דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

הדרך להשתלבות / המדינה לביה"ד הארצי: בטל הקפאת ההכשרה הנפרדת לגברים חרדים בשירות המדינה

ביה"ד האזורי לעבודה הורה למדינה, לפני שבועיים, להוסיף נשים להכשרה, שהחלה כבר, אחרת תוקפא התוכנית | הבוקר (א') עתרה המדינה לביה"ד הארצי, שאישר לעכב יישום ההחלטה באופן זמני, וישמע את טענות הצדדים בהמשך השבוע

נשים חרדיות בכנס קידום תעסוקה של נשים במרכז הטכנלוגיה של משרד הכלכלה. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
נשים חרדיות בכנס קידום תעסוקה של נשים במרכז הטכנלוגיה של משרד הכלכלה. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המדינה ערערה היום (ראשון) על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים , שהורה לשלב עשר נשים בקורס הכשרת צוערים חרדים בשירות המדינה, הנמצא כעת בשלביו המתקדמים.  בית הדין הארצי הורה להקפיא את יישום הפסיקה עד למתן החלטה אחרת בנושא – אך טרם התייחס לטענות הצדדים. החלטת בית הדין המחוזי התקבלה כפסיקה זמנית במסגרת עתירה שהגישה שדולת הנשים בישראל כנגד התוכנית, "משפיעים/ות – חרדים לשירות הציבורי", המהווה לטענתה תקדים של יישום הפרדה מגדרית בשירות המדינה.

"תוצאתה המעשית של ההחלטה הינה הקפאתה המידית וביטולה של תכנית חשובה שהחלה זה מכבר, המיועדת לעידוד שילובם של בני הקהילה החרדית בשוק התעסוקה בכלל ובשירות הציבורי בפרט" נכתב בבקשת רשות הערעור. עוד הדגישה המדינה כי באוקטובר הקרוב אמור להיפתח קורס זהה – המיועד לנשים חרדיות בלבד. "מלבד הפגיעה הקשה שתיגרם לעמיתים המשתתפים בתכנית" נכתב בבקשה, "הפסקתה עלולה לפגוע פגיעה קשה במאמצים לשילובם של בני הקהילה החרדית, ובאמון השביר של הנמנים עליה ביכולתם להשתלב בשוק העבודה".

משתתפי התוכנית מיועדים לעבוד בשירות המדינה, בסביבת עבודה מעורבת. הקורסים עצמם תוכננו בהפרדה מגדרית, וזאת כמודל ניסיוני לאור מיעוט החרדים המגישים מועמדות במכרזים הכלליים לצוערים בשירות המדינה – על אף מנגנוני ההעדפה המתקנת.

מומחים לחקר החברה החרדית מעידים כי בעוד שיש בה גמישות יחסית באשר לעבודה במרחבים מעורבים, תחום הלמידה וההכשרה בה מתנהל – מגילאי הגן ועד בכלל בהפרדה מגדרית, ומוסכמה זו חוצה את כלל המגזרים החרדיים. יש לציין כי סגל ההדרכה של התוכנית, גם הקורסים המופרדים, מעורב מלכתחילה.

שדולת הנשים עתרה כנגד עצם ההפרדה המגדרית בתוכנית, בטענה כי מדובר בתקדים במסגרתו חודרת הנורמה הפסולה של הפרדה מגדרית לשירות הציבורי. בשלב הראשון, התייחס פסק דינו של בית הדין האזורי אך ורק לסוגיה של פרסום מכרז המיועד לגברים חרדים בלבד, וקבע כי הוא פסול – וכי העובדה שבהמשך, כחצי שנה אחרי כן, פורסם מכרז מקביל לנשים בלבד – אינה משנה זאת שכן  "חוק השוויון בעבודה אינו כולל מנגנון של 'תיקון עתידי של אפליה בדרך של קביעת תנאי של מין נגדי במועד עתידי'". הסוגיה העקרונית של ההפרדה המגדרית בקורס, צפויה להיות נדונה במסגרת ההליך העיקרי המתנהל בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים.

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, שמייצגים את שדולת הנשים בהליך, מסרו כי "לא יכולה להיות מחלוקת כיום כי המדינה לא בדקה את האפשרות של פתיחת קורס לחרדים ללא הפרדה. במצב דברים זה, ניתן היה לקוות שהמדינה תפעל בהתאם להחלטת בית הדין, ולא בניסיון טקטי לעכב את החלטת בית הדין. החלטת בית הדין הארצי מהיום לברר את בקשת המדינה לעיכוב ביצוע בתוך ימים ספורים מלמדת כי בית הדין הארצי יקיים דיון מהיר וענייני. נוכח הלשון הברורה של החוק, שאוסרת על פתיחת משרות למין אחד בלבד, אנו מאמינים שבית הדין הארצי ידחה את הערעור שהגישה המדינה”.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!