דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תיירות ישראלית / מפתיע, אבל פולין הפכה ליעד תיירותי נחשק עבור התייר הישראלי

למרות התגברות האנטישמיות וחוק השואה הפולני, קבוצת פייסבוק שפתחה דניאלה סינגר, העוסקת בהחלפת טיפים לחופשה מוצלחת בפולין, מונה אחרי שנה בלבד 34 אלף ישראלים | יש גם קבוצה של פולנים המתיירים בישראל

תיירים בכיכר בעיר העתיקה בוורשה (מרים אלסטר \ פלאש90)
תיירים בכיכר בעיר העתיקה בוורשה (מרים אלסטר \ פלאש90)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

מחלוקת עם פולין סביב חוק השואה? התגברות גילויי האנטישמיות בחודשים האחרונים? עבור התיירים מישראל, לא רק שהסיבות האלו אינן מספיקות על מנת להימנע מביקור בפולין, אלא שפולין דווקא הפכה ליעד התיירות החם ביותר מבחינת התייר הישראלי.

דניאלה סינגר (מימין) בפולין. מאחוריה קהל העונד נרקיס צהוב סמלי, כחלק ממסורת הנהוגה בפולין לציון מרד גטו ורשה. (התמונה באדיבות המצולמת)
דניאלה סינגר (מימין) בפולין. מאחוריה קהל העונד נרקיס צהוב סמלי, כחלק ממסורת הנהוגה בפולין לציון מרד גטו ורשה. (התמונה באדיבות המצולמת)

דניאלה סיגנר, 42, נשואה ואמא לשני ילדים, מנהלת את קבוצת הפייסבוק "חופשה בורשה, קרקוב ושאר פולין" שהפכה בשנה האחרונה ללהיט בקרב הישראלים. בתוך שנה בלבד הצטרפו לקבוצה מעל 34 אלף חברים, שמחליפים ביניהם אין ספור טיפים ומידע בנושא טיולים לפולין, ולדברי דניאלה המשבר האחרון ביחסים בין שתי המדינות לא פגע כלל במספר התיירים הישראלים לפולין.

הכל התחיל במקרה. סיגנר הגיעה לורשה בחודש ינואר 2017 בפעם הראשונה. זמן קצר לפני הטיסה היא החליטה לפתוח קבוצת פייסבוק על מנת לאסוף מידע על ורשה. היא לא יכלה לדמיין את הפופולריות שהקבוצה תצבור בתוך זמן קצר במיוחד. מספר ימים מאוחר יותר כבר היו בקבוצה אלפי חברים, שביקשו לקבל ולהעניק מידע על פולין. "אנשים שמעו על הקבוצה מפה לאוזן, ובתוך זמן קצר זה הפך ללהיט בקרב הישראלים" מספרת סיגנר.

טעם הבורשט וניחוח הבשמים המוזלים בסניפי סופר פארם שבפולין

כיום היא מאוהבת לחלוטין בורשה ובפולין, אבל ההתחלה לא היתה כזו אופטימית. "הגעתי לכאן באמצע סופת שלג, עם מינוס 20 מעלות בחוץ. רוב היום הייתי בקניונים או בבית המלון. חזרתי לישראל מאוד מתוסכלת, אבל הזמנתי טיסה נוספת לחודש מרץ. בינתיים עוד ועוד אנשים המשיכו להצטרף לקבוצה ולתרום מידע על פולין" היא מספרת. מאז, בשנה ושלושה חודשים בלבד, ביקרה סיגנר בפולין כבר 20 פעמים, קבוצת הפייסבוק שלה על פולין הפכה לאחת הגדולות והפופולריות בישראל, והיא אף הצטלמה לסרטון תדמית על פולין מטעם עיריית ורשה שמכוון לתיירים ישראלים.

"התחלנו כקבוצת פייסבוק שנקראה "חופשה בורשה". לאחר מכן הוספנו גם את קרקוב. הביקוש התגבר והרבה מאוד ישראלים ביקשו מידע על ערים נוספות בפולין, ואז קבענו את שם הקבוצה ל"חופשה בורשה, קרקוב ושאר פולין". במקביל חברת התעופה הפולנית הלאומית לוט הוסיפה יעדים חדשים בפולין, והעניין מצד ישראלים גבר עוד יותר. כולם רצו ללמוד על פולין ולבקר כאן" היא מספרת בראיון אותו אנו עורכים בבית קפה בורשה.

מה לדעתך הפך את פולין ליעד תיירותי כל כך פופולרי בקרב הישראלים?

"הבנתי שמדובר בעיקר באנשים עם שורשים יהודיים, ובכל פעם שאני מספרת על המקומות האלו בפולין הם מתחברים לשורשים שלהם. חלק גדול מחברי הקבוצה הם מבוגרים מעל גיל 60. כמובן גם הקניות הם סיבה פופולרית עבור ישראלים רבים, פולין זולה באופן משמעותי מישראל".

