דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוויון

בריאות / המדינה נגד פתיחת הליך הפונדקאות ללהט"ב: "עשויה להוביל לתוצאות חמורות"

בדיון בכנסת בנוגע להרחבת מעגל הנשים הזכאיות לביצוע הליך פונדקאות, ביקרו חלק מהנוכחים את עמדת הממשלה ואיימו כי לא יצביעו בעד הצעת החוק | ח"כ יעל גרמן: "הסיפורים שלכם הם תירוץ כדי לתת לקבוצה קטנה לקבוע לכולם" | ח"כ מוטי יוגב בתגובה: "לא ניתן להחשיך את העולם"

משפחה חד-מינית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
משפחה חד-מינית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה דנה הבוקר (שני) בהצעת החוק הממשלתית לפיה יורחב מעגל הנשים הזכאיות לבצע הליך פונדקאות בישראל גם לנשים ללא בן זוג אשר סובלות מבעיה רפואית שלא מאפשרת להן לשאת היריון. חברי כנסת ונציגי עמותות להט"ב קראו לאפשר גם לבני זוג חד-מיניים לבצע הליך פונדקאות, זאת לאור פסק דין חלקי שנתן בג"ץ, אשר ביקש מהכנסת לבחון ולהכריע בסוגיה.

במהלך הדיון אמר בדמעות ראש פורום המדיניות הציבורית וחבר הוועד המנהל באגודה למען הלהט"ב, עודד פריד: "אני גבר הומו שרוצה ילדים. אני רוצה להיות אבא. איזה פתרון מציעים לי? אסור לי לאמץ, אסור פונדקאות. אתם חורצים את דיני. אני בן 36, מתי יגיע החוק שיאפשר לי להיות הורה? זה ממש כמו להפלות בין שחורים ללבנים".

נציגות משרד הבריאות, עורכת הדין שמרית כהן-לשם ונציגת משרד המשפטים עורכת הדין מצדה מצלאווי הודיעו כי סגן שר הבריאות ליצמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם שר הבריאות, סבורים שהליכי הפונדקאות צריכים להיות מצומצמים לעניינים בריאותיים בלבד. "הממשלה לא מתעלמת מהקושי של גברים יחידנים וזוגות חד-מיניים, אך קשה לסווג אותו כקושי רפואי. פתיחת הפונדקאות לאוכלוסיות נוספות עלולה להוביל לתוצאות חמורות כמו עליית מחירים אדירה וכסף שחור".

