דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

אקטיביזם שיפוטי / לבקשת נשיאת העליון, הדיון בפסקת ההתגברות נדחה בשבוע

לשכת ראש הממשלה ביקשה לתאם פגישה בנושא, ביום ראשון הקרוב, עם השופטת אסתר חיות ושרת המשפטים | חיות העמידה כתנאי את דחיית הדיון בוועדת השרים לחקיקה שהיה אמור להיערך אף הוא ביום ראשון | לבקשת ראש הממשלה, דחתה שרת המשפטים את הדיון

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל ומרים אלטשר/ פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל ומרים אלטשר/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פנתה אמש (שני) אל נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על מנת לקבוע פגישה, בנוכחות שרת המשפטים איילת שקד, בה ידונו בפסקת ההתגברות, כפי שסוכם בפורום ראשי סיעות הקואליציה בשבוע שעבר. מלשכת ראש הממשלה ביקשו לקיים את הפגישה ביום ראשון הקרוב, אך חיות מסרה כי תסכים לכך רק אם הדיון בנושא בוועדת השרים לענייני חקיקה, שעל פי הודעת השר נפתלי בנט אמור להתקיים אף הוא ביום ראשון, תידחה לפחות בשבוע.  על פי דיווח בחדשות 10, ביקש נתניהו מהשרה שקד לדחות את הדיון בוועדת השרים, וזו הסכימה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), מתח ביקורת חריפה על הודעת השופטת. "חוצפה שאין כדוגמתה" כתב בדף הטוויטר שלו, "התערבות שיפוטית בוטה בעבודת הממשלה והכנסת. הנשיאה לא עושה לרה"מ שום טובה בזה שהיא 'מואילה בטובה' להיפגש איתו. לא זכור לי גם שהיא נפגשה איתו לדיון לפני שפסלה חוקים של הכנסת בלי למצמץ. אם @netanyahu נכנע הוא משפיל את כולנו עד עפר ומוכיח שהוא פשוט לא מנהיג".

בתחילת השבוע הודיע שר החינוך נפתלי בנט כי כי מיד עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ביום ראשון הקרוב, תובא פסקת ההתגברות לאישור ועדת השרים לחקיקה. על פי בנט, הנוסח שיובא בפני הוועדה יהיה של פסקת התגברות מורחבת, לפיה יידרש רוב של 61 חברי כנסת בלבד כדי לאשר מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ.

הודעתו של בנט הגיעה אחרי שבועות ארוכים בהם התלבטה הממשלה בין פסקת התגברות נקודתית לעניין גירוש המגרים, בין פסקת התגברות מורחבת, וה"המודל הבריטי" שימנע מבג"ץ לפסול חוקים ככלל.

"מדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית: לחוקק את פסקת ההתגברות ולחולל רפורמה במאבק במחבלים ובהוצאת המסתננים הבלתי חוקיים, אך לא פחות מכך בריסון כוחו המופרז של בית המשפט בישראל" אמר בנט, "זאת הסיבה שהודעתי לפני מספר שבועות לראש הממשלה שיש לקדם את החוק אך לצערי, לא רק שהחוק שהצענו לא עלה לדיון, אלא שגם שום חוק אחר לא עלה במקומו. לאחר שנים של סחבת, דיונים וועדות הגיע הזמן לבצע. אנו מצפים שכל חברי חברי הממשלה יתמכו בחוק המאוזן – הגיע הזמן לעבור ממילים למעשים".

במקביל, פרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה נייר עמדה, ממנו עולה כי ביחס לבתי משפט מקבילים בעולם, בג"ץ פוסל מעט חוקים באופן יחסי. על פי נתוני המכון, בישראל נפסלים על ידי בג"ץ בממוצע 0.72 חוקים בשנה. בקנדה, בה נקבעה בחוקה "פסקת התגברות" אך הממשל הפדרלי מעולם לא השתמש בה, בית המשפט פוסל בממוצע 1.6 חוקים בשנה. בארצות הברית הממוצע עומד שני חוקים בשנה, ובגרמניה נפסלים בממוצע מדי שנה לא פחות מ-8.2 חוקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!