דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / סיפורה של קבוצת ריימס, קבוצת הנשים הראשונה ששיחקה כדורגל בצרפת

סרט חדש שיצא בשבוע שעבר בצרפת, מספר את סיפורה של קבוצת הכדורגל מהעיר ריימס ששיחקה בשנות ה-30, למרות שהחוק בצרפת אסר עד 1970 על נשים לשחק כדורגל | הקבוצה הקימה לתחייה את כדורגל הנשים ואף ייצגה את צרפת בעולם

מתוך הסרט COMME DES GARÇONS - ׳כמו בנים׳ (צילום: Mars films).
מתוך הסרט COMME DES GARÇONS - ׳כמו בנים׳ (צילום: Mars films).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ב-1968 בעיר ריימס בצרפת, ארגן עיתונאי הספורט פייר ז'ופרו את היריד השנתי של העיר. הוא החליט שהפעם הוא יעשה משהו ממש מיוחד, שאף אחד בצרפת לא עשה לפניו. לראשונה מאז שנות האיסור שהופעל בשנות ה-30, הוא ארגן משחק כדורגל לנשים במגרש מקומי. המשחק צולם והוקרן על מסך במהלך המחצית של משחק הגברים מול ששת אלפים צופים.  לאחר שהשחקניות הוכיחו יכולת משחק מפתיעה, הן ביקשו מפייר ז'ופרו לארגן אותן כקבוצה ולצאת במיני בוס קטן למסע משחקי ראווה ברחבי צרפת. הסיפור הזה שאינו מוכר לאוהדי הכדורגל בצרפת, מוקרן מה-25 באפריל ברחבי צרפת בסרט בשם Comme des garçons (כמו בנים). הסרט הקומי מבוסס על הסיפור האמתי עם כמה התאמות לעולם הקולנוע.

מתוך הסרט COMME DES GARÇONS – ׳כמו בנים׳ (צילום: Mars films).
מתוך הסרט COMME DES GARÇONS – ׳כמו בנים׳ (צילום: Mars films).

כדורגל הנשים התחיל להתפתח באירופה במהלך מלחמת העולם הראשונה וזאת הייתה תקופת השיא שלו באנגליה – כאשר הגברים היו במלחמה, הנשים מילאו אצטדיונים. הסיפורים המרכזיים מדברים על משחקים אליהם הגיעו יותר מ-50 אלף צופים. המשחק הבינלאומי הראשון של צרפת היה ב-1920 באנגליה מול הנבחרת המקומית, בו צפו 25 אלף צופים באצטדיון במנצ'סטר. אחרי שנגמרה המלחמה והגברים חזרו לשחק כדורגל, חוששים מהתפתחות כדורגל הנשים באנגליה, נאסר על הנשים לשחק עד תחילת שנות ה-70. בבריטניה האיסור היה מ-1921, בצרפת מ-1932.

ב-10 בנובמבר 1969 חבורת הנשים המהפכניות הצטרפה באופן רשמי לקבוצת ריימס כחלק ממועדון הגברים, מה שהפך אותן בסוף שנות הששים לקבוצה המאורגנת הראשונה בצרפת. לאחר הפיכתן לקבוצה רשמית, הן נסעו למסע משחקי ראווה ברחבי העולם על מנת לייצג את כדורגל הנשים הצרפתי. הן הופיעו מול 60 אלף צופים באינדונזיה. באותן השנים התקיימו שני טורנירים שקראו לעצמם המונדיאל, או גביע העולם הבלתי רשמי לנשים, ונבחרת צרפת קיבלה הזמנה להגיע למונדיאל הבלתי רשמי השלישי שהתקיים במקסיקו בשנת 1971.

לאחר שלא היו להן שחקניות או נבחרת אמתית, קבוצת ריימס, שבאותה השנה זכתה בטורניר נשים אזורי, נשלחה כנבחרת צרפת הרשמית. במהלך הטורניר הקבוצה ניצחה את נבחרת הולנד 0:4, אך הפסידה לאלופה שבדרך דנמרק 3:0, סימה בתיקו 1:1 מול איטליה וניצחה במשחק על המקום החמישי את אנגליה 2:3. במהלך משחק הגמר בין דנמרק למקסיקו הגיעו לפי ההיסטוריונים המקומיים יותר מ-100 אלף צופים, במה שנחשב למשחק הנצפה ביותר. הקבוצה חזרה עם נסיעתה בשנת 1978 לטאיוון לטורניר במתכונת דומה וזכייה באליפות העולם הבלתי רשמית כנבחרת צרפת.

