דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / עיתונאית ברזילאית שהותקפה מינית בשידור עוררה מחאה נגד הטרדות מיניות

כתבת הספורט ברונה דיאלטרו הותקפה בשידור חי על ידי אוהד כדורגל | בעקבות פוסט שפרסמה בנושא בפייסבוק חברו אליה עיתונאיות נוספות ויצרו יחד איתה קמפיין מחאה תחת הכותרת: "תנו לה לעשות את העבודה שלה"

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במגרש המרקאנה המפורסם בברזיל התקיים ב-14 במרץ השנה משחק הכדורגל בין קבוצת ואסקו הברזילאית לאוניברסידד דה צ'ילה. המשחק שהסתיים בניצחון הקבוצה האורחת היווה את אחת מנקודות המפנה החשובות בסיקור הספורט הברזילאי. אירוע שהתחיל בהטרדה מינית במהלך שידור הטלוויזיה, הפך למאבק נגד הטרדות מיניות בשידורי הספורט ברחבי ברזיל.

במהלך השידור לפני תחילת המשחק נכנסו האוהדים בשמחה לאצטדיון ועודדו באהבה את קבוצתם. בין האוהדים עמדה גם השדרנית המקומית ברונה דיאלטרו כאשר לפתע ניגש אליה אוהד ללא חולצה ונישק אותה על שפתיה במהלך השידור.

לאחר מספר שניות של הלם אמרה דיאלטרו אל מול המצלמה: "זה לא קול, לא הייתי צריכה את זה , אבל זה קרה". השדרנית שנאלצה להתמודד עם חווית ההשפלה מול מיליוני הצופים בבית ושמרה על קור רוח לאחר שהוטרדה באופן בוטה תיארה בראיון עמה רשת CNN את אשר חוותה: "הרגשתי מושפלת. אם זה קרה לי כאשר המצלמה מצלמת, תתארו לעצמכם מה נשים אחרות עוברות. לא יכולתי להמשיך לשתוק".

באותו הערב היא כתבה על המקרה בדף הפייסבוק שלה: "תמיד הייתי שדרנית שאוהבת לחגוג עם האוהדים. אני לא מרגישה מוטרדת כאשר קופצים מסביבי, כאשר נשפכת עליי בירה או כאשר דורכים לי על הרגל. אבל היום הרגשתי לראשונה את מה שחשות נשים רבות במגרשי הכדורגל, ברכבת התחתית או אפילו כאשר הן הולכות ברחוב. נישקו אותי על השפתיים, בלי האישור שלי, כאשר עשיתי את עבודתי. לא ידעתי איך להגיב ולא הצלחתי להבין איך משהו יכול לחשוב שהוא יכול לפעול כך".

לאחר הפרסום בפייסבוק הרשת החברתית געשה. עוד באותו הערב החליטו שבע עיתונאיות ספורט נוספות מרחבי ברזיל להצטרף לדיאלטרו ולשוחח על יצירת שינוי תרבותי בגישה הסקסיסטית כלפי נשים במגרשי הכדורגל במדינה. הן הקימו תחילה קבוצת וואטסאפ משותפת והחלו לחשוב איך אפשר מאותה נקודה.

שבועיים לאחר מכן הקבוצה שפתחו מנתה 52 עיתונאיות שקבעו יחד פורמט משותף בו הן יפיקו סרטון המבקר את התופעה. את ההשראה לכך הן קבלו מקמפיין ME TOO העולמי והחליטו להפיץ את הסרטון דרך הרשתות החברתיות בתוספת ההשטאג #deixaelatrabalhar שפירושו הוא "תנו לה לעשות את העבודה שלה". במהלך הסרטון שאורכו כדקה הן מספרות על ההטרדות המיניות שחוו כעיתונאיות, כאשר רבות מההטרדות ארעו במהלך שידור חי.

הסרטון פורסם ב-25 במרץ ולפי התקשורת הברזילאית הוא נצפה על ידי כמה מיליוני צופים וזכה לתגובות חיוביות רבות ולשיתופים, כולל על ידי קבוצת ואסקו, שהחליטה לשתף את הסרטון ברשתות החברתיות שלה. התמיכה הגדולה לה זכה הקמפיין בברזיל נתנה במה לנשים נוספות לספר את סיפורן על ההטרדות המיניות שעברו במגרשי הכדורגל בברזיל.

בסרטון שצילמו העיתונאיות הן מבקשות מהאוהדים לכבד אותן במהלך עבודתן ולמנוע חזרה על מעשי ההטרדה המינית, בנוסף לכך הן דורשות מהמשטרה המקומית לטפל בצורה תקיפה יותר כאשר מתקיימת בפגיעה בנשים במגרשי הספורט במדינה.

הציפייה שלהן היא שהקבוצות בברזיל יחליטו ביחד עם המשטרה להגן יותר על צרכניות הספורט במהלך עבודתן ובמהלך הבילוי שלהן. האם זהו תחילתו של שינוי?

כדאי מאוד שגם בישראל יאמצו את הגישה הברזילאית החדשה ויתחילו לכבד יותר את הנשים שמגיעות למגרשי הכדורגל והספורט. זהו אינטרס בסיסי של המועדונים לייצר אווירה נעימה וספורטיבית נטולת הערות והטרדות, כדי להגדיל את כמות הצופות במגרשים. נשים מהוות 50 אחוז מהאוכלוסייה, אך למרות זאת מגיעות באחוזים נמוכים למגרשים, שזהו כמובן הפסד גורף של כל המעורבים היום בספורט הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!