דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

הפגנות ברצועה / מאות פלסטינים ניסו לעבור את הגדר; הפלסטינים מדווחים על הרוג ועשרות פצועים

על פי דיווחים של עדי ראייה לפחות שלושה מפגינים הצליחו להיכנס לשטח ישראל, אך נמלטו בחזרה לרצועה תוך זמן קצר | ראשי חמאס קראו לנקמה על חיסול המהנדס במלזיה

עזתים מיידים אבנים ושורפים צמיגים בהפגנות מול גדר הגבול. 20 באפריל (AP Photo/ Adel Hana)
עזתים מיידים אבנים ושורפים צמיגים בהפגנות מול גדר הגבול. 20 באפריל (AP Photo/ Adel Hana)
שי ניר

הפגנות המחאה בגבול רצועת עזה התחדשו בשעות הצהריים (שישי), זה השבוע החמישי ברציפות. לפני זמן קצר התקרבו מאות מפגינים לגדר שבין  בניסיון להיכנס לשטח ישראל, כוחות צה"ל הגיבו באש חיה.  משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג אחד ו-47 פצועים מאש חיה של כוחות צה"ל. עימותים בין מפגינים וכוחות צה"ל נערכים גם באזור חברון.

על פי דיווחים של עדי ראייה, לפחות שלושה מפגינים הצליחו להיכנס לשטח ישראל לזמן קצר, לפני שנמלטו בחזרה לרצועה.

מוקדם יותר דיווח משרד הבריאות הפלסטיני מדווח על 25 פצועים בעימותים עם כוחות צה"ל, אשר הועברו לטיפול בבתי החולים ברצועה. על פי דיווחים לא רשמיים, לפחות חמישה מהם נפצעו מאש חיה. עימותים בין מפגינים וכוחות צה"ל נערכים גם באזור חברון. משרד הבריאות ברמאללה דיווח על פצוע קל מירי כדורי גומי, שפונה לבית החולים בחברון.

בעזה נערך אמש  טקס הלווייתו של המהנדס פאדי אל-בטש שחוסל לפי טענת הפלסטינים במלזיה על ידי סוכני המוסד הישראלי. למרות התנגדות שר הביטחון אביגדור ליברמן, הועברה גופתו של המהנדס לרצועת עזה דרך מעבר הגבול ארז, לאחר התערבות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי שאישר את העברת הגופה דרך מעבר רפיח.

במקביל נערכים בצה"ל להפגנות אלימות בתום התפילות במסגדים ומצפים לאלפים שיגיעו לגבול הישראלי, ישהו במתחמי האוהלים משם ינסו להגיע אל גדר המערכת כדי לעורר פרובוקציות אלימות כמדי יום שישי. במערכת הביטחון לא פוסלים אפשרות כי על רקע חיסול המהנדס הפלסטיני ינסו חוליות טרור לבצע פיגוע נקמה בחסות ההפגנות.

ההפגנות היום נערכות בסימן "הצעירים המהפכניים" והמפגינים צפויים ליידות אבנים ולהעביר צמיגים, ולהשליך נעליים על חיילי צה"ל. עם תחילת ההפגנות ניסו עשרות פלסטינים לחצות את גדר המערכת, וכוח צה"ל ירה לעבר אחד מהם ופגע בו.

בדיון שנערך אמש במועצת הביטחון של האו"ם בנושא המזרח התיכון, התייחס ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזה"ת למצב על גבול רצועת עזה וקרא לישראל ולחמאס לרסן את פעולותיהן על הגדר. "ישראל חייבת למנן את השימוש בכוח ולהקטין את השימוש בנשק חם. חמאס חייבים לשמור על המפגינים הרחק מהגדר ולהימנע מפעולות אלימות ומתגרות. הילדים המצויים תחת סיכון חמור צריכים להישמר מוגנים באופן מיוחד".

מלדנוב התייחס בדבריו גם למצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה וקרא להפסקת הפעילות המזויינת ברצועת עזה מבלי לנקוב באחראים. "על כל הפעילות המזויינת בעזה, הכוללת חפירת מנהרות ושיגור טילים, להיפסק. הם מאיימים על חייהם של ישראלים ופלסטינים", אמר מלדנוב והוסיף כי הוא קורא לכל המדינות החברות באו"ם "לגנות מעשים אלה".

הפגנות בדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, 30 במרץ 2018. (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90).
הפגנות בדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, 30 במרץ 2018. (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90).

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון האשים בדיון את ארגון הטרור חמאס, השולט ברצועת עזה, כי הוא האחראי למותם ולפציעתם של המפגינים הפלסטינים. "מנהיגי החמאס משתמשים בנשים וילדים כמגנים אנושיים בעוד שהם מתחבאים מאחוריהם בתקווה שהם יפגעו ואף ימותו. זוהי תמצית הרוע", אמר דנון והוסיף כי "עבור ההנהגה הפלסטינית כל מוות הוא הזדמנות לתמרן את דעת הקהל. לישראל יש אחריות להגן על ריבונותה ואנחנו פועלים ככל הניתן כדי לצמצם את מספר הנפגעים אך אני רוצה להבהיר, לא נתנצל על הגנה על מדינתנו. חמאס נושא באחריות המלאה לכל פצוע או הרוג פלסטיני בהפגנות."

שלשום (רביעי) מת מפצעיו בבית החולים תל השומר אחמד אבו חוסיין, עיתונאי פלסטיני שנפגע מירי אש חיה לפני כשבועיים על גבול רצועת עזה. על-פי דיווחים פלסטינים אבו חוסיין נורה במרחק של 350 מטרים מהגדר למרות שחבש קסדה לראשו ואפוד מגן כחול עליו נכתב PRESS (עיתונות). אבו חוסיין הוא העיתונאי הפלסטיני השני שנהרג בתקופה האחרונה. לפני כשבועיים נהרג יאסר מרתג'א במהלך ההתנגשויות האלימות בגבול הרצועה. בצד הפלסטיני פרסמו סרטון שמראה את הרגע בו הוא נורה וכי גם במקרה זה לבש בגד עליו כתובה המילה PRESS. בהמשך התפרסמו בישראל דיווחים על היותו בעל תפקיד ופעיל בזרוע הצבאית של החמאס, אך עם זאת, לא הוצגה כל ראייה שהצדיקה את הירי עליו באש חיה.

היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)
היערכות צה"ל מול גבול עזה 30 במרץ (צילום: דו"צ)

ביום שישי שעבר נהרגו ארבעה פלסטינים ולדברי משרד הבריאות הפלסטיני נפצעו כ-729 מפגינים. מבין ההרוגים היה נער בן 15, מוחמד אברהים איוב, שמותו תועד בסרטון והופץ ברשתות החברתיות. הפרות הסדר האלימות כללו פגיעה בתשתיות ביטחוניות, הבערת צמיגים, יידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל וניסיונות הצתה בישראל באמצעות עפיפונים שנשאו אמצעי תבערה. בהפרות הסדר האלימות השתתפו כ-10,000 פלסטינים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!