דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

קניות ברשת / המסחר באינטרנט מאתגר את רשויות המס וחושף את הבעייתיות בחוק המע"מ

במגזר הקמעונאי מתלוננים על אפלייה בתנאי המסחר מול הרכישות האינטרנטיות הפטורות ממס וטוענים כי מצב זה פוגע במשק הישראלי | חברי הכנסת ערים לבעיה, אך תמימי דעים לגבי העמדה שאת הפטור אין לבטל | מדוע בעצם? וכיצד מתמודד העולם עם הסוגייה?

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משנה לשנה יותר ויותר ישראלים רוכשים מוצרים באינטרנט. על פי סקר שערכה בזק בשנה שעברה כ-80% מהישראלים רוכשים ברשת. חלק גדול מהמסחר הזה מתנהל מול אתרים בינלאומיים דוגמת אמזון, אסוס ואליבאבא, כאשר חלק גדול מהחבילות שמגיעות לארץ מכילות מוצרים ששווים דולרים בודדים.

כל עוד המסחר באינטרנט היה שולי בהיקפיו, המדינה העדיפה לפטור אותו ממס. בידי רשויות המס לא היו הכלים לרדוף אחר כל חבילה קטנה שהגיעה בדואר וכך התקבע פטור ממע"מ על חבילות ששווין עד 75 דולר ופטור ממכס למוצרים ששווים עד 200 דולר. התרחבות תופעת הרכישות באינטרנט על ידי ישראלים שהגיעה ב-2016 להיקף משוער של 11 מיליארד שקלים הפכה להיות גורם משמעותי שמשפיע על מגמות רחבות בהרבה במשק הישראלי.

קניון ממילא בירושלים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
קניון ממילא בירושלים. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

במגזר הקמעונאי מרגישים את ההתרחבות של המסחר האינטרנטי. בחודשים האחרונים יצאו ראשי המגזר להתקפה על מה שהם מכנים 'אפליה' בתנאי המסחר מול הרכישות ברשת. הקמפיין של הקמעונאים זכה אף לחיזוק מצדה של תוכנית הטלוויזיה 'ארץ נהדרת' בה שודר מערכון המציג את הישראלים המגיעים לחנויות על מנת למדוד ולצלם כדי למצוא את אותם הבגדים ברשת. באין מוצא אחר, החליטו הקמעונאים לפנות לבג"ץ וכך הצליחו גם להעיר במידת מה את חברי הכנסת.

השבוע (שני) התכנסה ועדת הכספים לדיון מהיר על המשבר בענף הקמעונאי. חברי הכנסת מהאופוזיציה והקואליציה יישרו קו עם העמדה שאת הפטור אין לבטל. "אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור" אמר חבר הכנסת נחמן שי שהיה מיוזמי הדיון. עמדה דומה נשמעה גם מצדם של חברי הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), רחל עזריה (כולנו), מיקי לוי (יש עתיד) ואורי מקלב (יהדות התורה). כאן ראוי לשאול את השאלה – מדוע "אי אפשר" לבטל את הפטור ממע"מ על מסחר ברשת? במה עדיפה רכישת חולצה מאסוס או גאדג'ט מאמזון למשק הישראל על פני רכישת תרופות, מזון או ספר בחנות ישראלית?

מה קורה בעולם?

"מערכת המשפט המרכזית להשוואה בסוגיה זו של הטלת מע"מ על מסחר אלקטרוני היא מערכת הדינים באיחוד האירופי". אמר ל'דבר ראשון' ד"ר רפעאת עזאם, מומחה בדיני מסים ומיסוי המסחר האלקטרוני מהמרכז הבין תחומי בהרצליה. "גם הרשויות באיחוד האירופי הבינו את האתגר ההולך וגדל שמציב המסחר האלקטרוני והחל מינואר 2015, מוטל מע"מ על מסחר אלקטרוני בהתאם למקום הצרכנים. לצורך כך נקבעו הסדרי רישום מרוכז (Mini One Stop Shop – MOSS) לסוחרים מחוץ לאיחוד האירופי שחובתם להירשם, לגבות את המע"מ מהצרכנים האירופיים ולהעבירו במרוכז למדינת הרישום שתעבירו למדינות הצריכה".