בשנת 1974 הוקמה לראשונה הליגה הצרפתית בכדורגל נשים. ריימס כמובן הייתה טובה וחזקה הרבה יותר מכל שאר הקבוצות בליגה והיא שלטה בליגה המקומית עם 3 אליפויות רצופות. באותן השנים בקבוצה שיחקו נשים בין גילאי 15 ל-30 והן היו החלוצות של הכדורגל הנשים הצרפתי. אחד היתרונות של הקבוצה היה העובדה שהיא הייתה הקבוצה הראשונה בעולם שהחתימה שחקניות בהעברה ממדינות אחרות.

העברה הראשונה היתה בשנת 1971, אז הצטרפה למועדון אן אוב'ריאן האירית בת ה-17, שהייתה אחיינית של קפטן קבוצת לידס באותן השנים ג'וני ג'יילס. לאחר הצטרפותה של אוב'ריאן עוד שחקניות שמעו על הקבוצה מצרפת ורצו להצטרף אליה. המפורסמת בניהן הייתה שחקנית ההתקפה רוז ריילי שהצטרפה בגיל 18 עם חברתה עדנה נאיילס. באותו היום שהן זכו בדאבל הסקוטי שתיהן פנו לעיתונאי מקומי ובקשו שידבר עם המנהל/עיתונאי הצרפתי פייר ז'ופרו כדי שיארגן להן מבחנים בקבוצה הצרפתית שהן שמעו אליה. לאחר שהגיעו למבחנים השחקניות האחרות לא יכלו להוציא להן את הכדור מהרגליים ושני הנערות הוחתמו במידי. הן עזרו לקבוצה לזכות בעוד תואר אזורי, לפני שריילי עברה לשחק באיטליה.

ריילי, אחת השחקניות הטובות בעולם באותן השנים, הייתה מהשחקניות הזרות הראשונות שהגיעו לליגה האיטלקית, שהייתה אז ליגת הנשים הטובה בעולם. היא שיחקה 22 שנים בליגה האיטלקית וזכתה ב-8 אליפויות מקומיות, 4 גביעים ופעמיים בתואר מלכת השערים. ב-1975 לאחר שהעבירה ביקורת על התאחדות הסקוטית היא קיבלה השעיה לכל החיים מהכדורגל האנגלי. ריילי לא לקחה את ההשעיה קשה מדי והצטרפה לנבחרת האיטלקית העדיפה שהייתה אז אימפריה בכדורגל הנשים.

בשנות ה-80 נבחרת איטליה זכתה שלוש פעמים "בגביע העולם הבלתי רשמי". הטורניר, שכלל את 4-6 הנבחרות הטובות בעולם, התקיים חמש פעמים והנבחרת האיטלקית השתתפה בכל חמשת משחקי הגמר של הטורניר. אלו היו שנות הפריחה של כדורגל הנשים האיטלקי, כאשר בנבחרת כיכבו כמה מהשחקניות הטובות בעולם: אליזבטה ויניוטו, קרולינה מוראצ'ה וכמובן רוז ריילי הסקוטית שהצטרפה לנבחרת בעקבות קבלת אזרחות איטלקית לאחר 20 שנים בהן שיחקה בליגה האיטלקית.

ריילי גם רשומה על הישג יוצא דופן כאשר הפכה להיות שחקנית הכדורגל היחידה בעולם שזכתה בשני תארי אליפות שונים באותה השנה. בשנת 1981 היא זכתה באליפות איטליה עם לצ'ה ומלכת השערים עם 31 כיבושים ובמקביל זכתה באליפות צרפת עם ריימס. בימי שבת היא הופיעה בליגה האיטלקית ובימי ראשון קבוצת ריימס הטיסו אותה על חשבונם למשחקי הליגה הצרפתית.

כיום קבוצת ליון הצרפתית היא הקבוצה העשירה והאהודה בעולם. ליון היא מחזיקת גביע ליגת האלופות של השנתיים האחרונות והשבוע העפילה לגמר ליגת האלופות שלישי ברציפות, הגמר השביעי שלה בתשע השנים האחרונות. הקבוצה היא בעלת התקציב הגבוה בעולם – על פי הפירוט של המועדון הוא מגיע לכ-10 מיליון יורו העונה. החודש יזכו בצרפת להכיר מחדש את הכדורגל הנשים במדינה ואת הנשים החלוצות שהקימו לתחייה את הכדורגל הצרפתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!