דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

באופן מילולי / דו"ח זכויות האדם האמריקאי: "הגדה המערבית" במקום "השטחים הכבושים"

לפי שעה לא מדובר בשינוי מדיניות אמריקאי, אך בשני הצדדים העדיפו להתייחס דווקא לנוסח שבחרה מחלקת המדינה ולא להפרות עצמן | ברשות הפלסטינית טוענים כי הנוסח "נוגד את החוק הבינ"ל" | שר הביטחון ליברמן: "השקר מתחיל להיחשף"

מהומות ביהודה ושומרון (צילום ארכיון: דוברות מג"ב)
מהומות ביהודה ושומרון (צילום ארכיון: דוברות מג"ב)
שי ניר

דוח זכויות האדם לשנת 2017, שפרסמה מחלקת המדינה ביום שישי האחרון, כולל שורה ארוכה של הפרות הן מצד ישראל והן מצד הפלסטינים. אך למרות זאת, מעדיפים בשני הצדדים להתייחס דווקא לשינוי המושגים בהם השתמשו האמריקאים ביחס לשטחים הכבושים, ולא להפרות עצמן.

את המונח "השטחים הכבושים", בהתייחס לשטחים שנכבשו על ידי מדינת ישראל במלחמת ששת הימים, החליפה מחלקת המדינה האמריקאית במושג "הגדה המערבית". לפי שעה לא ברור אם מדובר בשינוי מדיניות אמריקאית כלפי הכיבוש הישראלי, אם כי בדיקה של מפת מדינת ישראל באתר מחלקת המדינה האמריקאית, מראה כי זו לא כוללת את השטחים הכבושים ולא את רמת הגולן. לצידה, מופיעות באתר מפות של "הטריטוריות הפלסטיניות", בהן "הגדה המערבית" ורצועת עזה.

חבר הוועד הפועל של אש"ף, אחמד מג'דלאני, אמר בתגובה לשינוי המושגי כי ארה"ב משלימה עם הכיבוש הישראלי וכי היא מנוגדת לגינוי הבינלאומי נגד ישראל בנושא ההתנחלויות בשטחים.

ואילו שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "השקר של השטחים הפלסטיניים הכבושים מתחיל להיחשף. אומרים ששקר שחוזרים עליו  מספיק פעמים הופך לאמת אבל האמת לעולם תהיה חזקה יותר. ההודעה של משרד החוץ האמריקאי היא הוכחה לכך".

הנושא המרכזי בו עוסק הפרק שהוקדש ל"מצב זכויות האדם בישראל, רמת-הגולן, הגדה המערבית ועזה", הוא פיגועי הטרור הפלסטינים נגד אזרחים ישראלים וכוחות הביטחון בגדה המערבית ובירושלים, בהם נהרגו 13 ישראלים. זאת לצד פגיעה של "כוחות ישראליים", מהם נהרגו 68 פלסטינים, שארבעה מהם היו עובדי ארגונים לא ממשלתיים ועל פי דיווחים בתקשורת לא היוו איום קטלני על כוחות הביטחון או על אזרחים.

סוגיות אחרות העולות בדוח כוללות טענות על עינויים במהלך חקירות כוחות הביטחון הישראליים, נהלי מעצר שרירותיים, הריסה והחרמה של רכוש פלסטיני, מגבלות על חופש הביטוי, הגבלות חמורות על חופש התנועה, מעצרים לא חוקיים של ילדים הכוללים פגיעה גופנית, חקירות ליליות ותנאי מעצר. על פי הדוח, טענה ישראל כי פעלה בהקשר של ההסתה הפלסטינית לאלימות נגד ישראל.

ביחס להפרות של הרשות הפלסטינית בנושאי זכויות האדם נכתב כי הן כוללות טענות לעינויים, מאסרים פוליטיים, הגברת המגבלות על חופש הביטוי והעיתונות הכולל מעצרי עיתונאים וחסימת גישה לאתרי אינטרנט, הגבלת חופש ההתאגדות הכולל מגבלות על ארגונים לא ממשלתיים ועל איגודים מקצועיים. עוד ציין  הדוח כי הרשות הפלסטינית לא קיימה בחירות מאז שנת 2006, ובכך מגבילה באופן משמעותי את יכולתם של הפלסטינים להיות מעורבים פוליטית. עוד נכתב כי הממשלה הפלסטינית לא התמודדה באפקטיביות עם טענות לאונס ואלימות במשפחה; יחסים חד מינים נחשבים לעבירה פלילית (אם כי החוק לא נאכף), וישנם דיווחים על עבודת כפיה ועבודת ילדים.

ביחס לארגוני הטרור הפלסטינים הפעילים ברצועת עזה נכתב כי הם מבצעים ירי תלול מסלול באמצעות רקטות ופצצות מרגמה נגד מטרות אזרחיות בישראל. עוד נכתב כי שלטון החמאס מפר זכויות אדם הכוללים רצח בלתי חוקי, היעלמויות, עינויים ומעצרים שרירותיים, מאסרים פוליטיים, הפרות חמורות על זכויות הפרטיות, הגבלות חמורות על חופש הביטוי והעיתונות, לרבות אלימות נגד עיתונאים, התערבות בחופש אקדמי ובאירועי תרבות, אלימות נגד חופש ההתאספות; הגבלות חמורות על חופש ההתאגדות, לרבות התערבות שרירותית בפעולות של ארגונים לא ממשלתיים ובמפלגות אופוזיציה פוליטית, אכיפה נרחבת ושרירותית של "קודי מוסר" נגד נשים, הטרדות רשמיות ומעצרים שרירותיים של לסביות, הומואים, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים ואינטרסקס, הגבלות איגודים מקצועיים ודיווחים על עבודת כפיה ועבודת ילדים.

במשרד החוץ בחרו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!