דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
NSL

מחאת הכריעה / נחשף: בעלי קבוצות הפוטבול ב-NFL חששו מביקורת של טראמפ

בזמן שהקוורטרבק קולין קאפרניק, שחקן הפוטבול שיזם את המחאה נגד אלימות משטרתית כלפי שחורים, כאשר כרע ברך בעת ההמנון בסוף משחק, משלם מחיר אישי ויושב בבית, חשף הניו-יורק טיימס תמלילי שיחה בין בעלי הקבוצות והשחקנים

שחקני קבוצת הפוטבול מיאמי דולפינז כורעים ברך במהלך השמעת המנון ארה"ב כמחאה על מצב השחורים, נובמבר 2017 (AP Photo/Bob Leverone)
שחקני קבוצת הפוטבול מיאמי דולפינז כורעים ברך במהלך השמעת המנון ארה"ב כמחאה על מצב השחורים, נובמבר 2017 (AP Photo/Bob Leverone)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

השבוע האחרון היה שבוע דרמטי מבחינת חשיפת ההתנהלות מאחורי הקלעים בליגת הפוטבול ה-NFL, כאשר הניו-יורק טיימס פרסמו תמלילי שיחה שהתקיימה בחודש אוקטובר בין בעלי הקבוצות לנציגי השחקנים. מטרת השיחה הייתה להפסיק את מחאת "כריעת הברך" של שחקני הליגה בזמן נגינת ההמנון, ולהגיע להסכמה על דרך חלופית להתמודד עם הנושאים החברתיים שהציתו את המחאה.

בפתח הישיבה נשמע נשיא הליגה רוג'ר גודל, כשהוא מבקש "בואו נבטיח שנשאיר את השיחה חסויה". השיחה, שהתקיימה במשך 3 שעות, חושפת את רגעים מרתקים מאחורי הקלעים של ליגת ה-NFL והצד הפנימי בדיאלוג שמתקיים בין הבעלים לשחקנים באחד מרגעי המחלוקת הגדולים אי פעם בספורט האמריקאי.

מתוך תמלילי השיחות ניתן להבין באופן ברור את חששם של הבעלים מהתערבותו של נשיא ארה"ב טראמפ ומהביקורת הפומבית שלו כנגד הליגה, מנהלי הקבוצות שלא עוצרים את המחאה ושחקני הליגה שבוחרים למחות נגד האלימות כלפי שחורים ע"י כוחות המשטרה ברחבי ארה"ב.

מהתמלילים ניתן ללמוד גם כי השחקנים האשימו את בעלי 30 הקבוצות בהחלטה מובהקת להכניס את מנהיג המחאה הקוטרבק קולין קאפרניק לרשימה השחורה, ולא להחתימו באף קבוצה במהלך העונה הקודמת. התמלילים שנחשפו יכולים לעזור כעת לקאפרניק במשפט שהוא מנהל נגד בעלי הקבוצות באותה הטענה.

קריס לונג, שחקן ההגנה של פילדלפיה איגלס, דיבר במהלך הישיבה על החלטה כביכול של בעלי הקבוצות למחוק את חברם קאפרניק, בגלל דעותיו החברתיות, "אם הוא היה עכשיו בסגל (של אחת הקבוצות) כל הדיונים והמשא ומתן הזה היה יכול להיות דבר חיובי". לונג הוסיף שאינו מעוניין "להטיף לאף קבוצה" איזה קוורטרבק הם צריכים להחתים. אבל "אנחנו כולנו מסכימים בחדר הזה כשחקנים, שהוא צריך להיות בסגל".

"זה מרושע ונורא"

הבעלים חשפו במהלך השיחה את הפחד הגדול שלהם מהנשיא האמריקאי והשימוש הפוליטי שהוא עושה על גבה של הליגה, למרות שרוב בעלי הקבוצות הם מתומכיו הפומביים, ואף לקחו חלק במימון הקמפיין שלו לנשיאות. הבעלים היהודי-אמריקאי של 'ניו אינגלנד פטריוטס' דיבר על ההשלכות שהתערבותו הפומבית של טראמפ "הבעיה שלנו היא שיש לנו נשיא שינצל את המחאה כדי לקדם את הרעיונות שלו שזה לא למען האינטרסים של אמריקה. זה מרושע ונורא. אנחנו חייבים להיזהר לא להיות טרף של טראמפ או מישהו אחר. אנחנו צריכים למצוא דרך לא להיות מפולגים".

במהלך השיחות הגיעו המשתתפים להסכמה להפסיק את המחאה תמורת השקעה של 90 מיליון דולר בתכניות לצדק חברתי בקהילות המקומיות בארה"ב, אבל לא הצליחו להסכים על חזרתו של קאפרניק למגרשים. למרות הניסיון להראות אחדות שורות, לכולם ברור שהצעד הזה מגיע לאחר שנתיים שלמות שהשחקנים נלחמו בבעלי הליגה ואפילו בנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, על זכותם הלגיטימית למחות.

החלטה של הבעלים להפסיק להתנגד למחאה ולבטל אותה דורשת מהם להשקיע סכום כסף קטן יחסית, במובנים של ליגה שמגלגלת מיליארדי דולרים כל עונה.

השחקנים מבחינתם השיגו את מטרתם, אולם הקוורטרבק קולין קאפרניק, האיש שיזם והצית את המחאה לפני שנתיים, כאשר כרע ברך בזמן נגינת ההמנון האמריקאי לפני תחילת המשחקים של קבוצתו סן פרנסיסקו 49', משלם את המחיר. קאפרניק ממשיך לראות את משחק הפוטבול מביתו, כאשר אף קבוצה אינה מוכנה לקחת אותו אפילו כאחרון שחקני הספסל.

הכבוד

ביום שבת האחרון זכה קאפרניק בהערכה משמעותית על מאבקו החברתי, כאשר קבל את הפרס של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל על פעילותו לקידום זכויות האדם. מי שהצטרף אליו לטקס היה חברו לשעבר לקבוצה, אריק ריד. בנאום קבלת הפרס שלו הוא התייחס להרג והאלימות המשטרתית בארה"ב כנגד האכלוסיות האפרו-אמריקאית והלטיניות "הדיכוי והדה-הומניזציה של הגזענות נרקבים בתוך מרקם האנושי השברירי של האומה שלנו – שהשפעתו ניכרת בלינץ 'החוקי של אנשים שחורים וחומים על ידי המשטרה, ומאסר המוני של בני אדם שחורים וחומים במתחם הכלא התעשייתי"

קאפרניק ממשיך את מאבקו החברתי ומסרב לוותר על ערכיו כדי להמשיך לשחק את המשחק האהוב אליו גם אם זה יגרום לסיום הקרירה המקצוענית שלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!