דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מה אומרת עלינו ביוגרפית הקריאה שלנו? או: כמה מילים על מטילדה מאת רואלד דאל

כן, יש כזה דבר שנקרא ביוגרפיית קריאה. ביוגרפיית הקריאה היא סך כל הספרים שאדם קורא במהלך חייו. כל ספר בזמנו ובשעתו, כל ספר פוגש את האדם בגיל אחר ובמצב רגשי שונה. איריס פרוש משתמשת במושג זה כדי לציין את מרכיב הקריאה בחייו של אדם בספרה: "נשים קוראות" (עם עובד 2001).

ביוגרפיית קריאה נוגעת להיבטים רבים של קריאה. באיזו שפה קורא הקורא ומהו היחס בין שפת הקריאה לשפת הדיבור במקום בו הוא חי? באילו נסיבות מתרחשת הקריאה? באילו הקשרים? עד כמה ספרות זמינה לקורא וכיצד? האם חוויות הקריאה של הקורא מתועדות או מדווחות באופן כלשהו?

(https://www.pexels.com/search/books/source: )
(https://www.pexels.com/search/books/source: )

אני מבקשת להניח כאן הנחת יסוד בלתי מדעית בעליל: זהותו של אדם מתעצבת באמצעות ביוגרפיית הקריאה שלו.

במילים אחרות: אמור לי מה קראת ואומר לך מי אתה. אמור לי מה אתה קורא ואומר לך מי אתה עתיד להיות.

וגם: אמור לי כמה ספרים קראת. אמור לי אילו ספרים קראת מספר פעמים שוב ושוב. אילו ספרים התחלת לקרוא וזנחת. אמור לי אילו ספרים מונחים על מדפייך, איזה ספר מונח למראשותייך ברגעים אלה ממש. איזה ספר קראת ומסרת לאחר ואיזה לא תמסור לעולם. איזה ספר נחקק בזיכרונך עד כדי יכולת לדקלם ממנו אפילו לאחר זמן רב, איזה ספר קראת ושכחת שקראת.

אינטואיטיבית אני מציעה שסך כל מה שקראת, סך כל מה שנחקק בך מתוך מה שקראת, מביא אותך להיות מי שאתה.

ההנחה שמעשה הקריאה מעצב זהות מטילה אחריות רבה על המילה הכתובה. היא יוצרת אבחנה ראשונית בין אנשים שונים שקראו במהלך חייהם ספרים שונים, וכמובן מבדילה בין אלה שנוהגים ואוהבים לקרוא לבין אלה שלא. היא מבדילה בין אלה שהקריאה זמינה להם, לבין אלה שנדרשים למאמץ רב כדי להשיגה. במובן הרחב והמופשט ביותר היא מבחינה בין יודעי קרוא לאלה שלא זכו לרכוש מיומנויות קריאה. לצערנו יש כאלה בעולם גם בימינו.

עד כאן באשר לקורא הממשי. ומה באשר לגיבורי הספרים שאנו קוראים?

לעיתים המחבר יוצר גם לדמות הספרותית שלו ביוגרפיית קריאה, כדי להשתמש בה כאמצעי איפיון וכדי לתאר באמצעותה מהלכים מאוחרים יותר בנפשה. כך יוצרות ביוגרפיות קריאה של דמויות ספרותיות מבדה כפול: הדמות הבדויה קוראת ספרים לא בדויים שיש גם בהם דמויות בדויות. הקורא בעולם הממשי מתוודע לדמות ספרותית שקוראת סיפור על דמות ספרותית אחרת. במקרים כאלה מתלכדת ביוגרפיית הקריאה של הקורא הממשי עם ביוגרפיית הקריאה של הדמות בספרו.

מטילדה, גיבורת ספרו של רואלד דאל, קראה כבר בגיל ארבע את הספר היחיד שמצאה בבית, "בישול מהיר". כשהיא מגיעה לראשונה לספריה הציבורית של הכפר, היא מבקשת מהספרנית שתכוון אותה לאגף ספרי הילדים, בו היא קוראת את כל הספרים מהראשון ועד האחרון. לגברת גורי, הספרנית הנדהמת, היא מספרת שהספר שהכי אהבה הוא: "סוד הגן הנעלם".

אז היא מבקשת מהספרנית: "הייתי רוצה ספר ממש טוב, מאלה שהמבוגרים קוראים". לאחר התלבטות, מציעה לה הספרנית לקרוא את "תקוות גדולות". תוך חצי שנה, מספר לנו דאל, סיימה מטילדה לקרוא לא רק את "תקוות גדולות", אלא גם את הספרים הבאים: "ניקולס ניקלבי", "אוליבר טוויסט", "ג'יין אייר", "גאווה ודעה קדומה", "טס", "הטחנה על הנהר פלוס", "אל תיגע בזמיר", "קים", "האיש הבלתי נראה", "הזקן והים", "הקול והזעם", "ענבי זעם", "בדד", "סלע ברייטון" ו"חוות החיות".

כשמטילדה הקטנה מספרת לגברת גורי על חוויות הקריאה שלה היא אומרת: "הסופר שקראתי עכשיו, המינגוויי, אמר המון דברים שאני לא מבינה. בייחוד על נשים וגברים. אבל בכל זאת אהבתי את הספר. בגלל האופן שהוא מספר, אני מרגישה כאילו אני ממש נמצאת שם, ומסתכלת איך הדברים קורים".

על כך עונה לה גברת גורי: "סופר טוב תמיד גורם לך להרגיש כך. ואל תדאגי אם יש דברים שאת לא מבינה. פשוט שבי לך ותני למילים לזרום סביבך, כמו מנגינה". (צוטט על-פי מהדורת זמורה-ביתן, ספריית מרגנית, 2000. תרגמה יעל ענבר).

אם "הבישול המהיר" אפיין את הוריה המזניחים של מטילדה, הרי ש"סוד הגן הנעלם" מרמז לתיקון שהיא עוברת בספריה הציבורית, תחת השגחתה הטובה והמיטיבה של הספרנית הנדהמת. הספריה היא "הגן הנעלם" בחייה של מתילדה, הנה נמצא לה המפתח אליו, והיא זו שמאפשרת את היווצרות "התקוות הגדולות" שלה עצמה לעתיד טוב יותר בבית אחר. מה שאכן מתממש בהמשך, אצל הגברת מרשמלו שאף היא אוהבת לקרוא כמובן.

ביוגרפיית הקריאה של מטילדה, הדמות הספרותית, קורצת אל מחוץ לדפי הספר אל קוראיו. הנה כי כן, כך – באמצעות מטילדה- מגיש רואלד דאל לקוראיו הממשיים רשימת המלצות לקריאה. כל מי שאהב את מטילדה הספרותית והזדהה עמה, ודאי ירצה להיעשות דומה לה. אולי אף ילך לבקש לקרוא את הספרים אותם קראה היא.

מטילדה הדמות הבדויה קוראת ספרים ממשיים ומכוונת אליהם באופן מפורש. בכך היא מאפשרת גם לקוראים להגיע אל אותם הספרים עצמם. פעולה זו מחברת בין הבדיון לבין הממשות ומלכדת בין מטילדה לבין הקורא. לא רק שהספר "מטילדה" עצמו הופך לחלק מביוגרפיית הקריאה שלו, אלא גם ביוגרפיית הקריאה של הדמות הבדויה מתלכדת עם מה שעשוי להרכיב את ביוגרפיית הקריאה של הקורא הממשי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!