האם ישנן מדינות בהן ישנו פטור ממע"מ על מסחר באינטרנט?
"כן, הפטור על רכישות קטנות באינטרנט הוא פטור נפוץ. אך הרציונאל שעמד ביסוד חקיקתו בעולם לא היה קשור ליוקר המחיה, אלא שעיקרו ביעילות גביית המע"מ מול עלויות הגבייה על ייבוא אישי בסכומים קטנים. כיום, עם התרחבות המסחר האלקטרוני, יש טיעונים חזקים בעד ביטול הפטור והמגמה היא לבטלו".

ד"ר רפעאת עזאם מהמרכז הבין תחומי בהרצליה (יח"צ)
ד"ר רפעאת עזאם מהמרכז הבין תחומי בהרצליה (יח"צ)

יש הטוענים כי הפטור ממע"מ לחבילות ששוויון עד 75 דולר מנוצל על ידי סוחרים המחלקים הזמנות לחבילות קטנות וכו'. האם זו תופעה קיימת?
"אכן, הפטור הקיים, בישראל ובמדינות אחרות, מנוצל לרעה והוא מהווה מקור להעלמות מע"מ, ומדובר בתופעה משמעותית. זה אחד הטיעונים לביטולו של הפטור".

במקרים רבים כיום המס נגבה עם הגעת המוצר לישראל במקביל למכס. האם רשות המיסים יכולה לגבות מס ישירות מהמוכרים שנמצאים בחו"ל?

"המעבר הפיזי בגבולות היה אחד מאמצעי הגבייה היעילים עד כה לגביית מע"מ בד בבד עם גביית המכס", מסביר עזאם, אלא שעם התפתחות והתרחבות המסחר האלקטרוני, ובמיוחד במוצרים דיגיטליים, הגבייה הזו איננה יעילה יותר. ה-OECD VAT/GST Guidelines מציגות ומנתחות דרכי גבייה אחרות. הדרך המרכזית כיום היא להטיל חובת רישום על סוחרים זרים במסחר אלקטרוני. אלא שלא בטוח שזו דרך אפשרית מבחינת מדינת ישראל, בהתחשב בגודל שוק הצריכה הישראלי.

האם עבור המשק הישראלי ישנם יתרונות במתן פטור ממע"מ על מסחר באינטרנט?
"הדיון בסוגיה זו הוא מורכב ביותר ולא ניתן למצות אותו בכמה משפטים. מצד אחד, שיקולים של תחרות הוגנת, גביית מס ומניעת העלמות מס, תומכים בהטלת מע"מ מלא על ייבוא אישי במסחר אלקטרוני. מצד שני, שיקולים של עלויות גביית המע"מ וגובה הגבייה הצפויה, עשויים להצדיק את הפטור. בהקשר הישראלי, גם השיקולים של יוקר המחיה ויציבות המגזר הקמעונאי הם שיקולים שיש לקחת בחשבון אם כי יש לעשות זאת במידתיות הנכונה ובהתחשב בחלופות".

לא פופולרי, ולא במקרה

אם כך, מדוע מיהרו חברי הכנסת לישר קו עם העמדה שאת הפטור ממע"מ אסור לבטל? מדוע להוציא את האפשרות הזאת מן הדיון על המשבר בענף הקמעונאי? בישראל קל יותר לקצץ בתקציב או להעלות את שיעור המע"מ באחוז מאשר לבטל פטור ממס. אפשר להתווכח על היעילות שבביטול הפטור ממע"מ על מסחר באינטרנט ואפשר להתווכח על האם מדובר בהחלטה ראויה. אך לצד זאת, לכל פוליטיקאי ברור שביטול הפטור ממע"מ תהיה החלטה מאוד לא פופולארית, שפוליטיקאי חפץ חיים ירחק ממנה.

המע"מ ככלל הוא מס בעייתי מאוד. מעבר להיותו רגרסיבי ולא צודק מאחר והעניים משלמים שיעור גדול יותר מהכנסתם למע"מ לעומת העשירים, המע"מ הוא מס שעל מנת לגבות אותו, הופכת המדינה את בתי העסק ל"שליחיה" הגובים עבורה את המס מהלקוחות. בנוסף, מערכת זיכויי המע"מ מסורבלת ומכבידה על בתי העסק וככל שהמע"מ גבוה יותר, הפיתוי לרכוש סחורה ושירותים ללא חשבונית וללא דיווח גדלה. אך לצד זאת, מרגע שהמדינה החליטה לגבות מע"מ, כדאי שתגבה אותו מכל השחקנים בשוק באותה המידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!