דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

RedForEd# / המורות והמורים בארה"ב מלמדים את הרפובליקאים שיעור באזרחות

שביתת מורים גדולה צפויה היום בארבע מדינות מהשמרניות ביותר בארה"ב | המורות והמורים מוחים על שכר זעום אך גם דורשים להגדיל את תקציבי החינוך ולהפסיק את הצמצום התקציבי שהחל ב-2008 | "כולנו מכוונים לאותה המטרה - השקעה גדולה יותר במערכת החינוך"

יונתן קירשנבאום

גלי מחאות המורים בארה"ב מתפשטים גם למדינות נוספות – לפני שבוע הכריעו בהצבעה חברי ארגון המורים במדינת אריזונה לצאת לשביתה נגד תת התקצוב של מערכת החינוך במדינה, והיום (חמישי) צפויים עשרות אלפי מורים גם מדינות קולרדו, קנטקי ואוקלהומה, לשבות בדרישה לבטל את הקיצוצים המתמשכים במערכת החינוך במדינותיהם ולהגדיל את ההשקעה.

תנועת מחאת המורים החדשה, המארגנת את השביתה היום יוצאת דופן בדרישותיה. לפני כשבועיים הבטיח מושל מדינת אריזונה העלאה של 20% בשכר המורים, כפי שדרשו, אך המורים החליטו שלא להסתפק בזה, וקוראים תיגר על לב המדיניות הניאו ליברלית המונהגת במדינה. המורים דורשים להפסיק לאלתר את קיצוץ מסי החברות, כדי לממן העלאה משמעותית בתקצוב מערכת החינוך הציבורית. "כדי שהילדים שלנו יצליחו אנחנו חייבים להשקיע בהם כסף", אומרה אחת המורות לעיתון האמריקאי "נמיו יורק טיימס".

"כולנו מכוונים לאותה המטרה – השקעה גדולה יותר במערכת החינוך. זו מערכת ציבורית, והיא צריכה להבטיח את יכולתם של כולם להצליח", אומר מורה נוסף. כל ארבע המדינות בהן מתקיימות מחאות מורים ביצעו קיצוצים חדים בתקצוב מערכות החינוך הציבורית בשנים האחרונות, במקביל לקיצוצי מיסים. כל ארבעת המדינות גם נשלטות על ידי המפלגה הרפובליקנית, וברובן קיימים חוקים המגבילים את כוחם של איגודי העובדים.

הזכות לעבוד?

החוקים, המכונים "חוקי הזכות לעבוד", חוקקו בשנים האחרונות ב-28 מדינות אמריקאיות. החוקים מגבילים למעשה את היכולת של איגודי העובדים לגייס עובדים חדשים לשורותיהם, והביאו לירידה דרמטית במספר העובדים המאוגדים במדינות אלו. במדינת אריזונה למשל שכר המורים הוא נמוך במיוחד, ועומד על כשני שלישים מהשכר הממוצע, אך איגוד המורים במדינה איבד הרבה מכוחו בשנים האחרונות.

לכן, לפני מספר חודשים החליטו מורים מאריזונה להקים ארגון חדש, שיוכל להוביל את המאבק למען החינוך הציבורי. בשיתוף פעולה עם איגוד המורים במדינה הקימו אותם המורים את ארגון "Arizona Education Association and Arizona Educators United", באמצעות הפייסבוק. מובילי המאבק אימצו כסמל את הצבע האדום ואת ההאשטג #RedForEd (אדום למען החינוך).

"אנחנו רואים מורים שמחליטים לקום ומרימים את קולם למען התלמידים ועושים את זה באופן שאי אפשר להתעלם ממנו" אומר ג'ו תומאס, ראש איגוד המורים העצמאי, שהוקם על ידי נוח קרבליס, מורה למוסיקה בבית ספר יסודי. "אם נקבל את הסטטוס קוו כמו שהוא, זה הרבה יותר גרוע מלפספס כמה ימי לימודים" אמר, והוסיף כי "הפגיעה החמורה ביותר בתלמידים תהיה אם לא נפעל עכשיו".

הדרישות: הקטנת כיתות והגדלת תקציב החינוך

ארגון המורים החדש מוביל מאבק עם רשימת דרישות רדיקלית במיוחד. מעבר להעלאת השכר של 20%, שמושל המדינה הבטיח כבר לקדם, דורשים המורים שינוי בסדרי העדיפויות הכלכליים במדינה. המורים דורשים מהמדינה להבטיח כי העלאות השכר ימשיכו על להשוואה עם השכר הממוצע. בנוסף, דורשים תקצוב נוסף לבתי הספר שיאפשר להוריד את מספר התלמידים בכיתות ל-23.

עם זאת, הדרישה מרחיקת הלכת ביותר של המורים היא הגדלת תקציב מערכת החינוך במדינה במיליארד דולר בשנה, עד לחזרה לרמת ההוצאה של לפני עשור. מאז המשבר הכלכלי ב-2008 קיצצו מספר מדינות בארה"ב בתקציב בעקבות הורדת מיסים משמעותית. באותה התקופה הציעו פוליטיקאים מהימין הפוליטי לבצע הורדת מיסים לעשירים, כאופן לעודד השקעה ולהביא לצמיחה. כדי להימנע מיצירת גירעונות עמוקים הטיפו אותם הפוליטיקאים לבצע צמצום תקציבי.

מורים ועניים

בשבועות האחרונים התקיימו שורה של הפגנות בהשתתפות עשרות אלפי מורים, הורים ותלמידים, בדרישה להגדיל את תקציב החינוך במדינה. בהפגנות סיפרו מורים רבים כי הם נאלצים למצוא עבודות נוספות כדי להשלים הכנסה בעקבות השכר הנמוך. מורים נוספים סיפרו כי תת התקצוב בבתי הספר דורש מהם לחפש תרומות כדי לממן רכישת ציוד חיוני, ובמקרים קיצוניים נאלצו מורים אחדים לממן רכישת ציוד מכיסם.

המאבקים בארבעת המדינות הצליחו להביא בחודשים האחרונים הישגים משמעותיים לטובת המורים. בוורג'יניה המערבית הצליח ארגון המורים להשיג העלאה של 2,000 דולר בשכר, ובאוקלהומה זכו המורים בהעלאה של 6,000 דולר. למרות ההצלחות המרשימות הממשלות באותן המדינות הצהירו כי במידה וימשיכו השביתות, הם ינסו למנוע אותם באמצעות צווי בית משפט. ארגוני המורים החדשים עוד אינם מוכרים כארגוני עובדים רשמיים, ולטענת הממשלות אין להם הסמכות להכריז על שביתה של כלל המורים במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!