עשרות אלפי החברים בקבוצה של דניאלה מחליפים כיום מידע, טיפים והצעות לגבי טיולים בפולין, מידע על אתרים מומלצים, כיצד להגיע ממקום למקום, מסעדות מומלצות, ומידע על סיורים מודרכים בעברית בורשה וקרקוב. מספר פעמים החברות בקבוצה גם הצילה חיים, כאשר אנשים נזקקו לטיפול רפואי דחוף וקיבלו בתוך שניות מענה היכן ניתן לקבל אותו במקום הקרוב ביותר למקום הימצאם. הפופולריות של קבוצת הפייסבוק הפכה את סיגנר לסלבריטי. היא מוזמנת לתוכניות טלוויזיה, ישראלים רבים שטסים לפולין כבר מזהים אותה, מבקשים להצטלם איתה ואף מבקשים ממנה עצות שימושיות. את הכל, אגב, היא עושה בהתנדבות. "אני מקבלת מעל מאה מיילים מדי יום, ולא מצליחה לענות לכולם. הקבוצה שינתה את תרבות הטיולים של ישראלים. אני מפרסמת מדי סוף שבוע ניוזלטר עם האירועים בורשה, כי מדי יום קורים כל כך הרבה דברים בעיר הזו. הם יכולים למצוא הכל אצלי".

"חוק השואה" הפולני הוסיף עוד נקודת מבט לתמונה. ישראלים שלא ביקרו בפולין ולא היו בעלי שורשים פולניים, לא הבינו כיצד ישראלית "מעיזה" לעודד את התיירות לפולין דווקא בתקופה הזו. "אנשים התחילו לכעוס עליי ולפרסם פוסטים זועמים. נאלצתי לשנות מדיניות ולהתחיל לאשר פוסטים לפני הפרסום. החלטתי שלא תהיה פוליטיקה בקבוצה, ופולין תהיה רק יעד תיירותי ולא נושא לדיון פוליטי. היו גם כאלו שהחליטו לבטל את הנסיעה שלהם לפולין. אבל למרות הכל, אני חושבת שהשילוב של ההיסטוריה היהודית של פולין, בילויים וקניות, הפכו לשילוב מנצח עבור ישראלים" אומרת סיגנר.

פולין, בעיני ישראלים רבים, עדיין מצטיירת כמדינה אנטישמית, במיוחד לאור המחלוקת האחרונה. מה יש לך לומר לישראלים שקוראים את הכתבה?

"אני חושבת שהשיח סביב פולין השתנה בשנים האחרונות. פולין הפכה ליעד מספר אחד עבור ישראלים, וורשה מחליפה את ברלין. אני מעולם לא נתקלתי באנטישמיות בפולין. כאשר אני מספרת לאנשים שאני מישראל, אני רואה את המבט בעיניים שלהם משתנה. אני מרגישה מאוד אהובה בפולין. אני רואה בקבוצה הזו גשר בין ישראלים ויהודים לפולנים, והרבה מאוד אנשים כותבים לי שהחליטו לבקר בפולין רק בזכות הקבוצה שלי, וכל מי שהיה בפולין משתף מידע עם החברים האחרים".

הפופולריות של הקבוצה הגיעה גם אל אוזני ראשי עיריית ורשה, שפנו אל סיגנר וביקשו ממנה לצלם סרטון תדמית על ורשה עבור תיירים ישראלים. "אני בקשר עם מוסדות שונים כמו המכון הפולני בישראל, שם אני מרצה על ורשה. אני בקשר עם חברת התעופה הפולנית לוט, ועם עיריית ורשה שמעבירה לי מדי יום רשימת אירועים, אותה אני מפרסמת בקבוצת הפייסבוק. אני בקשר גם עם נציגי לשכת התיירות בכל הערים הגדולות, והם עצמם עונים לפעמים על כל השאלות של חברי הקבוצה שלי". מלבד הקבוצה המרכזית, מפעילה דניאלה עוד שתיתתי קבוצות – "חופשה על ילדים" בה משתפים החברים מידע על מסלולי טיול המתאימים לכל המשפחה, וקבוצת "שופינג בפולין" המתרכזת כמובן במקומות מועדפים לקניות מוזלות.

ההצלחה של הקבוצה הביאה להקמתה של קבוצת פייסבוק מקבילה עבור תושבי פולין בשם "חופשה בישראל". הקבוצה מונה מעל 5,000 חברים רשומים, מרביתם תושבי פולין שמתעניינים בחופשה בישראל או חזרו מחופשה בישראל ומחליפים מידע רב ביניהם. את הקבוצה הזו הקים ולודק רובין, ישראלי עם שורשים פולניים, שראה את ההצלחה של הקבוצה של דניאלה והחליט לפתוח קבוצה דומה עבור הפולנים המתעניינים בביקור בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!