דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צ'כיה

בירת ישראל / הצ'כים רומזים כי יצטרפו לארה"ב וגוטמאלה ויעבירו השגרירות לירושלים

נשיא צ'כיה מילוש זמאן הביע גם תקווה מעשים קונקרטים ביחס לשתי המדינות יתרחשו בהקדם | טרם העברת השגרירות יעברו כמה מוסדות תרבות צ'כים מת"א לירושלים

נשיא צ'כיה מילוש זאמן בפגישה עם רה"מ נתניהו בביקורו בישראל (צילום: AP Photo/Baz Ratner, Pool)
נשיא צ'כיה מילוש זאמן בפגישה עם רה"מ נתניהו בביקורו בישראל (צילום: AP Photo/Baz Ratner, Pool)
שי ניר

נשיא צ'כיה מילוש זמאן הביע נכונות להעביר את השגרירות הצ'כית מתל אביב לירושלים. בטקס קבלת פנים לאירוע לציון שבעים שנים לעצמאותה של מדינת ישראל, אמר זמאן כי הוא "מקווה" שהשגרירות הצ'כית תעבור לירושלים ב-3 שלבים, וביחס ליחסי שתי המדינות כי, "אנו לא זקוקים לסיסמאות אלא למעשים קונקרטים".

השלב הראשון עליו דיבר זמאן הוא פתיחת קונסוליה של כבוד בחודש הבא בירושלים בראשות קונסול של כבוד דן פרופר. השלב השני יהיה להעביר פעילות של מוסדות צ'כים בתחומי ההשקעות, מסחר, תיירות ומרכז תרבות מת"א לירושלים. הנשיא הצ'כי לא פירט את השלב השלישי. בהמשך דבריו ועל רקע הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הממשל האמריקאי מכיר בירושלים כעיר הבירה של ישראל, אמר זמאן כי הוא דוחה את הטענה כאילו צ'כיה העתיקה מארה"ב אלא, "ארה"ב העתיקה את ההצעה שלי".

מאוחר יותר הבהיר משרד החוץ הצ'כי כי קונסולייה של כבוד תפתח בחודש מאי וכי עד סוף השנה יפתח מרכז צ'כי במערב העיר ירושלים. במשרד החוץ הצ'כי הדגישו כי שני המוסדות ישפרו את "שיתופי הפעולה" צ'כיה-ישראל "בתחומים רבים".

במשרד החוץ הצ'כי הדגישו כי אין בהקמת המוסדות במערב העיר ירושלים להעיד על עמדתם ביחס להסכם סופי עתידי על מעמדה של העיר ירושלים בהקשר של הסכסוך הישראלי פלסטיני, והוסיפו כי הם עומדים מאחורי עמדת האיחוד האירופאי כי העיר ירושלים תהיה עיר הבירה של מדינת ישראל ו"המדינה העתידית הפלסטינית".

הפוליטקאים מברכים:

צ'כיה מצטרפת לשורה של מדינות שהודיעו כי יהיו משמעויות קונקרטיות לשינוי היחס כלפי ירושלים עיר הבירה של ישראל בהן ארה"ב וגואטמאלה.

שר התקשורת איוב קרא ברך על ההצהרות הצ'כיות וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי, "עוד שגרירות עוברת לירושלים והפעם התודה והברכה לנשיא הצ'כי מילוש זמאן. העובדות בשטח מדברות בעד עצמן – ולאט לאט מדינות רבות בעולם יעבירו בעקבות ארה"ב את השגרירויות שלהן לבירת ישראל הנצחית, ירושלים".

שר הביטחון אביגדור ליברמם ברך גם הוא בחשבון הטוויטר שלו וכתב, "אני מברך את נשיא צ'כיה מילוש זמאן על החלטתו להעביר את שגרירות צ'כיה לירושלים. הצעד המנהיגותי של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מבשר על שינוי ביחס של מדינות העולם לירושלים. ירושלים היא בירתנו הנצחית והאהובה, נמשיך לחזק אותה ולבנות אותה."

שר ירושלים והמורשת זאב אלקין אמר, "אני מברך על הכרזתו של נשיא צ'כיה על העברת השגרירות הצ׳כית לירושלים. מימוש ההכרזה הזאת, ללא ספק, יביא גם מדינות נוספות ללכת בדרך שהתווה הנשיא טראמפ ולהעביר את השגרירויות שלהם לירושלים. אנחנו במשרד ירושלים והמורשת נעשה הכל על מנת לסייע ולזרז את המעבר. כבר למעלה משנה שאנו, יחד עם משרד החוץ, מפעילים תוכנית בינלאומית נרחבת לשיפור מעמדה הבינלאומי של ירושלים, ואין ספק שתהליך העברת השגרירויות הזרות לירושלים הוא צעד חשוב במאבק על המעמד של ירושלים כבירת מדינת היהודים לאורך הדורות."

ח"כ רחל עזריה (כולנו), לשעבר ס' ראש עיריית י-ם, בירכה בטוויטר על החלטת נשיא צ'כיה: "יותר ויותר מדינות מעבירות את השגרירות שלהן לירושלים, ועוד רגע יהיה קשה לדמיין שהיו אי פעם במקום אחר. מברכת את נשיא צ'כיה שכעת הודיע על המעבר, וקוראת למדינות נוספות ללכת בעקבותיו. ירושלים היא הלב שלנו, בירת מדינת ישראל, והופכת סוף סוף להיות הבית הטבעי של הדיפלומטים בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!