דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הכנסה בסיסית לכל / בניגוד להמלצת החוקרים: פינלנד תפסיק תשלום הכנסה קבועה למובטלים

מאז ראשית 2017 שולמה לאלפיים מובטלים קצבה קבועה, גם אם מצאו תעסוקה | למרות שהמוסד הפיני לביטוח לאומי תמך בהרחבת הניסוי, ולמרות שמסקנותיו יתפרסמו רק ב-2019, בחרה הממשלה להקשיח דווקא את תנאי הסף לקבלת קצבאות

׳מה היית עושה אם ההכנסה שלך היתה מטופלת?׳, מפגן שילוט בגרמניה (צילום: Generation Grundeinkommen / flickr).
׳מה היית עושה אם ההכנסה שלך היתה מטופלת?׳, מפגן שילוט בגרמניה (צילום: Generation Grundeinkommen / flickr).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאז ראשית שנת 2017 קיבלו אלפיים מובטלים פינים שנבחרו באופן אקראי קיצבה חודשית בסך 650 אירו, גם אם הצטרפו למעגל העבודה, במסגרת הניסוי הממשלתי הראשון באירופה שבחן את השפעותיה של הכנסה קבועה ובלתי תלויה. כעת הודיעה ממשלת פינלנד כי לא תתמוך בהמשך הניסוי או בהרחבתו, זאת למרות שמסקנותיו עדיין לא נבחנו.

הניסוי יימשך עד לסוף שנת 2018, והמסקנות שיעלו ממנו יפורסמו רק במהלך 2019. המוסד הפיני לביטוח לאומי, קלא, ביקש דווקא להרחיב את הניסוי בשנה הבאה, כדי לבחון איך תשפיע קבלת הקצבה האוניברסלית גם על קבוצה אקראית של אזרחים המשולבים כבר בשוק התעסוקה.

פרופסור אולי קנגס,מהוגי התוכנית, אמר לרשות השידור הפינית כי "שנתיים אינן די זמן כדי להגיע למסקנות מקיפות מניסוי כה רחב. אנחנו זקוקים לעוד זמן ולעוד כסף כדי להשיג תוצאות אמינות". אך לדבריו הממשלה איבדה עניין בתוכנית, כך שמחקר מקיף יותר לא יהיה אפשרי.

הקצבה ששולמה למשתתפי הניסוי לא הייתה גבוהה מספיק על מנת להתקיים ממנה בלבד, אך מטרת הניסוי הייתה לברר כיצד מתן קצבה שלא מתבטלת עם מציאת תעסוקה ישפיע על נכונותם של מובטלים להשתלב בשוק העבודה. עוד ביקשו החוקרים לברר אם מודל זה עשוי לאפשר לממשלה לפשט את מערכת הביטוח הלאומי, ולהתאים אותה יותר לשוק עבודה דינמי המתאפיין בהיעדר ביטחון תעסוקתי.

ב-2015 עמדה האבטלה בפינלנד על כעשרה אחוזים, והניסוי יצא לפועל כחלק מניסיון לבחון חלופות לרפורמה במערכת הרווחה. אך בדצמבר 2017 אישר הפרלמנט הפיני חקיקה ברוח הפוכה דווקא, שחייבה מובטלים להוכיח כי עבדו לכל הפחות 18 שעות מדי שלושה חודשים, על מנת להיות זכאים לדמי אבטלה.

שר האוצר הפיני פטרי אורפו אמר לעיתון Hufvudstadsbladet כי בממשלה שוקלים מספר חלופות אחרות לרפורמות במערכת הרווחה, ביניהן מודל ה"קצבה האוניברסלית" הנהוג בבריטניה, במסגרתו החליפה קיצבה אחת אחידה שורה של קצבאות והטבות – כמו ניכוי מס בגין ילדים, סיוע בדיור, קצבת אבטלה, השלמת הכנסה ועוד.

ואם לא הייתם חייבים לעבוד?

הרעיון של חלוקת כסף על ידי המדינה לכלל האזרחים – עובדים ולא עובדים – בסכום המאפשר קיום בסיסי, צובר פופולריות הולכת וגדלה, ונתמך בין היתר גם על ידי מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג.

פעילים פוליטיים וכלכלנים משמאל, מקווים באמצעות שיטה זו לצמצם את היקפי העוני. רבים סבורים כי תהליכים טכנולוגיים של אוטומציה צפויים להוביל לירידה חדה במספר המשרות בעולם – ולפיכך מאמינים כי מודל זה עשוי לענות על חלק גדול מהחששות הנובעות מאבטלה רחבת היקף  תוך חלוקה של פירות האוטומציה בקרב כלל החברה, באופן שיאפשר לכלל האזרחים לעבוד פחות. מנגד, ישנם גם כלכלנים ימנים, הסבורים כי מודל קצבת הקיום האוניברסלית, עשוי להחליף את מערכת הרווחה בכללותה ואת כלל הקצבאות הקיימות בה.

בשנות השישים והשמונים נעשו ניסויים מקומיים ביישום הרעיון בקנדה ובארה"ב. גם במחלקת המחקר של הביטוח הלאומי בישראל, עלתה בעבר האפשרות לנסות ולבצע ניסוי מסוג זה בארץ. ביוני 2016 נערך משאל עם בשוויץ באשר לחלוקת קצבת קיום אוניברסלית, אולם תושבי המדינה הפילו את ההצעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!