דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

צרכנות חברתית / שבוע מהפכת האופנה: "כצרכנים, ביכולתנו לדרוש שיפור בתנאי העובדים/ות"

זוהי השנה הרביעית בה מקיימת תנועת 'פאשיין רבולושיין' את האירוע הבינלאומי שנוסד בעקבות אסון הרנה פלאזה בבנגלדש, בו נהרגו 1,129 עובדות בקריסת קומפלקס מתפרות ב-24 באפריל 2013 | גם בארץ יתקיימו אירועים שונים המעודדים צריכה אחרת

אנשים לוקחים חלק בקמפיין Who Made My Clothes? (באדיבות Fashion Revolution)
אנשים לוקחים חלק בקמפיין Who Made My Clothes? (באדיבות Fashion Revolution)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

תעשיית האופנה ידועה בתנאי העבודה הקשים שבה והמושג סדנת יזע הפך שם שני לתנאי הייצור בתעשייה. אך ישנם גורמים המותחים ביקורת על הקשר הברור מאליו בין בגדים זולים במדינות המערב לתנאי עבודה קשים במדינות מזרח אסיה. לדוגמא, השבוע יתקיים שבוע מהפכת האופנה המצוין זו השנה הרביעית.

האירוע נוסד על ידי תנועת פאשיין רבולושיין (Fashion Revolution), בעקבות אסון הרנה פלאזה בבנגלדש שארע ב-24 באפריל 2013, ובו נהרגו 1,129 עובדות, רובן נשים בתעשיית הטקסטיל המקומית, כאשר קומפלקס של מתפרות קרס עליהן. הבניין היה רעוע ובנוי בצורה לא בטיחותית ולא מפוקחת, והעובדות במקום התלוננו על הסדקים שהתגלו במבנה בטרם האסון. יום לפני האסון פונו המפעלים במקום מחשש לקריסה, אך העובדות שבו לעבודה למחרת עקב הלחץ של המפעלים להספיק לעמוד בכמות המלאי שהוזמן על ידי המותגים הבינלאומיים.

האסון עורר מודעות רבה לתנאי העבודה הקשים והמסוכנים של העובדים בתעשיית האופנה במדינות מזרח אסיה. מחיר זה לרוב אינו גלוי לנו הצרכנים שנתקלים רק בשורה התחתונה של התעשייה שהיא המוצר בחנות, אך "מאחורי הקלעים" של התעשייה עטויים ערפל כבד. פעילים חברתיים וארגוני עובדים חיפשו בין ההריסות טיקטים וקבלות של החברות הבינלאומיות, זאת על מנת להוכיח את הקשר שלהן לאסון, קשר אותו הכחישו אותן חברות ותאגידים שטענו כי האשמים הם ספקים וקבלני משנה מולם עבדו. בין 29 המותגים שאת בגדיהם ייצרו במפעל היו פרימרק, H&M ומנגו.

כיום מבוססת תעשיית האופנה על שיטת המותגים: חברות האופנה הגדולות משווקות את שמן, אך לא מייצרות את הבגדים שנושאים את השמות. את הייצור הפיזי של הבגדים מבצעים קבלנים וקבלני משנה. השיטה הזו מאפשרת לחברות להסיר מעצמן את האחריות למקרים של ניצול עובדים, עבודת ילדים, מפגעי בטיחות או מקרים של זיהום סביבתי, ולהשאיר את המותג שלהן נקי בעיני הצרכן. חברות רבות מסרבות לחשוף את שמות וכתובות המפעלים המייצרים עבורם בטענה לסודיות מסחרית ופגיעה בתחרות.

פאשין רבולושין הוא ארגון כלל עולמי הפועל בכ-90 מדינות ברחבי העולם ומטרתו לעורר מודעות לניצול העובדים ולפגיעה בזכויות אדם בתעשיית האופנה, ולנזקים הסביבתיים שהיא גורמת. התנועה העולמית קמה ב-2013 לאחר קריסת בניין "רנה פלאזה" בבנגלדש. אחת הדרישות המרכזיות של הארגון היא הדרישה לשקיפות, כדי שאנחנו הצרכנים נדע מהו המחיר האמיתי של הבגדים שאנחנו צורכים.

