השכול חזקות מהמחלוקת הפוליטית | בנט: "ויכוח בין אחים אסור שיהפוך לשנאת אחים" | 16 הזוכים קיבלו את הפרס במעמד רה"מ, הנשיא, יו"ר הכנסת ונשיאת ביהמ"ש העליון

מרים פרץ, כלת פרס ישראל, ניגשת לחבק את דוד גרוסמן, חתן פרס ישראל (צילום מסך מ"כאן 11")
מרים פרץ, כלת פרס ישראל, ניגשת לחבק את דוד גרוסמן, חתן פרס ישראל (צילום מסך מ"כאן 11")
אסף צבי

המכובדים נאמו, זוכי הפרס עלו לבמה לקול מחיאות כפיים, אבל הרגע המרגש של טקס פרס ישראל לשנת התשע"ח נרשם כאשר שניים מהזוכים התחבקו זו עם זה ונתנו למשותף ביניהם לגבור על המפריד. כשאשת החינוך מרים פרץ, ששכלה את בניה אוריאל ואלירז בשירותם הצבאי, סיימה לשאת דברים בשם זוכי הפרס, היא ניגשה אל כלל הזוכים וחיבקה אותם, אחד אחד. כשהגיעה לסופר דוד גרוסמן, ששכל את בנו אורי במלחמת לבנון השנייה, סימל החיבוק לרגע פוטנציאל לשבירת מחיצות. על אף שגרוסמן מזוהה עם השמאל ופרץ עם הימין, הם הוכיחו שהישראליות וחוויית השכול חזקות מהמחלוקת הפוליטית.

בנאומה התייחסה פרץ לחשיבות קיומם של מגון קולות ודעות בחברה הישראלית: "בפאזל הזה שנוצר בִּמְדינת ישראל, יש מקום לכולנו, לכל קשת הצבעים. ואם תֶחסר פיסה אחת מהפזאל – התמונה לא תהיה שלמה. על כן אינני מוכנה לוותר על שום חלק מהעם, וגם אם מלאכת ההרכבה תֶאֶרַך – אינני מתייאשת". היא התייחסה ישירות לגרוסמן ולמחלוקת הפוליטית ביניהם: "בִּמְקבלי הפרס ישנם מי שֶחוו אובדן, ואף על פי כן רוחם לא נשברה. הם ממשיכים לפעול בחברה, איש בדרכו, כדי לַעשותה טובה יותר. והאחרים – כולם עושים לא רק לשם עצמם אלא לשם מדינת ישראל, לפתחה ולהעצימה במישורי העשייה וּבַגוונים האנושיים השונים שבה."

בנאומה סיפרה פרץ את סיפור חייה, מהעלייה לארץ בקזבלנקה, הבחירה לעסוק בחינוך, דרך הבשורות המרות על נפילת בניה אוריאל ואלירז ומותו של בעלה אליעזר ממחלה קשה. "עם הלב הזה יצאתי אל עמי, וּבְמילים פשוטות, בִּשְפת הלב השבור דיברתי על הארץ וּמורשתה, על הבחירה בטוב, על השמחה, על הדבקות בחיים על אחריות וּמְעורבות חברתית. מתוך הלב הזה, שֶפּועמת בו אמונה בָּארץ הזאת וּבָעם הזה, מתוך תהומות הכאב, נבעו מעיָינות של אהבה", אמרה, "זכיתי להיפגש עם החברה הישראלית על גווניה השונים, מפגשים של פנים אל פנים, מפגשים מרחיבי לב שאפשרו לי ניסתם של מחשבות והבנות חדשות"

"חתני וכלות פרס ישראל השנה מייצגים פסיפס ישראלי מרהיב", אמר שר החינוך נפתלי בנט מעמד הענקת הפרס, "שונים הם אחד מן השני, אך כולם שותפים בשאיפתם לבנות כאן מדינה מופלאה. אנחנו עם של רעיונות ואנחנו עם של ויכוחים, והוויכוחים הם שיוצרים את הרעיונות. כולנו משפחה אחת״.

בנט הוסיף כי ״לימין אין מונופול על הפטריוטיות בדיוק כפי שלשמאל אין מונופול על זכויות האדם. לא רק הימין אוהב את ארץ ישראל ולא רק השמאל שואף לשלום. ויכוח בין אחים אסור שיהפוך לשנאת אחים אני פונה אליכם, אזרחי ישראל: שנת השבעים תהיה שנת הפלת המחיצות בּינינו, שנת אהבת חינם".

שישה עשר כלות וחתני פרס ישראל לשנת תשע"ח קיבלו את פרס ישראל בטקס ממלכתי בבנייני האומה שבירושלים. הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, שר החינוך נפתלי בנט, ראש העיר ירושלים ניר ברקת ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב.

 

הזוכים בפרס השנה בתחום המחקר הם פרופ' אלישע קימרון בחקר היהדות (חקר המגילות הגנוזות), פרופ' שלמה הבלין בחקר הפיזיקה, פרופ' יצחק שלזינגר בחקר הפסיכולוגיה, פרופ' אדווין סרוסי בחקר המוסיקולוגיה, פרופ' סרג'יו הרט בחקר הכלכלה, ופרופ' אלכס לובצקי: חקר המתמטיקה ומדעי המחשב. בתחומי היצירה זכו דוד גרוסמן בתחום הספרות ורון בן ישי בתחום התקשורת. בפרס על מפעל חיים זכו גיל שויד בתחום טכנולוגיה וחדשנות יישומית, יהודית ויהודה ברוניצקי: בתחום התעשייה, מרים פרץ: בתחום חברה וקהילה – חיזוק הרוח היהודית והישראלית, דוד לוי בתחום חברה וקהילה, נתן שרנסקי על קליטת עליה וקיבוץ גלויות, יהודה הראל בתחום החקלאות וההתיישבות ופרופ' נאוה בן צבי – חברה וקהילה, בשדה החינוך. הקישו לקריאת קורות החיים המלאות של זוכי הפרס והנימוקים לזכייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!