לאחר הדיון ביקשה דוברות משרד המשפטים לציין כי "בעקבות פסק הדין החלקי של בית המשפט העליון והדיונים שהתקיימו בוועדת הבריאות בעניין, סבר היועץ המשפטי לממשלה כי מן הראוי להביא את הסוגיה לבחינת גורמי המדיניות הרלוונטיים במשרד הבריאות. לפיכך, פנה היועץ המשפטי לממשלה לשר הבריאות, וביקש להביא לבחינתו את האפשרות לפתיחת הליכי הפונדקאות בישראל גם לאוכלוסיות נוספות, ואף ציין את היתרון הקיים ביצירת הסדר הנותן מענה כלשהו גם לאוכלוסיות אלו" לדברי המשרד, במענה לפנייה זו השיב סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, כי משרד הבריאות מבקש להשאיר את נוסח ההצעה הנוכחי על כנו, ופירט את הנימוקים לכך. עוד לדברי משרד המשפטים, "לאחר שנציגת משרד הבריאות הציגה את עמדת המשרד בדיון היום, ציינה נציגת משרד המשפטים כי הגם שהיועץ המשפטי לממשלה רואה יתרון ביצירת הסדר הנותן מענה לאוכלוסיות נוספות שאינן כלולות בהצעת החוק, ככל שמשרד הבריאות אכן יחליט להותיר את ההצעה במתכונתה הנוכחית, הרי שלעמדת היועץ המשפטי לממשלה אין מניעה משפטית לעשות כן".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה בזעם לעמדת המשרדים: "אני מתפוצצת. משרד הבריאות והמשפטים, וראש הממשלה הנוכחי כבר הצביעו בעד בשנת 2014. כל התירוצים והסיפורים המצוצים שלכם הם תירוץ כדי לתת לקבוצה קטנה של מפלגות דתיות וחרדיות לקבוע לכולם. לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית שומרת חוק יופלו זוגות רק כי הם מאותו מין".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר: "את מנסה לשנות את הטבע ומבלבלת בשכל. יש גבר, יש אישה ויש משפחה יהודית נורמטיבית. לגברי יש תפקיד ולאישה יש תפקיד. נעמוד על האור של העם היהודי, לא ניתן להחשיך את העולם. היהדות, המוסר האנושי ורוב העם היהודי סבורים כך. אין שום דבר טבעי בלהוליד ילדים מראש ללא אבא ולא ניצור מצב מראש לחוסר באמא".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הגיבה לדבריו של ח"כ יוגב: "אתה מיעוט נכחד. כל כך קשה לשמוע את הדעות הפרימיטיביות שלך. אני תוהה למה אתה כל כך אובססיבי לגייז? אכן יש סכנות בפונדקאות, אבל לצידן הזדמנות מדהימה ליצירת משפחות. איאלץ לצערי להצביע נגד החוק, אם לא יכלול גם זוגות חד-מיניים".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הגיב גם הוא לדברים: "צר לי שדווקא בכנסת אנחנו שומעים דעות כאלה חשוכות. למה להוציא אוכלוסיות מכלל ישראל, כי זה כתוב בתורה? גם את הכתוב בתורה ניתן לפרש אחרת". ח"כ כהן הודיע אף הוא כי יתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאללוף (כולנו) הודיע כי ינסה לשכנע את חברי הקואליציה לכלול בחוק גם זוגות חד-מיניים. "אעשה הכל", אמר, אך הדגיש: "לא אפרק את הקואליציה לשם כך. אני מתלבט אם להעביר את החוק כפי שהוא, על מנת שלפחות יתאפשר לנשים עם בעיות רפואיות לזכות בפונדקאות". אלאלוף פנה לנציגי ארגוני הלהט"ב ואמר: "על אף שאני תומך בזכויותיכם, אני מסתייג משיטת 'תמות נפשי עם פלישתים'. מדוע אתם מבקשים לבלום את כל שאר המערכות רק כי אתם לא קיבלתם את המגיע לכם? עליכם לפעול לשוויון כולל, ולא לפעול כמו 'גנבים בלילה' בכל הצעת חוק בנפרד".

מירב בן ארי (כולנו) חברת ועדת העבודה והרווחה שניהלה את חלקו השני של דיון הפונדקאות התייחסה אף היא לסוגיה: ״חוק הפונדקאות הוא חוק חשוב, מורכב שעושה סדר בכל עולם הפונדקאות. בתוך כל זאת, לא ניתן להתעלם מהפיל הגדול שבחדר והוא הנושא של אבות חד-מיניים והרצון שלהם להיות הורים, כאשר הדרך היחידה עבורם היא באמצעות הליך פונדקאות. ח"כ אלאלוף ואני נפנה אל ראשי הקואליציה לקבלת החלטה בעניין".

עו"ד אירית רוזנבלום, מומחית לפילוסופיה משפטית ומייסדת 'משפחה חדשה': "בשעה שנציגי משרד המשפטים מקשטים את עמדתם בנוצות פרוצדורליות, ח"כ מוטי יוגב חושף את האמת לפיה מדובר ברצון לכפות ערכים מפלים ופרימיטיביים על החברה הישראלית. משרד המשפטים חבר ליוגב וחבריו בניסיון לבצע מעשה מגונה בערכי הדמוקרטיה הישראלית. יוגב מדבר בשמה של היהדות, אבל היהדות שלו היא רק כסות לנבערות, לשנאת נשים ולהט"בים ולרצון להשאיר את הנשים בתפקידן 'הטבעי' בעיניו, כאימהות בלבד, ובה בעת לשלול את הזכות הזאת מגברים גאים וסטרייטים כאחד.

"אני קוראת לארגונים החברתיים לא לשתף פעולה עם חקיקות מפלות מסוג זה בנוכחותם בוועדות אלו. בנוסף אני קוראת לחברי הקואליציה ובעיקר לסיעת כולנו, להימנע מהנצחת האפליה ולסרב לאשר את החוק במתכונתו הנוכחית. מי שרוממות השוויון בפיו, חייב להוכיח זאת גם במעשים ולעמוד בכוח על ערכי השוויון שנרמסים בחקיקה הנוכחית. בשלב הבא תצא הממשלה בהודעה שהנשים הן הפונדקאיות החוקיות של בעליהן והדרך ל'סיפורה של שפחה' נסללת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!