על החשיבות של השקיפות בתעשייה אומרת אורסולה די קאסטרו, ממייסדות פאשיין רובלושיין, "שקיפות מעודדת מוכנות לביקורת ולקיחת אחריות. זה דומה לפתיחת דלת הבית ומתן רשות לאנשים להסתכל פנימה. לא בהכרח רואים את התמונה המלאה, אך זהו צעד בדרך לפתיחות ושיתוף הציבור, וכמובן ככל שיותר דלתות וחלונות ייפתחו ככה תתברר לנו התמונה המלאה ביחס לשרשרת הייצור, חיי העובדים וזכויותיהם, והסביבה".

אחת מהפעולות שנוקטת תנועת 'פאשין רבולושיין' על מנת לעורר מודעות עולמית לנושא היא קמפיין #whomadeyourclothes בו בכל שנה ב-24.4 – יום האסון, אנשים מעלים ברשתות החברתיות תמונות של הבגדים שלהם הפוכים כך שהתגית עם שם היצרן נראית לעין, מתייגים את היצרן ומוסיפים את ההאשטאג 'מי ייצר את הבגדים שלי'. הקמפיין מתקיים זו השנה הרביעית. בתחילת הדרך, רשתות האופנה לא התייחסו אליו אך לאחר שצבר תאוצה הן החלו להעלות בתגובה תמונות של עובדים עם הכיתוב #wemadeyourclothes (אנחנו הכנו את הבגדים שלך). לאחרונה אף החלו חלק מהחברות לפרסם בתגובות דו"חות על מצב זכויות העובדים והמפעלים ודו"חות פליטה וזיהום.

לפי הארגון בשנה שעברה השתתפו למעלה מ-2 מיליון איש ברחבי העולם בפעילויות במהלך שבוע. עוד מוסיפים בארגון כי למעלה מ-2,416 מותגים שונים השיבו לדרישת הצרכנים לדעת יותר על שרשרת האספקה של המותגים ופירסמו תמונות של עובדים במפעלים עימם עובדים המותגים יחד עם השלט #imadeyourclothes.

לצד ההאש טאג יפרסם ארגון פאשין רבולושיין זו השנה השלישית את דוח השקיפות בתעשיית האופנה. הדו"ח סוקר למעלה מ-100 מהמותגים המובילים בתעשייה ובוחן את המידע אותו מוכנות החברות לחשוף לצרכנים שלהם. בנוסף יפרסם השנה הארגון את 'המניפסט למהפכת האופנה' בו יפורטו הקווים המנחים למהפכה אותה צריכה לעבור תעשיית האופנה.

גם בארץ יתקיימו אירועים רבים לאורך השבוע כחלק ממהפכת האופנה שיאורגנו על ידי הפורום לאופנה בת קיימא ופאשין רובלושיין ישראל. אילנה לייזין ממייסדות הפורום לאופנה בת קיימא אמרה ל'דבר ראשון': "אנחנו, חברי הפורום לאופנה בת קיימא שמחים וגאים להיות הגוף הראשון המקדם עשייה סביבתית-אופנתית בישראל. בחודש אפריל אנו מקיימים אירועים רבים בשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב, הדיזנגוף סנטר ועוד. במיוחד, אנו נרגשות לקראת אירועי יום מהפכת אופנה. השנה, אנו מובילות את הפעילות ביום זה. ב-25.4 בדיזנגוף סנטר, אנו מזמינות את הציבור להגיע ולהשתתף בקמפיין צילום בינלאומי שנועד לעורר מודעות לאנשים העובדים בתעשייה. חשוב להשמיע את קולנו כי יש לנו כצרכנים כוח כלכלי להשפיע על הרשתות ולדרוש שיפעלו למען שיפור תנאי העובדים/ות ולמען עולם טוב יותר לדורות הבאים. זו האחריות של כולנו".

כל פרטי האירועים פורסמו בלו"ז החברתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!