דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקיקה

חקיקה בהסכמה? / פגישת נתניהו-חיות על פסקת ההתגברות: "דיון מעמיק ורציני"

בפגישה, שארכה כשעתיים, השתתפו גם שרת המשפטים איילת שקד וסגן נשיאת העליון השופט חנן מלצר | סיעת הבית היהודי לוחצת על רה"מ להעלות את הנושא לאישור ועדת השרים כבר בשבוע הבא

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל ומרים אלטשר/ פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל ומרים אלטשר/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (ראשון) עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כדי לדון בסוגיית פסקת ההתגברות שאמורה לצמצם את יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים שאושרו על ידי הכנסת. בפגישה, שנערכה בלשכת ראש הממשלה וארכה כשעתיים, השתתפה גם שרת המשפטים איילת שקד וסגן נשיאת העליון השופט חנן מלצר. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בדיון הושמעו כל העמדות וכי "היה דיון מעמיק ורציני".

נתניהו יזם את הפגישה אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ייעץ לו להיפגש עם נשיאת העליון בטרם יקבל החלטה בנושא. בשבוע שעבר, התנתה השופטת את הפגישה עם נתניהו בכך שפסקת ההתגברות אותה רצה השר נפתלי בנט להעלות הבוקר לאישור ועדת השרים לחקיקה, תדחה. בהמשך, ולבקשת ראש הממשלה, נדחה הגיון בהצעתו של בנט, לפיה יידרש רוב של 61 ח"כים על מנת לחוקק מחדש חוק אותו פסל בג"ץ, לשבוע הבא. בסביבת נתניהו טענו שדחיית הפגישה היא עניין טכני ולא אידאולוגי.

הלחץ הכבד ביותר לכיוון חקיקת פסקת התגברות מגיע מכיוון הבית היהודי. המפלגה לוחצת על נתניהו מזה שבועות ארוכים לקדם את החקיקה, ולאחר שהבאת החוק נדחתה בעקבות הפגישה עם חיות, הודיעו כי מיום ראשון הבא, אם החוק לא יעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, חברי הכנסת של הבית היהודי לא ישתתפו יותר בהצבעות עם הקואליציה. הבית היהודי אף הזכיר כי הליכוד מחויב על פי ההסכם הקואליציוני לתמוך בפיסקת ההתגברות כפי שמקדם כעת בנט.

"סיעת הבית היהודי נחושה להעביר את פיסקת ההתגברות, המהלך החוקתי החשוב מזה 25 שנה. זהו הבסיס למשילות, להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים ולמאבק אפקטיבי בטרור. אסור להחמיץ הזדמנות היסטורית להשבת האיזון בין הממשלה לבין בג"ץ שחרג מסמכותו", נכתב בהודעה.

בשבוע שעבר פרסם  המכון הישראלי לדמוקרטיה נייר עמדה, ממנו עולה כי ביחס לבתי משפט מקבילים בעולם, בג"ץ פוסל מעט חוקים באופן יחסי. על פי נתוני המכון, בישראל נפסלים על ידי בג"ץ בממוצע 0.72 חוקים בשנה. בקנדה, בה נקבעה בחוקה "פסקת התגברות" אך הממשל הפדרלי מעולם לא השתמש בה, בית המשפט פוסל בממוצע 1.6 חוקים בשנה. בארצות הברית הממוצע עומד שני חוקים בשנה, ובגרמניה נפסלים בממוצע מדי שנה לא פחות מ-8.2 חוקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!